اپیدمولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: باید اهتمام جدی تری نسبت به دز سوم داشته باشیم و افرادی که واجد شرایط آن هستند زودتر برای دز سوم مراجعه کنند و آن را به تاخیر نیاندازند. به دنبال واکسن خاصی هم نباشند و هر واکسنی که موجود است را دریافت کنند.

«علیرضا عشرتی»، اپیدمولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره آخرین وضعیت همه گیری کرونا گفت: براساس آنچه آمارها نشان می‌دهد، فعلا در فاز بالارونده موج ششم هستیم. در کشورهایی که سویه اومیکرون غالب شده است رفتارهای متفاوتی از وضعیت پیک دیده شده است. برای مثال در کشور آفریقای جنوبی این موج بسیار سریع بالا رفته و به صورت نسبتا سریع نیز پایین آمده است. اما در ترکیه و یا انگلیس چنین اتفاقی رخ نداده و پیک در اوج مانده و سرعت پایین آمدنش بسیار کمتر بوده است.

او افزود: در مورد کشور ما نیز شواهد اینگونه نشان می‌دهد که حداقل سه تا چهار هفته افزایش پیک را خواهیم داشت. علت این مساله به این نکته برمی‌گردد که وضعیت پاسخ ایمنی اقوام مختلف نسبت به ویروس متفاوت از یکدیگر است. اما هنوز از همه فاکتورهای نحوه تاثیرگذاری ویروس هنوز مطلع نیستیم. 

عشرتی درباره میزان مرگ و میر افراد مبتلا به امیکرون گفت: میزان مرگ و میر در کشور به این برمی‌گردد که تا چه میزان مردم به بیمارستان‌ها مراجعه کنند و بیمارستان تا چه اندازه بتواند پاسخگو باشد و بتواند از بیماران مراقبت کند. کسانی که به اومیکرون مبتلا شده و مشکلات زمینه ای ندارند، اصلا لازم نیست به بیمارستان مراجعه کنند و بهتر است درمان‌های علامتی انجام دهند و اگر احیانا بیماری به سمت شدید شدن رفته و تنگی نفس و سرفه های بسیار شدید داشتند، در این حالت به بیمارستان مراجعه کنند. 

او افزود: اجتماعات به طور کلی از دید ما به انتشار بیماری کمک خواهد کرد. اما اینکه گستردگی آن به چه صورت باید باشد منوط به نظر ستاد ملی مقابله با کروناست. زیرا وقتی می‌گوییم اماکن تعطیل شوند، هزینه ای را به کشور تحمیل می‌کنیم. این مساله اقتصادی و پیچیده است و جمیع عوامل باید در آن درنظر گرفته شود. هرچه قدر اجتماعات خلوت تر باشد ایده آل است اما اینکه تا اندازه بتوان به این ایده آل رسید مساله دیگری است و حوزه سلامت به تنهایی در آن نمی تواند صاحب نظر باشد. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تصمیم گیری درمورد بازگشایی مدارس و دانشگاه ها باید در سطح بسیار محلی باشد. توصیه سال گذشته سازمان جهانی بهداشت این بود که تا حد ممکن کلاس های حضوری تعطیل نشود. در این شرایط باید مراقب باشیم دانش آموزی که دارای علامت است در کلاس حضور پیدا نکند و از حدی به بعد که تعداد موارد در کلاس زیاد می‌شود کلاس را تعطیل کنیم و زمانی که بیماری در مدرسه زیاد می‌شود، مدرسه را تعطیل کنیم. از طرفی کلاس ها نیز باید تا حد ممکن خلوت باشند و سعی کنیم دستورالعمل ها در کلاس ها رعایت شوند.

او افزود: زیرا زمانی که بیماران بدحال و خفیف همگی با هم به بیمارستان مراجعه کنند بیمارستان در خدمات دچار چالش شده و احتمال اینکه افراد بدحال خدمات لازم را دریافت نکنند، بالا خواهد رفت. وضعیت مرگ و میر در کشور در روزهای آینده به این مدیریت ها مربوط است. 

این اپیدمولوژیست افزود: در این مدت کاری که همه افراد باید به عنوان شهروند انجام دهند، همچنان وفادار ماندن به دستورالعمل های بهداشتی است. گفته می‌شود علایم این بیماری سبک تر است اما از آنجایی که این سویه سرایت پذیری بسیار بالایی دارد، تعداد بسیار زیادی از افراد را مبتلا می‌کند و به این دلیل که چنین اتفاقی رخ می‌دهد، احتمال اینکه تعداد موارد شدید بیماری بالا برود بسیار بیشتر است زیرا تعداد افرادی که بیمار می‌شوند بسیار بیشتر از موج های قبلی است.

عشرتی گفت: به همان نسبت احتمال اینکه میزان مرگ و میر نیز افزایش پیدا کند وجود دارد. به ویژه کسانی که مشکل زمینه ای دارند مانند افراد دارای سابقه پیوند و خانم های باردار نیز که به صورت طبیعی مقداری با افت سیستم ایمنی مواجه هستند، باید بیشتر مراقبت کنند. به هرحال با رعایت دستورالعمل های بهداشتی به دنبال این هستیم که از بیماری زمان بخریم. 

عضو هیات علمی در انتها افزود: باید اهتمام جدی تری نسبت به دز سوم داشته باشیم و افرادی که واجد شرایط آن هستند زودتر برای دز سوم مراجعه کنند و آن را به تاخیر نیاندازند. به دنبال واکسن خاصی هم نباشند و هر واکسنی که موجود است را دریافت کنند. یکی از دلایل تاخیر در واکسیناسیون این است که چه واکسنی بزنیم و یا به دنبال واکسن خاصی هستیم. همه این الزامات برای این است که بتوانیم با کمترین هزینه این موج را طی کنیم.