راستی هنرمندان به رئیس جمهور رئیسی چه گفتند؟! / حسین هاشم پور: کاش هنرمندانی با سلایق فکری مختلف دعوت شوند/ دو انتظار از این دیدار

منبع: ایران آرت

205

1400/12/1

18:14


با گذشت ۱۰ روز از دیدار ریاست محترم جمهور از موزه هنرهای معاصر تهران، هنوز متن سخنان هنرمندانی که در این نشست سخن گفتند منتشر نشده است!

ایران آرت: حسین هاشم پور، روزنامه نگار هنری با اعلام مطلب فوق می گوید: " دیدار رئیس جمهور از موزه هنرهای معاصر تهران و نشست با هنرمندان تجسمی، قابل توجه و غیر منتظره بود. اما درباره این اتفاق مهم از دو نکته اساسی غفلت شده است. اول اینکه: چرا گفته های هنرمندان خطاب به رئیس جمهور بازتاب رسانه ای نداشته و متن مطالبات هنرمندان منتشر نشده است؟ برای جامعه هنری مهم است بدانند آیا هنرمندان منتخب شده برای حضور در این مراسم ، برآیندی درست از دغدغه های جامعه هنری را به آقای رئیسی بازتاب داده اند؟

عدم انتشار سخنان هنرمندان در این نشست، نوعی کم اهمیت جلوه دادن مطالبات و دیدگاه های جامعه هنری است که البته در تضاد با اصل دیدار رئیس جمهور است. رئیس جمهور رئیسی به جای سلبریتی ها به دیدار جمعی از هنرمندان تجسمی رفتند که معمولن سهم کمتری در دیده شدن دارند و وزارت ارشاد با فراهم آوردن چنین فرصتی، پیامی با سویه عدالت فرهنگی داد که می گوید برای تحقق آن خواهد کوشید ، اما عدم انعکاس گفته های هنرمندان حتمن بد سلیقگی و رفتاری غیر حرفه ای ست. "

او در عین حال خاطر نشان کرد: " نکته دوم هم بسیار کلیدی ست . واقعن بسیار بسیار مهم است که در چنین دیدارهایی طیف های متنوعی از هنرمندان حاضر باشند و قطعن حائز اهمیت است رئیس جمهور صداهای مختلف در جامعه هنری را بشنود که جمع دعوت شده در مراسم مزبور از چنین مولفه ای به دور بود."

او تاکید کرد:" عدم حضور نمایندگان انجمن های تجسمی در این دیدار بسیار پرسش برانگیز است و جالب اینکه هیچ یک از این انجمن ها هم نسبت به عدم حضورشان اعتراضی اعلان نکردند! "

هاشم پور با اشاره به این نکته که دو دهه بود هیچ رئیس‌جمهوری پا به موزه هنرهای معاصر تهران نگذاشته بود، یادآوری کرد: " رئیس جمهور خاتمی در طول هشت سال، دو بار از موزه هنرهای معاصر تهران دیدن کرد، گویا نمایشگاه های باغ ایرانی و هنر انقلاب؛ اما خاتمی حدود ۱۰ سال وزیر ارشاد بوده و به طبع حضورش در موزه، امر غیر منتظره ای نبود."

 این روزنامه نگار هنری ابراز تأسف کرد:" متاسفانه آقایان محمود احمدی‌نژاد و بعدتر حسن روحانی هرگز از موزه هنرهای معاصر دیدن نکردند و حتی بیش از یک دهه است که کم توجهی دولت ها به فرهنگ و هنر چنان فاحش شده که جامعه هنری آن را به نادیده انگاشتن و حتی توهین تعبیر می کند. در چنین فضایی دیدار رئیس جمهور رئیسی با هنرمندان تجسمی می تواند یک پیام امید بخش ارزیابی شود، به شرط آنکه ظرایف پیرامونی آن نیز به درستی اجرا شود."

سردبیر ایران آرت تصریح کرد:" حضور رئیس جمهور رئیسی در موزه هنرهای معاصر تهران این پیام بینامتنی خوش بینانه را دارد که وزیر محترم ارشاد توانسته اهمیت استراتژیک هنر را به خوبی در دولت تبیین کند؛ نخستین انتظار از این توفیق مفروض، ساماندهی بودجه اسفبار فرهنگ و هنر است که به گفته خود آقای وزیر در سال ۱۴۰۱ نسبت به گذشته رشدی ندارد و چشم امید او به اختصاص دو درصد از بودجه دستگاههای اجرایی برای فعالیت های هنری ست.

حالا دیگر آقای اسماعیلی به خوبی می داند وضعیت معیشتی اکثریت هنرمندان نا به سامان است و بیکاری همراه با گرانی روز افزون همه را همسایه خط فقر قرار داده است. ۲۸ آذر زیر تیتر «ابراهیم ، اسماعیل، هنر ذبح نشود » دغدغه های جدی سفره هنرمندان را فهرست کرده ام که در رسانه ها منتشر شده است. "

حسین هاشم پور در پایان گفت :" انتظار دوم که حتمن بلند پروازانه و چه بسا برای شرایط کنونی کشور تخیلی ست، این است که رئیس جمهور در جریان اهمیت استراتژیک گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران قرار گرفته باشد و با توجه به اقبال جهانی، و بازتاب رسانه ای بین المللی که خواهد داشت ، بودجه ای فراهم شود تا پس از ۴۴ سال، دستکم با خرید یک اثر خارجی در خور توجه برای گنجینه موزه، بار دیگر اهمیت این موزه به صدر اخبار هنری دنیا بدل شود! اما واقعن برآورده شدن انتظار اول نسبت به توقع دوم اولویت واضح تری دارد."

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو