نقد فیلم جیغ (Scream)

مجموعه فیلم‌های جیغ «Scream» یکی از موفق‌ترین و سودآورترین آثار اسلشر در تاریخ سینما محسوب می‌شوند. فیلم‌هایی که با بودجه اندک ساخته شدند اما در گیشه به موفقیت عظیمی دست پیدا کردند. نخستین قسمت از فیلم «جیغ» در سال 1996 ساخته شد که تا به امروز موفق‌ترین اثر این مجموعه آثار محسوب می‌شود. قسمت‌های بعد هرگز نتوانستند موفقیت‌های بزرگ قسمت اول را تکرار کنند اما بااین‌حال، همچنان در گیشه موفق بودند و البته طرف‌داران پروپا قرصی داشتند که تحت هر شرایط از ساخت قسمت‌های جدید حمایت می‌کردند. با مرگ وس کریون، کارگردان مجموعه فیلم‌های «جیغ»، تولید قسمت‌های بعد با تردیدهای بسیاری مواجه شد تا این که در نهایت ده سال پس از اکران آخرین قسمت «جیغ»، نسخه جدید به اکران درآمد. اثری که شماره‌ای در عنوان خود ندارد تا به‌نوعی، این پیام را به مخاطب برساند که قصد دارد ایده‌ای جدید مطرح نماید.

25 سال پس از جنایات در شهر وودزبرو، قاتل نقاب به چهره بار دیگر به شهر بازمی‌گردد و این بار به سراغ یک دختر نوجوان به نام تارا می‌رود و او را به‌شدت زخمی می‌کند. طولی نمی‌کشد که خواهرِ تارا از ماجرا مطلع شده و به شهر بازمی‌گردد. فردی که گذشته‌ای سیاه دارد و...

نقد فیلم جیغ (Scream)

ژانر اسلشر و ترسناک برخلاف دیگر ژانرهای سینمایی، انجمن‌های تخصصی و سخت‌گیرانه‌ای دارد که آثار منتشر شده را به‌دقت و با جزئیات بررسی می‌کند و حتی درباره فلسفه، کارکرد و انگیزه‌های جنایت‌هایی که در این آثار رقم می‌خورد با یکدیگر گفتگو می‌کنند. قسمت جدید «Scream» نیز این گروه از مخاطبین سینما را هدف قرار داده و این بار داستان آن‌ها را در فیلم نمایندگی کرده است. اگر در دهه نود انگیزه‌های قتل می‌توانست رقابت یا حسادت باشد، حالا کشته و مرده‌های ژانر وحشت فرصت این را یافته‌اند که جدیدترین قسمت «جیغ» آن‌ها را در سینما نمایندگی کند.

این موضوع از این لحاظ حائز اهمیت است که سازندگان «جیغ 5» عامدانه به سراغ ریشه‌های این ژانر رفته‌اند و از مدرن کردن قصه خودداری کرده‌اند. این موضوع حتی در ابتدای فیلم نیز مطرح می‌شود. جایی که بحث‌ها درباره فیلمی در ژانر وحشت است که المان‌های کلاسیک در آن وجود دارد و کارگردانان مدرنی مانند جوردن پیل توسط شخصیت‌ها نادیده گرفته می‌شود. این رویکرد نزدیکی بیشتری به سلیقه عاشقان اسلشر دارد و از قوانین کلاسیک تبعیت می‌کند. قوانینی که بسیاری آن را به‌عنوان ریشه‌های ژانر وحشت می‌شناسند و معتقدند امروزه هالیوود از مسیر اصلی آن منحرف شده و دیگر فیلم‌های ترسناک طراوت گذشته را ندارند!

نقد فیلم جیغ (Scream)

بااین‌حال، علی‌رغم اینکه سازندگان ارادت ویژه‌ای به طرف‌داران دوآتشه ژانر وحشت داشته‌اند، باید گفت که این ارادت باعث شده تا کلیت مشکلات ریشه‌ای این عناوین هم در نسخه جدید مشاهده شوند و به همراه خودشان عناصر جدیدی را نیز به همراه بیاورند تا مشکلات فیلمنامه دوچندان شود. در دهه نود قاتل نقاب‌پوش فیلم «جیغ» می‌توانست قربانیانش را در شرایط خاص و در تنهایی خودشان روانه دیار باقی کند. این بار باگذشت بیش از ده سال از آخرین حملات، او بار دیگر قتل‌های خودش را آغاز کرده اما به طور عجیبی، هر بار منطق‌های داستانی نادیده گرفته شده است. نقطه اوج ایرادات فیلم مربوط به سکانس بیمارستان و قتل‌های آن می‌شود. جایی که نه دوربین‌های مداربسته به چشم می‌خورند نه مأموران امنیتی و نه هیچ تکنولوژی مدرنی که بتواند کار را برای قاتل نقاب‌پوش سخت‌تر کند! ایرادات منطقی به لحظات قتل تقریباً در تمام دقایق فیلم وجود دارد.

شخصیت‌های قصه نیز همان رویه آشنای آثار اسلشر را دنبال می‌کنند. شخصیت‌هایی که قرار نیست چیزی درباره آن‌ها بدانیم چراکه قرار است در طول فیلم سلاخی شوند! در قسمت پنجم فیلم «جیغ» نیز مسیر همیشگی طی می‌شود و ما شاهد حماقت‌های بی‌اندازه نوجوانانی هستیم که علی‌رغم آگاهی از بحران، تن به حماقت می‌دهند تا مخاطب کمی چاقو و خون ببیند! «جیغ» حتی در این زمینه هم به ریشه‌ها وفادار مانده و خبری از شخصیت‌پردازی‌های چندلایه نیست.

نقد فیلم جیغ (Scream)

شاید تنها بخش غافلگیرکننده «جیغ» پایان‌بندی آن باشد. جایی که انگیزه‌های همیشگی مورد انتظار تماشاگر تغییر کرده‌اند و این بار دلایل وقوع قتل‌ها متفاوت است. پایان‌بندی فیلم همان نقطه‌ای است که می‌توانیم بیانیه سازندگان «Scream» را در نکوهش هالیوود در روزگار فعلی شاهد باشیم. مذمتی که به نظر می‌رسد سازندگان «جیغ» به‌عنوان یکی از موفق‌ترین اسلشرهای دنباله‌دار تاریخ، دل‌پری از آن داشته‌اند! مهم‌ترین پیام سازندگان در یکی از دیالوگ‌های فیلم بیان شده است. جایی که گیل هنگام صحبت با سم می‌گوید: «میدونی که همه چیز در نهایت برمیگرده به ریشه‌ها و اصالت و این (اشاره به سیدنی، شخصیت اصلی سری فیلم‌های «جیغ») همون نسخه اورجینال و اصلی هست که باید بری سراغش!». نامه عاشقانه‌ای از سازندگان «جیغ 5» که آن را اول به کارگردان چندگانه قبلی و سپس به طرف‌داران تقدیم کرده‌اند.

10

 

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب به‌صورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می‌گردد.

به صفحه اینستاگرام مووی مگ بپیوندید