جایگاه هنر خوشنویسی در طراحی موزه آینده دوبی

208

1400/12/1

18:12


«موزه آینده» در امارات متحده عربی با هدف «تغییر درک خود از آینده آن‌گونه که می‌شناسیم»، جهانی را به نمایش می‌گذارد که ۵۰ سال آینده را قابل تصور می‌کند.

جایگاه هنر خوشنویسی در طراحی موزه آینده دوبی

گروه معماری هنرآنلاین: تصاویر جدیدی از موزه آینده دبی که Killa Design و Buro Happold آن را طراحی کرده‌اند قبل از افتتاح رسمی در ۲۲ فوریه ۲۰۲۲ رونمایی شد. این موزه نوید تجربه‌ای منحصر به فرد را می‌دهد که علم، فناوری و محیط زیست را از طریق موضوعات و محیط‌های مختلف ادغام و حواس پنجگانه را تحریک می‌کند.

«موزه آینده» با هدف «تغییر درک خود از آینده همان‌طور که می‌شناسیم»، جهانی را به نمایش می‌گذارد که ۵۰ سال آینده را قابل تصور می‌کند. این موزه که برخی آن را زیباترین ساختمان روی زمین لقب داده‌اند، از پیچیده‌ترین سازه‌های دنیا و نشان‌دهنده پیشرفت جهان عرب در زمینه‌های علوم، ریاضیات و تحقیقات است.

بنای این موزه شامل یک تپه سبز، ساختمان اصلی و یک حجم چنبره‌ شکل است که بالای آن با ظرفیت کلی ۳۰۵۴۸ متر مربع قرار دارد که با انرژی ۴۰۰۰ مگاوات خورشیدی تغذیه می‌شود. همچنین این ابرسازه از ۲۴۰۰ بخش متقاطع فولادی ساخته شده است.

بیضی‌شکل بودن موزه نه تنها بین سازه‌های امارات منحصر به فرد است بلکه در جهان نیز نظیر ندارد. نمای این سازه ۷۷ متری با روکشی از فولاد ضدزنگ پوشیده و با هنر خطاطی عربی تزئین شده است. این خوشنویسی از داخل هم دیده می‌شود.

خطوط منحنی پنجره‌های موزه در طول روز نور را به درون این بنا بی‌ستون هدایت و  شب‌ها نور از داخل بنا تا شعاع ۱۴ کیلومتری به کمک نورپردازی ال‌ای‌دی ساطع می‌کند. یکی دیگر از نکات جالب موزه، طراحی سه بعدی آن است که زیبایی آن را دو چندان کرده است.

هر طبقه «موزه آینده» به موضوع نمایشگاهی متفاوت اختصاص دارد. بازدیدکنندگان در سفر خود به آینده بشریت در فضا، شگفتی‌های آینده اکولوژی و رفاه انسان در سه طبقه اول از هفت طبقه نگاه می‌کنند. سه طبقه دیگر فناوری‌هایی را نشان می‌دهد که به سلامت، آب، غذا و حمل و نقل می‌پردازد، در حالی که طبقه آخر به کودکان اختصاص دارد.

موزه آینده، مبتکرین، مخترعین و طراحان را از سراسر جهان در زیر یک سقف جمع می‌کند تا به معرفی تازه‌ترین فناوری‌های خود بپردازند. این موزه همچنین قصد دارد کنفرانس‌های علمی برگزار کند و دوره‌ها و کارگاه‌هایی را در زمینه طراحی و نوآوری برای پوشش آخرین پیشرفت‌های علمی و کاربردهای عملی آنها ارائه دهد.

موزه آینده با فراهم کردن مکانی دائمی برای به نمایش گذاشتن فناوری‌ها و نوآوری‌های مدرن امیدوار است بتواند سالانه بیش از یک ‌میلیون بازدیدکننده به خود جذب کند. موزه در منطقه برج‌های مشهور امارات نزدیک جاده شیخ زاید شهر دوبی واقع شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو