ضرورت حمایت از انجام تحقیقات حوزه پزشکی در کشور

51

1400/11/29

11:40


رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در افتتاحیه دومین کنگره همگرایی در علوم غدد، با تاکید بر اینکه حاکمیت باید از تولید دانش و انجام تحقیقات حوزه پزشکی در کشور حمایت کند، افزود: قرن جدید قرن نیروی انسانی سالم است و برای این که این مهم تحقق پیدا کند نیاز به همراهی دانشمندان کشور در مراکز تحقیقاتی و مجامع علمی داریم.

ضرورت حمایت از انجام تحقیقات حوزه پزشکی در کشور

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر حسین شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در سخنانی در مراسم افتتاحیه "دومین کنگره همگرایی در علوم غدد؛ پیشبرد مسیر علمی کشور از طریق همگرایی دانش" که به میزبانی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، ضمن بیان این مطلب، با تاکید بر اینکه حاکمیت باید از تولید دانش و انجام تحقیقات حوزه پزشکی در کشور حمایت کند، افزود: قرن جدید قرن نیروی انسانی سالم است و برای این که این مهم تحقق پیدا کند نیاز به همراهی دانشمندان کشور در مراکز تحقیقاتی و مجامع علمی داریم.

وی افزایش امید به زندگی در کشور را مدیون پیشرفت های علمی خواند که در سلامت و فناوری های جدید توسط نخبگان عرصه علم و فناوری کشور رقم خورده است.

همچنین، دکتر باقر لاریجانی، رئیس کنگره همگرایی در علوم غدد در مراسم افتتاحیه این کنگره در سخنانی، گفت: تلاش ما در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم این بوده است که از طریق همگرایی زمینه های مختلف علمی بتوانیم تحقیقاتی را انجام دهیم که منجر به تشخیص، کنترل و ارائه خدمات بهتر به بیماران شود.

وی گردآوری هدفمند حوزه های مختلف همچون پزشکی فردی، بیوسنسورها، میکروبیوم، متابولومیکس و ژنومیکس، سلول درمانی، پزشکی بازساختی، ژنتیک، مدل سازی و ... را در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم به نوعی مثال عملی این همگرایی خواند.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با بیان این که با تلاش هایی که در مجموعه حوزه های مختلف سلامت کشور  و اقداماتی که در پژوهشگاه انجام شده است اطلاعات سلامت کشور در حوزه بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر منتسب به آن به تفکیک شهرستان، شهر و استان فراهم شده است، گفت: این مهم شناسایی روند بیماری ها و وضعیت سلامت کشور را آسان می کند.

وی در این خصوص گفت: یکی از مزیت های انجام مطالعه STEPS و گردآوری و تحلیل داده های اپیدمیولوژیک این است که با توجه به آنالیز داده ها تخمین درستی از شیوع بیماری های غیرواگیر در مناطق مختلف بر حسب سن و جنس داریم که به برنامه ریزان و سیاست گذاران سلامت این امکان را میدهند که برنامه ریزی متناسب با شرایط هر شهر یا استان را انجام دهند این مساله بر روی برنامه ریزی های حوزه حاکمیتی بسیار تاثیر گذار است.

دکتر لاریجانی مسیر توسعه علمی کشور را تولید دانش منظم که در قالب مقالات Peer review منتشر می شود، خواند و افزود: خوشبختانه کشور ایران در مسیر تولید محصولات علمی موفق بوده است و در این زمینه رشد بسیار خوبی داشته است، بطوریکه روند افزایشی را در طول سال های گذشته شاهد بوده ایم .

رئیس کنگره همگرایی با اشاره به رتبه علمی قابل قبول کشور در دنیا گفت: در منطقه نیز بر اساس شاخص های تولید علم، وضعیت ما از بیشتر کشورها بهتر و در حوزه غدد درون ریز مقام نخست را در زمینه تولیدات علمی در منطقه خاورمیانه در اختیار داریم.

وی با تاکید بر این که نباید از این قافله علم جا ماند و همیشه باید در مسیر رو به جلو لحظه ای از حرکت باز نایستاد، خاطر نشان کرد: در حوزه نوآوری در کشور نیاز است تا تلاش هایمان را افزون کنیم.

دکتر لاریجانی افزود: کشور ما از نظر شاخص های نوآوری پتانسیل بالایی دارد اما می بایست تلاش کرد تا این توانایی های بالقوه به عمل در بیاید تا جایگاه مناسب تری را بین کشورهای دنیا پیدا کنیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: این سمینار بتواند قدمی برای پیشرفت در این زمینه باشد و ذهن های ما را به سمت همگرایی علوم در رفع نیازهای جامعه سوق دهد.

تاکید بر استفاده از همگرایی علوم در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر

در بخشی دیگر از این مراسم دکتر سید علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور نیز همگرایی در علوم را یک راهبرد و تجربه نسبتا جدید در حوزه فناوری خواند و گفت: انسان ها با توانایی بالایی که دارند به دنبال روش ها و راهبردهای نوینی هستند که آنها را به سمت نوگرایی پیش می‌برد.

وی هدف اصلی تحقیقات در علوم پزشکی را تامین، حفظ و ارتقاء سلامت عموم جامعه و در نهایت عدالت در سلامت خواند و گفت: حقیقتا آموزش، پژوهش، انواع مراقبت ها و ارائه خدمات سلامت همگی ابزارهایی برای نیل به این اهداف مقدس هستند.

دکتر مرندی در همین زمینه افزود: همگرایی باید به نحوی باشد که علم، اخلاق و معارف دینی را نیز در بر گیرد و در کنار استفاده همگرایی علوم در درمان بیماریها سعی کنیم تا از این مهم، بیشتر برای پیشگیری از بیماری ها مخصوصا بیماری های غیرواگیر استفاده کنیم.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با تاکید بر اینکه اولویت دادن به پیشگیری تضادی با درمان ندارد، گفت: نباید از سلامت معنوی جامعه غفلت کنیم زیرا که اینکار خسارت های جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

تاکید بر همکاری بین رشته ای علوم پزشکی  در راستای ارتقای ارائه خدمت به بیماران

دکتر علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس نیز در پیامی که برای مراسم افتتاحیه کنگره ارسال کرده بود هماهنگی و همکاری بین رشته های مختلف علوم پزشکی را یک ضرورت خواند  که موجب ارتقای ارائه خدمت به بیماران می شود.

وی مدیریت بیماری های صعب العلاج و حل مسائل نوپدید پزشکی را نیازمند متخصصانی خواند که در چندین حوزه صاحب نظر بوده و از دیدگاهی بالاتر به مسائل نظاره کنند.

دکتر منادی تاکید کرد که در این صورت میتوان راه حلی سریعتر و مناسب تر برای درمان بیماران یافت.

 این وبینار با ارائه سخنرانی ها و برگزاری 11 نشست تخصصی در حوزه های مرتبط با علوم غدد درون ریز، طی روزهای  پنجشنبه 28 و جمعه 29 بهمن ماه برگزار می‌شود. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به وبسایت کنگره به آدرس https://emri.tums.ac.ir/ces2022 مراجعه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو