با این ۱۲ حرکت جالب و عجیب مورچه‌ها آشنا شوید! – قسمت دوم

با این ۱۲ حرکت جالب و عجیب مورچه‌ها آشنا شوید! – قسمت دوم


منبع: فوت و فن

164

1400/11/29

09:43


با این ۱۲ حرکت جالب و عجیب مورچه‌ها آشنا شوید! – قسمت دوم

ربودن خوراکی‌های پیک نیک تنها یکی از رفتارهای جالب آنها است!

۵- مورچه‌ها با بو کردن حرف می‌زنند

کلنی متشکل از میلیون‌ها مورچه است اما ملکه برای برقراری ارتباط با افرادش هیچ دستگاهی در اختیار ندارد. پس مورچه ها چه طور کارهای دقیقی که نیاز به همکاری همه دارد را انجام می دهند؟ چه طور برای انجام این کارها با هم هماهنگی می‌کنند؟ بیسیم دارند؟! خب مورچه ها زبان دارند، اما نه شبیه به زبانی که ما داریم. در حالی که انتقال پیام بین انسان‌ها بر عهده صداها و حالات بدنی است که نشان می‌دهند، مورچه‌ها به وسیله ایجاد بو با هم صحبت می‌کنند. فرمون‌ها روش صحبت و زبان مورچه‌ها است!

۶- مورچه‌ها با ایجاد صدا هم با هم حرف می‌زنند

 

درست است که مورچه‌ها تارهای صوتی ندارند، اما این به آن معنی نیست که آنها بی سرو صدا هستند. مانند جیرجیرک ها و ملخ‌ها مورچه‌ها هم قادرند با تماس بخش‌های خاص از بدن‌شان به یکدیگر صدا تولید کنند. برای مثال در گونه‌ای از مورچه‌ها زائده میله مانندی در قسمت شکمی وجود دارد که مورچه با کشیدن پایش به آن صدا ایجاد می‌کند.

۷- شاخک‌های مورچه‌ها می‌تواند اطلاعات را مخابره یا دریافت کند

رد و بدل کردن اطلاعات به وسیله شاخک‌ها چیز شناخته شده‌ای است اما هنوز چیزهای زیادی در این باره وجد دارد که ما از آنها بی‌خبریم. برای مثال در سال ۲۰۱۶ محققان دانشگاه ملبورن کشف کردند مورچه‌ها نه تنها اطلاعات را از طریق شاخک‌هاشان دریافت می‌کنند، بلکه می‌توانند سیگنال‌هایی هم برای هم بفرستند! این اولین بار بود که کشف شد شاخک می‌تواند دو طرفه عمل کند یعنی هم اطلاعاتی را دریافت کند و هم اطلاعات بفرستد. دانشمندان می‌گویند شاخک مورچه وسیله رهبری او است اما تا این زمان نمی‌دانستیم این عضو می‌تواند مانند یک فرستنده هم عمل کند.

۸- قبل از اینکه انسان حتی وجود داشته باشد، مورچه‌ها کشاورزی می‌کردند!

مورچه ها در بین معدود حیواناتی هستند که کشاورزی و دامداری انجام می‌دهند، در حقیقت آنها این کار را از ۵۰ میلیون سال قبل شروع کرده بودند! انسان‌ها تنها ۱۲ هزار سال است که کشاورزی و دام پروری را شروع کرده اند! حداقل ۲۱۰ گونه مورچه قارچ می‌کارند. آنها مواد ارگانیکی مانند برگ، پوسته درختان و غیره را می‌جوند تا محصولات‌شان را کود دهی کنند. بعضی از مورچه ها حتی برای حفاظت از محصولات‌شان از آفت کش‌ها هم استفاده می کنند. مثلا باکتری‌های خاصی که آنتی بیوتیک تولید می‌کنند را در کنار محصولات‌شان پرورش می‌دهند تا با آنتی بیوتیک تولید از حمله قارچ‌های مضر به باغچه‌شان جلوگیری کنند!

۹- یک مگاکلونی مورچه‌ها بین ۳ قاره پل زده است!

هر کدام از کلنی‌های مورچه‌ها یکی از عجایب طبیعت است اما یک کلنی از کلنی مورچه‌های آرژانتینی وجود دارد که روی دست همه زده! گونه “یونی کلنی” که به آن معنی است که مورچه‌ها می‌توانند آزادانه بین کلنی‌هایی که از لحاظ فیزیکی از هم جدا هستند گردش کنند. وقتی انسان‌ها به طور اتقافی این مورچه‌ها را بین قاره‌ها جا به جا کردند، این مورچه‌ها یک امپراطوری درست کردند! این مگاکلونی بین قاره‌ای متشکل از چند کلنی بزرگ است که همه آنها به صورت متحد با هم عمل می‌کنند اما لانه‌هاشان به هم مرتبط نیست و از هم دور است! بزرگ‌ترین کلنی شناخته شده این کنی که کلنی اصلی است و در اروپا قرار دارد مساحتی در حدود ۶۰۰۰ کیلومتر دارد و از ایتالیا تا پرتغال کشیده شده است!

۱۰- بعضی مورچه‌ها آنتی بیوتیک مخصوص خودشان را می‌سازند

مورچه‌ها و انسان‌ها هر دو باید خود را از شر بیماری‌های بیاکتریایی که افرادشان را آلوده می‌کند، حفظ کنند. بعضی مورچه‌ها به جای رفتن نزد دکتر، داروی آنتی بیوتیک مخصوصی روی سطح بدن‌شان می‌سازند، راه حل ساده تری است مگر نه؟! به نظر می‌رسد این توانایی در انواع خاصی از مورچه‌ها بیشتر از بقیه است. با مشاهده این امر دانشمندان گمان می‌کنند می‌توان در آینده از مورچه‌ها به عنوان منبعی برای تولید آنتی بیوتیک‌های جدید استفاده کرد تا بتوان بیماری‌های باکتریایی انسان را از بین برد.

۱۱- مورچه‌ها می‌توانند اجسامی ۵۰۰۰ برابر سنگین‌تر از وزن خودشان بلند کنند!

شاید این را شنیده باشید که مورچه‌ها می‌توانند اجسامی ۱۰، ۵۰ یا ۱۰۰ برابر وزن خودشان را بلند کنند. اما بر اساس یک تحقیق در سال ۲۰۱۴ مورچه‌ها قوی‌تر از این حرف‌ها هستند، آنها در واقع می‌توانند اجسامی ۳۴۰۰ تا ۵۰۰۰ برابر وزن خود را به راحتی بلند کنند!

۱۲- مورچه‌ها می‌توانند کشاورزان را پولدار کنند

مردم اکثر مورچه‌ها را به چشم یک آفت می‌بینند. اما بر اساس یک تحقیق جدید گونه‌های بخصوصی از مورچه‌ها می‌توانند مانند یک آفت کش عمل کرده و با آفات گیاهی حتی گاهی موثرتر از آفت کش‌ها مبارزه کنند. این مزیت را در کنار ارزان بودن و بی‌خطر بودن مبارزه با مورچه در نظر بگیرید! این تحقیق شامل ۷۰ مطالعه بر روی تعداد زیادی از آفات محصولات کشاورزی بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو