تزریق واکسن علائم کووید طولانی مدت را بهبود می‌بخشد

102

1400/11/29

09:31


مطالعات نشان می دهد واکسیناسیون علیه کووید۱۹ خطر ابتلا به سندرم کووید طولانی مدت را کاهش می‌دهد و علائم طولانی مدت کووید را در میان افرادی که در هنگام ابتلا واکسینه نشده‌اند، بهبود می‌بخشد.

تزریق واکسن علائم کووید طولانی مدت را بهبود می‌بخشد

به گزارش بهداشت نیوز، این مطالعه شامل بررسی داده‌های ۱۵ مطالعه بین‌المللی و در بریتانیا است.

نتایج شش مطالعه نشان داد کسانی که یک یا دو دوز واکسن را قبل از ابتلاء به ویروس کرونا دریافت کرده بودند، کمتر احتمال دارد که دچار علائم کووید طولانی پس از ابتلاء به عفونت شوند.

در دو مطالعه نشان داده شد افراد کاملاً واکسینه شده کمتر از افراد واکسینه نشده دچار علائم میان مدت یا طولانی مدت مانند خستگی، سردرد، ضعف در بازوها و پاها، درد مداوم عضلانی، ریزش مو، سرگیجه، تنگی نفس، از دست دادن بو یا اسکار ریه می‌شوند.

علاوه بر این، سه مطالعه که علائم طولانی مدت کووید را قبل و بعد از واکسیناسیون مقایسه کردند، نشان دادند که اکثر افراد پس از واکسیناسیون، بلافاصله یا طی چند هفته شاهد بهبودی در علائم بودند.

دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چرا واکسیناسیون منجر به بهبود علائم در برخی افراد می‌شود. تحقیقات تکمیلی در حال انجام است.

«دبورا دان-والترز»، رئیس گروه ویژه کووید ۱۹ انجمن ایمونولوژی بریتانیا، گفت: «اصطلاح "کووید طولانی مدت" طیف گسترده‌ای از شرایط پس از کووید را در بر می‌گیرد و بنابراین ما هنوز تمام فرآیندهای مربوط به آن را کاملاً درک نکرده‌ایم.»

تصور می‌شود که سیستم ایمنی در شمار قابل توجهی از موارد، احتمالاً در نتیجه واکنش بیش از حد یا پاسخ ایمنی نادرست در طول عفونت حاد کووید، در ایجاد علائم نقش داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو