پوتین در نشست خبری مشترک با «الکساندر لوکاشنکو» همتای بلاروسی و متحد نزدیک خود با اشاره به گفت‌وگوی مفید آن‌ها درباره تأمین امنیت دو کشور تأکید کرد، رزمایش‌های روسیه فقط جنبه دفاعی دارند و برای هیچ کشوری تهدید محسوب نمی‌شوند.

رئیس جمهور روسیه افزود: «غربی‌ها برای شروع گفت‌وگوهای جدی درباره مسائل امنیتی، فاقد آمادگی کافی هستند و ما همچنان با افرایش حضور نظامی ناتو در مجاورت مرزهای روسیه مخالف هستیم».

او در ادامه گفت، دولت اوکراین از عمل به مفاد توافق مینسک و همچنین گفت‌وگوی مستقیم با دولت‌های خودمختار «لوهانسک» و «دونتسک» خودداری می‌کند.

پوتین گفت، تنها کاری که رژیم کی‌یف باید انجام دهد این است که با این نواحی خودمختار وارد گفت‌وگو شده و به‌منظور کاهش تنش، توافق مینسک را اجرا کند.

لوکاشنکو نیز درباره گفت‌وگوی امروز با پوتین گفت: «امکان برداشتن گام‌هایی به‌صورت مشترک به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون اوکراین را به بحث گذاشتیم».

رئیس جمهور بلاروس که کشورش در حال انجام رزمایش مشترک با روسیه است هشدار داد: «برای اولین بار با خطر واقعی جنگ مواجه هستیم و علت آن نادانی‌های سیاست‌مداران غربی است. وضعیت در دونباس در شرق اوکراین به سرعت رو به وخامت است».

او در ادامه گفت: «به زودی رزمایش‌های مشترک ما و روسیه به پایان است و فردا بر رزمایش مشترکی در داخل خاک روسیه نظارت خواهیم کرد. این رزمایش‌ها داخل خاک کشورهای خودمان انجام می‌شود و تهدیدی برای کسی نیستند».

لوکاشنکو افزود: «همکاری‌های نظامی ما و روسیه به‌خوبی شناخته شده است و هرگز آن را مخفی نکرده‌ایم. اگر کشوری بخواهد ما را تحریم کند با زیان بزرگی مواجه می‌شود. ما در کنار روسیه با "جنگ‌های چندگانه" غرب مقابله خواهیم کرد و در این میان تلاش می‌شود میان روسیه و بلاروس تفرقه انداخته شود».

پوتین: با افزایش حضور ناتو در مرزهای روسیه مخالفیم