به گزارش رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل با ارائه سناریوی فاجعه بار حمله روسیه به اوکراین که واشنگتن ادعا می‌کند "قریب الوقوع" است، از روسیه خواست تا "روند جنگ را رها کند".

بلینکن به شورای امنیت سازمان ملل گفت: من امروز اینجا هستم نه برای شروع جنگ، بلکه برای اجتناب از آن.

وی افزود: من شک ندارم که پاسخ به اظهارات امروز من در اینجا انکار بیشتر از سوی دولت روسیه خواهد بود. دولت روسیه می‌تواند امروز اعلام کند که به اوکراین حمله نمی‌کند، این را به وضوح به تمام جهان بگوید و با بازگرداندن سربازان، تانک‌ها و هواپیماهای خود به پادگان‌ها و با فرستادن دیپلمات‌های خود به میز مذاکره آن را ثابت کند.

بلینکن هشدار داد: در روزهای آینده، جهان این تعهد  یا سرباز زدن از آن را به خاطر خواهد آورد .

سناریوی جنگ 

بلینکن بدون ارائه مدرکی برای گفته‌هایش، توضیح داد که "اطلاعات ما به وضوح نشان می‌دهد که نیروهای روسیه در مرز اوکراین، شامل نیروهای زمینی و هواپیماها، آماده می‌شوند تا در روزهای آینده به اوکراین حمله کنند."

او جزئیات سناریوی تهاجم مورد انتظار توسط اطلاعات آمریکا را شرح داد که شامل حمله موشکی و بمباران اوکراین، علاوه بر حملات سایبری به موسسات حیاتی اوکراین و سپس حمله تانک‌ها و سربازان برای هدف قرار دادن اهداف اصلی، از جمله پایتخت اوکراین می‌شود.

به گفته بلینکن، این سناریو "هم اکنون با حرکت روسیه به سمت جنگ و تجدید تهدید به اقدام نظامی وجود دارد."

بلینکن با تاکید بر اینکه شک و تردید کسانی را که اشتباهات اطلاعاتی ایالات متحده در گذشته را به خاطر می‌آورند درک می‌کند. وی گفت می‌خواهد جزئیات بیشتری را فاش کند به این امید که با به اشتراک گذاشتن آن با جهان، روسیه را از مسیر جنگ خارج کند.

بهانه تراشی

 طبق سناریویی که واشنگتن انتظار دارد، مسکو برای حمله خود با یک رویداد خشونت‌آمیز در روسیه که مسکو به اوکراین نسبت می‌دهد و می‌گوید "تروریستی" است یا کشف ساختگی یک گور دسته جمعی یا حمله پهپادی به غیرنظامیان و یا یک حمله ساختگی و حتی واقعی با سلاح شیمیایی بهانه‌ای برای حمله خود خواهد یافت.

وزیر خارجه ایالات متحده ضمن اشاره به افزایش "هشدارهای نادرست" در رسانه‌های دولتی روسیه طی روزهای اخیر اعلام کرد که "روسیه می‌تواند این را به عنوان پاکسازی قومی یا نسل کشی تلقی کند" پس از آن دولت روسیه اعلام خواهد کرد که "مسکو باید در دفاع از شهروندان روسیه یا جمعیت روسی زبان اوکراین واکنش نشان دهد" و از این جا حمله آغاز خواهد شد.

بلینکن در مورد روند حمله مورد انتظار، بدون ارائه شواهدی برای حمایت از این سناریوی فاجعه‌بار، گفت: «موشک‌ها و بمب‌های روسیه به اوکراین خواهند رسید، ارتباطات قطع خواهد شد و حملات سایبری مؤسسات کلیدی اوکراین را فلج می‌کند».

وی افزود: "پس از آن، تانک‌ها و سربازان علیه اهداف کلیدی که قبلاً شناسایی شده بودند، از جمله کی‌یف پایتخت اوکراین اقدام خواهند کرد".

وزیر خارجه آمریکا بدون ارائه جزئیات بیشتر تأکید کرد که دولت او "اطلاعاتی را در اختیار دارد که نشان می‌دهد روسیه گروه های خاصی از اوکراینی‌ها را هدف قرار خواهد داد."

پاسخ روسیه

سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به اظهارات بلینکن، سناریوهای «بسیار ناامیدکننده» آمریکا را محکوم کرد.

این دیپلمات روس، اظهارات آمریکا را محکوم کرد و گفت که این اظهارات "تنها به افزایش سطح تنش منجر می شود."

ورشینین همچنین ابراز تاسف عمیق خود را از به توجهی به اظهارات مسکو ابراز و تاکید کرد که ما برای یک گفتگوی بسیار جدی و نه تمسخر آمیز آماده ایم.