عاداتی که به موهای شما آسیب می‌رساند

116

1400/11/29

13:51


شاید فکر کنید که روندهای مراقبت از موهایتان هیچ مشکلی ندارند، اما اگر موهای شما هرروز شکننده، کدر و بی‌روح به نظر می‌رسند، به احتمال زیاد در یک یا چند مرحله از برنامه مراقبت موها اشتباه می‌کنید. حتی ممکن است که این اشتباهات به‌صورت روزانه تکرار شوند و موها را در وضعیت بدتری قرار دهند.

عاداتی که به موهای شما آسیب می‌رساند

به گزارش بهداشت نیوز، در ادامه با نظرات دکتر ویتنی بووی، متخصص پوست‌ومو درباره رایج‌ترین اشتباهات روزانه در رابطه با نگهداری از موها آشنا خواهیم شد. 

1. رژیم غذایی شما برای محافظت از سلامتی موها مناسب نیست 

مصرف میوه‌ها و سبزیجات متنوع در کنار دوری از مواد غذایی فراوری‌شده برای داشتن موهای سالم ضروری است. اما چند ترکیب مغذی و مهم هم وجود دارند که نباید آنها را فراموش کرد. 

بیوتین از این نظر واقعا کلیدی است چون نقش مهمی در ساختن بافت‌های موها و ناخن‌ها دارد. کمبود بیوتین می‌تواند در قالب شکنندگی موها یا حتی ریزش مو نمایان شود. خوراکی‌هایی مانند زرده تخم‌مرغ، آووکادو، لوبیا و قارچ حاوی بیوتین هستند. 

پروتئین هم نقش مهمی در این زمینه دارد زیرا موها به‌طور طبیعی از پروتئین ساخته می‌شوند. پس وعده‌های غذایی اصلی همیشه باید حاوی مقادیری از پروتئین‌های باکیفیت باشند، مانند تخم‌مرغ، ماهی‌های چرب،‌ گوشت‌های قرمز کاملا بدون چربی، پنیر کم‌چرب،‌ کینوا، پنیر توفو و بادام. اضافه کردن کربوهیدرات‌های پیچیده به رژیم غذایی هم ضرورت دارد. 

2. موهای شما بیش‌ازحد با آب تماس دارند 

اگر موها بیش‌ازحد با آب تماس داشته باشند، از آب اشباع می‌شوند و همین اتفاق نهایتا به موها آسیب می‌رساند. پس اگر احساس می‌کنید که موها هر هفته دچار آسیب‌دیدگی بیشتری می‌شوند، باید برنامه مراقبت از موها را بازبینی کنید. 

در این شرایط معمولا باید استفاده از محصولات سنگین و غلیظ مانند نرم‌کننده‌های سنگین و ماسک‌های غلیظ را متوقف کنید. اگرچه استفاده از چنین محصولاتی می‌تواند درخشندگی موها را به‌صورت موقتی افزایش دهد، اما به خود موها آسیب می‌رساند. 

بنابراین از شامپوها و نرم‌کننده‌های سبک برای شستن موها استفاده کنید و از حوله‌های نرم و میکروفایبر هم برای خشک کردن موها کمک بگیرید. فراموش نکنید که موها نباید برای مدت‌زمان طولانی به‌صورت خیس رها شوند. 

3. در استفاده از ابزارهای حرارتی افراط می‌کنید 

وقتی که بیش‌ازحد از ابزارهای حرارتی برای خشک کردن یا حالت‌بخشی به موها استفاده می‌کنید و مثلا سشوار را بیش‌ازحد به موها نزدیک می‌کنید یا سشوار را برای دقایق طولانی روی یک نقطه از موها نگه می‌دارید، باید منتظر آسیب‌دیدگی موها باشید. 

اگر می‌خواهید از سلامتی موها محافظت کنید، باید استفاده از این ابزارهای حرارتی را به حداقل برسانید و هنگام استفاده از سشوار نیز حتما فاصله 30 سانتی‌متری با موها را رعایت کنید. 

در مورد حرارت اتوی مو هم نظر متخصصان این است که دمای این ابزار حرارتی باید در کمترین میزان ممکن قرار بگیرد و استفاده از این ابزار حرارتی هم باید به حداقل ممکن کاهش یابد. 

4. با موها درست رفتار نمی‌کنید 

محکم بستن موها، شانه زدن آنها در حالت خیس و شستن آنها با فشار زیاد همگی جزو رفتارهای نادرستی هستند که به موها آسیب می‌رسانند. متخصصان می‌گویند که هر گونه کشیدن بیش‌ازحد موها باعث شکستن و آسیب‌دیدگی تارهای مو خواهد شد. 

اگر این شکستگی در ناحیه فولیکول موها اتفاق بیفتد، باید منتظر ریزش آنها باشید. تکرار این روند هم می‌تواند به ریزش موی دائمی یا آلوپسی کششی منتهی شود. 

5. موها را بیش‌ازحد رنگ می‌کنید 

استفاده از رنگ‌های دائمی برای موها که مستلزم استفاده از محلول‌ها و مواد شیمیایی قلیایی قوی است، همیشه درجاتی از آسیب‌ها را برای موها به همراه دارد. هرچقدر رنگ‌های روشن‌تر را انتخاب کنید، آسیب‌رسانی به موها هم شدت بیشتری خواهد گرفت. 

یکی از راه‌های ساده برای پیشگیری از این آسیب‌ها، انتخاب رنگ‌هایی است که راحت‌تر توسط موها پذیرفته می‌شوند و همخوانی ساده‌ای با موهای طبیعی شما دارند. علاوه بر اینها، بین هر بار رنگ کردن موها باید حداقل 10 هفته فاصله باشد. استفاده از محصولات نرم‌کننده هم پس از رنگ کردن موها باید به‌صورت منظم انجام بگیرد. 

منبع: سلامت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو