به گزارش نیویورک تایمز، پلیس محلی کانادا به منظور پایان دادن به هفته ها بسته شدن راه ها در پایتخت کانادا به سبب تظاهرات ناشی از الزامات واکسیناسیون و برخی قوانین دیگر ، آغاز به دستگیری شماری از افراد در اوتاوا پایتخت این کشور کرده است ..

یکی از رهبران تظاهرات، پنجشنبه شب پس از وعده مقامات پلیس مبنی بر سرکوب "قریب الوقوع" اعتراضات دستگیر شده است. این دستگیری‌ها در واکنش به جنبش اخیر به نام کاروان آزادی است که با حضور شماری از رانندگان کامیون کانادا و در اعتراض به اجبار واکسیناسیون برای عبور از مرز این کشور به آمریکا، از ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) در اوتاوا آغاز شد و به دیگر شهرهای این کشور سرایت کرد. 

به گفته داگنی پاولاک، سخنگوی تظاهرات کنندگان، در میان دستگیرشدگان پنج شنبه شب، تامارا لیچ، ۴۷ ساله، یکی از سازمان دهندگان اصلی تظاهرات بود. وی تایید کرد که پلیس همچنین یک سازمان دهنده دیگر به نام کریس باربر را بعد از ظهر پنجشنبه دستگیر کرده است.

مقامات دولتی و پلیس کانادا طی روزها اخیر مدام هشدار می‌دادند که به زودی به ناآرامی ها پایان خواهند داد. روز پنجشنبه، پلیس شهری، استانی و ملی در اطراف اتاوا بسیج شدند تا برای سرکوب آماده شوند. به گزارش خبرنگار نیویورک تایمز، پلیس های زیادی هم در حال تجمع در یک مرکز همایش نزدیک فرودگاه و در هتل های بزرگ شهر اتاوا دیده شده‌اند. استیو بل، رئیس موقت سرویس پلیس اتاوا، بعد از ظهر پنجشنبه تهدید کرد: «اقدام علیه تظاهرکنندگان قریب الوقوع است».او افزود که پلیس متعهد به پایان دادن به «اشغال غیرقانونی» است.

 پلیس روز پنجشنبه یک محدوده با حدود ۱۰۰ ایست و بازرسی در مرکز شهر اتاوا ایجاد کرد تا از ورود افرادی به جز ساکنان جلوگیری کند و مرکز شهر را منطقه ای امن و بسته برای افراد خارجی اعلام کرد. مقامات همچنین تمام خروجی های منتهی به مرکز شهر را در بزرگراه ترانس کانادا، که بزرگراه بین شهری اتاوا است، بستند.

بنا به گزارش نیویورک تایمز، در هفته‌های اخیر، کامیون‌داران و حامیان آن‌ها گذرگاه‌های مرزی کلیدی کانادا و سایر مسیرها را مسدود کرده‌اند و مانع از صادارات و وارادات زمینی شده و ضرر هنگفتی به کارخانه‌های خودروسازی آمریکایی وارد کرده اند.

نخست‌وزیر کانادا، جاستین ترودو، روز دوشنبه در اقدامی نادر، از اختیارات اضطراری خود برای پایان دادن به تظاهراتی که از اواخر ماه گذشته میلادی پایتخت کانادا و دیگر نقاط این کشور را فلج کرده، استفاده کرد. این اولین بار است که قانون وضعیت اضطراری مصوب سال ۱۹۸۸ در کانادا به اجرا گذاشته می شود.

جنبش اخیر به نام کاروان آزادی با حضور شماری از رانندگان کامیون کانادا و در اعتراض به اجبار واکسیناسیون برای عبور از مرز این کشور به آمریکا، از ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) در اوتاوا آغاز شد و به دیگر شهرهای این کشور سرایت کرد. جاستین ترودو در پی انتخاب مجدد از اکتبر گذشته (مهر ۱۴۰۰) دستور واکسیناسیون اجباری را برای همه کارکنان دولت صادر کرد. آمریکا و کانادا دسامبر گذشته (آذر ۱۴۰۰) واکسیناسیون را برای رانندگان کامیون در مرزهای خود اجباری اعلام کردند. 

جنبش اعتراضی اخیر که ابتدا به نام کاروان آزادی با ادعای مخالفت با واکسیناسیون اجباری یا قرنطینه رانندگان کامیون آغاز شد، اهداف بیشتری مانند اعتراض به مالیات بر کربن و دیگر قوانین را هم دربر دارد و به شهرهای دیگر گسترش یافت. شماری دیگر از معترضان نیز از ۱۸ بهمن پل سفیر در شهر ویندسور در ایالت آلبرتا، پررفت‌وآمدترین گذرگاه مرزی در آمریکای شمالی را اشغال کرده بودند که پلیس این شهر با رای دادگاه و بعد از بیش از یک هفته دوشنبه (۲۵ بهمن) آن را از معترضان تخلیه کرد.