سفیر رژیم صهیونیستی در اوکراین به‌خاطر تماس انجام شده میان دو دیپلمات ارشد این رژیم و روسیه درباره کمک برای خروج صهیونیست‌ها از اوکراین، احضار و توبیخ شد.

«مایکل برودسکی» سفیر رژیم صهیونیستی در کی‌یف روز پنجشنبه به وزارت امور خارجه اوکراین احضار شده و مورد توبیخ قرار گرفت.

به نوشته روزنامه «تایمز آو اسرائیل»، روز چهارشنبه وبگاه خبری «آکسیوس» نوشته بود «آلون آشپیز» مدیرکل وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی با «میخاییل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه، از مسکو برای تخلیه صهیونیست‌ها از اوکراین درخواست کمک کرده است.

در همین راستا، برودسکی به وزارت امور خارجه اوکراین احضار شد و به نوشته این تایمز آو اسرائیل، مشاجره سختی میان آن‌ها شکل گرفت. اوکراینی‌ها پیش از این نیز بابت خروج دیپلما‌ت‌های کشورهای غربی از کی‌یف انتقاد کرده بود.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» به نقل از یک دیپلمات اوکراینی نوشت، خطاب به سفیر رژیم صهیونیستی گفته شد: «شما با ما چطور رفتار می‌کنید؟ نکند مثل نوار غزه [می‌خواهید رفتار کنید]؟ این کارهای شما بی‌معنی است».

سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی گفت، سفیر این رژیم توضیح داد که قصد او از تماس با بوگدانوف که نماینده رئیس جمهور روسیه در امور غرب آسیا نیز محسوب می‌شود، تلاش برای کاهش تنش و ابراز نگرانی درباره وضعیت دیپلمات‌ها و شهروندان صهیونیست بود.

این تنش دیپلماتیک در حالی صورت می‌گیرد که دو هفته پیش نیز وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه سفیر اوکراین را به‌خاطر اعتراض اخیرش به مصاحبه «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه این رژیم، توبیخ کرد.

«یِوگن کورنیسیچوک» سفیر اوکراین در فلسطین اشغالی در حساب کاربری خود در فیسبوک اظهارات لاپید درباره حمله روسیه به اوکراین را به باد انتقاد گرفته بود.

لاپید در مصاحبه روز چهارشنبه با پایگاه خبری «آکسیوس» گفته بود:‌  «در حال حاضر ارزیابی اسرائیل این است که ما شاهد یک درگیری خشونت‌آمیز نخواهیم بود. علاوه بر این من فکر نمی‌کنم جنگ جهانی قرار است از آنجا شروع شود».

سفیر اوکراین در فلسطین اشغالی در واکنشی تند که به احضار و توبیخ او انجامید نوشت: «متأسفانه آقای وزیر بر لفاظی‌های پروپاگاندای روسی تأکید دارد و پیام‌های آزاردهنده قوی‌ترین متحدانش یعنی آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا درباره احتمال بالای حمله نظامی همه‌جانبه روسیه به اوکراین در هفته‌های آتی را نادیده می‌گیرد».

کورنیسیچوک در ادامه نوشت‌:‌ «من ضمن اشتراک در نگرانی اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران، این جرأت را به خود می‌دهم که بگویم اگر جنگی تمام‌عیار در اروپا رخ دهد، اسرائیل با تهدید ایرانی‌ها روبه‌رو خواهد شد».