عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت منتظر نتیجه مذاکرات نخواهد ماند از طرف‌های اروپایی و آمریکا حاضر در وین خواست نسبت به امضاء خود در توافقات احتمالی پایبند باشند.

«زهره الهیان» با بیان اینکه بدعهدی طرف اروپایی و خروج آمریکا از برجام منجر به تشدید تحریم‌ها شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال خنثی‌سازی تحریم‌ها است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: دولت سیزدهم در صدد تقویت دیپلماسی اقتصادی و بهبود روابط با همسایگان و کشورهای آسیایی  است لذا قطعا دولت منتظر نتیجه مذاکرات نخواهند ماند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین ظرفیت قابل ملاحظه‌ای در کشورهای آمریکای لاتین برای تعاملات سیاسی و تبادلات اقتصادی وجود دارد که می‌تواند در خنثی سازی تحریم‌های اعمال شده موثر واقع شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در صورتی که نتیجه مذاکرات به سود ملت ایران نباشد و منجر به رفع تحریم‌ها نشود، قطعا تقویت دیپلماسی اقتصادی و تبادلات تجاری با کشورهای دوست و همسایه بیش از پیش در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مسیر فروش نفت هموار شده است

وی تصریح کرد: این سیاست از ابتدای دولت سیزدهم آغاز شده و رو به توسعه است و مسیرهای جدیدی برای افزایش فروش نفت و سرمایه گذاری‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی هموار شده است.

الهیان با بیان اینکه روند فروش نفت در دولت سیزدهم نشان دهنده بی اثر شدن تحریم‌ها است، اظهار داشت: فروش یک میلیون بشکه نفت در روز نشان می‌دهد که دولت آیت الله رییسی به خوبی توانسته راهکارهای خنثی سازی تحریم‌های را شناسایی و نسبت به بی اثرکردن آنها اقدام کند تا مشکلات در این مسیر کمتر شده و به تحول اقتصادی منجر شود.

این نماینده مجلس یازدهم درباره سند ۲۵ ساله ایران و چین و نگاه دولت سیزدهم به شرق برای بهبود شرایط اقتصادی کشور گفت: سیاست دولت سیزدهم که مورد تایید مجلس هم هست، استفاده از همه ظرفیت‌های بین المللی است.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از یک سیاست متوازن در عرصه سیاسی و اقتصادی در دستور کار دولت است، اظهار داشت:  سیاست دولت قبل، فقط نگاه به غرب بود که شکست خورد، اما دولت سیزدهم تصمیم گرفته است  از ظرفیت کشورهای قدرتمندی مانند چین، روسیه و آمریکای لاتین به خوبی استفاده کند.

وی ادامه داد: در این مسیر توافق ۲۵ ساله جمهوری اسلامی ایران با چین بسیار مهم و حیاتی است. چرا که این قرارداد در فروش نفت کشور موثر خواهد بود و راه واردات تکنولوژی و فناوری به کشور و سرمایه‌گذاری چین برای ایجاد زیرساخت‌ها را هموار خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور به روسیه عنوان کرد: روسیه نسبت به تعاملات اقتصادی و تبادلات تجاری با جمهوری اسلامی ایران تمایل نشان داده و باید از ظرفیت کشور مهم و قدرتمندی مانند روسیه در اقتصاد و انرژی استفاده کرد.

مذاکرات سخت و جدی در وین در جریان است

الهیان درباره دلیل چسبندگی دولت آمریکا به تحریم‌های ظالمانه و عدم تمایل برای رفع آنها گفت: مذاکرات سخت و جدی در وین در جریان است. البته طبیعی است که رژیم صهیونیستی تلاش خود را برای سنگ اندازی در مسیر توافقات انجام می‌دهد. ولی آنچه مسلم است هم آمریکا و هم کشورهای اروپایی در این شرایط به صورت جدی در پی به نتیجه رسیدن مذاکرات و انجام توافق هستند.

وی ادامه داد:‌ اگر طرف غربی مصمم است توافق حاصل شود، باید شرایط  ایران را بپذیرد و همه تحریم‌های هسته‌ای را لغو کند. البته توافقی که منفعتی برای ملت ایران نداشته و در دفاع از حقوق ملت ایران نباشد، مطلوب ما نیست.

هر توافقی، باید راستی آزمایی شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران تاکید کرد: طبق قانون اقدام راهبردی که مجلس شورای اسلامی سال گذشته تصویب کرد، هر توافقی هم که انجام شود باید راستی آزمایی شده و این موضوع مدنظر تیم مذاکره کننده است.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: مسیری که تیم مذاکره کننده باید در پیش بگیرد رفع تحریم‌ها و در ادامه راستی آزمایی توافق احتمالی است. البته باید طرفین مقابل هم به قول و قرارهایی احتمالی که امضاء خواهند کرد، پایبند باشند.