این وزارتخانه اعلام کرد که این تمرینات را مدتی پیش و برای بررسی آمادگی فرماندهی و پرسنل نظامی روسیه و همچنین حصول اطمینان از کارکرد تسلیحات متعارف و هسته‌ای خود، برنامه‌ریزی کرده است.

روسیه در حالی خبر اجرای این رزمایش در ۱۹ فوریه را اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در ۱۷ فوریه هشدار داد که ممکن است روسیه در روزهای آتی به اوکراین حمله کند.

غرب بخصوص نگران ۱۵۰ هزار نیروی تخمینی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین است؛ اما کرملین تاکید می‌کند که با استقرار حدود ۶۰ درصد از مجموع نیروهای زمینی خود در مرز اوکراین، قصد حمله به جایی را ندارد.

مسکو از آمریکا خواسته است تا اجازه عضویت اوکراین - و سایر کشورهای عضو شوروی سابق - به اتحاد نظامی ناتو را نداده، تسلیحاتش را در اوکراین مستقر نکرده و نیروهای ناتو را از اروپای شرقی خارج کند.

اما واشنگتن و متحدانش صراحتا خواسته‌های روسیه را رد کرده‌اند و کرملین تهدید کرده است که اگر غرب به سنگ‌اندازی‌های خود ادامه دهد، با اقدامات نظامی و فنی مسکو مواجه خواهد شد.

روسیه به طور سالانه، رزمایش‌های هسته‌ای استراتژیک گسترده‌ای برگزار می‌کند، اما این مانور بخصوص در روز شنبه (۳۰ بهمن) ناوگان دریای سیاه روسیه را شامل می‌شود؛ این ناوگان در شبه‌جزیره کریمه مستقر است، منطقه‌ای که روسیه در سال ۲۰۱۴ از اوکراین به خود الحاق کرد.

روسیه مانور هسته‌ای برگزار می‌کند