ویچسلاو والودین رئیس دومای روسیه از خودداری سران و مقامهای کشورهای غربی بویژه امریکا بخاطر ادعاهای دروغین در مورد تهاجم روسیه به اوکراین انتقاد کرد.

 والودین روز جمعه در کانال خود در شبکه تلگرام نوشت: غرب در هفته های اخیر بارها وعده تهاجم روسیه به اوکراین داد و این ادعاها همه دروغ از آب در آمد اما مقامهای غربی و رسانه های این کشورها بخاطر انتشار اطلاعات دروغ نمی خواهند عذرخواهی کنند. 

وی افزود: بجای این (تهاجم روسیه) شاهد تلاش های کی یف برای تشدید مناقشه در منطقه دونباس و گلوله باران مناطق مسکونی آن با تسلیحات سنگین با نقض تعهدات خود در توافقنامه مینسک هستیم. 

 رئیس دومای روسیه سپس از رویکرد ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین انتقاد کرد که بطور علنی با هر گونه مذاکره با نمایندگان جمهوریهای مردمی دونتسک و لوگانسک مخالفت کرد.

والوین افزود: زلنسکی با سخنان خود، در واقع خودداری اوکراین از اجرای تعهدات در توافقنامه مینسک را اثبات کرد.

وی خاطر نشان کرد: تصادفی نیست که نمایندگان دوما خواهان به رسمیت شناختن جمهوریهای دونتسک و لوگانسک به عنوان کشور مستقل شدند. غیرنظامیان در دونباس در عذاب بسر می برند و ما نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و نظاره گر صرف باشیم. 

وی ادامه داد: ما نگران شهروندان روس و هموطنان ساکن منطقه دونباس هستیم. 

جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوگانسک در منطقه دونباس با جمعیت روس تبار، از سال ۲۰۱۴ و به دنبال مناقشه خونین که نزدیک به ۱۳ هزار تلفات جانی به همراه داشت از اوکراین اعلام استقلال کردند.

 دومای روسیه روز سه شنبه به پیش نویس قطعنامه‌ای برای درخواست از رئیس جمهور روسیه به منظور به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوگانسک رای داد که پس از تایید پوتین، روسیه بطور رسمی این دو منطقه روس تبار در شرق اوکراین را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت خواهد شناخت.

رئیس دوما در ادامه مطلب خود نوشت که در نواحی مختلف مناطق دونتسک و لوگانسک، گورهای دسته جمعی از ساکنان این مناطق کشف می شود. کمیته پیگیری قضایی روسیه چندین پرونده در رابطه با رفتار سنگدلانه نیروهای اوکراینی با غیرنظامیان گشوده است.

وی به این نکته هم اشاره کرد که آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد جنایات نیروهای اوکراینی در دونباس در هفت سال اخیر و نیر کشتار در جریان تغییر حکومت اوکراین در سال ۲۰۱۴ که با اغتشاشات خونین و زد و خوردها همراه بود، سکوت کرده اند.