جشنواره فیلم فجر باید محل وحدت باشد نه تفکیک خودی و غیر خودی/ یادداشتی از سید رضا اورنگ

منبع: ایران آرت

184

1400/12/1

18:14


آیا در دوران دفاع مقدس و خط مقدم جبهه که همه جانفشانی می کردند،تقسیم بندی خودی و غیر خودی وجود داشت؟... در همین سینما برخی از کسانی که خودی و انقلابی دانستند و کلی از سرمایه مملکت را زیر پای شان ریختند تا فیلم بسازند،اکنون در کشورهای اجنبی زندگی کرده و منکر همه چیز هستند.

ایران آرت: سید رضا اورنگ  یادداشتی تیتر « آقای وزیر ارشاد،جشنواره فیلم فجر متعلق به همه مردم و سینماگران است »

نوشته است که در بخش های از آن امده است : وزیر ارشاد گفته اند: « جشنواره فیلم فجر باید در تراز جریان مومن به انقلاب باشد.»...

مشکل بزرگ مملکت ما تفریق بین جامعه و طبقه بندی کردن به دو گروه خودی و غیر خودی است.در عرصه سینما،تلویزیون و هنر ما نیز اکنون از چنین رویه نادرستی پیروی می شود.

جناب وزیر،به جای اینکه به عنوان سکاندار هنر و فرهنگ این سرزمین،دل های مردم و هنرمندان را به هم نزدیک کنید، آنان را از هم دور می کنید؟!

شما به عنوان یک مسوول چرا می گویید: جشنواره فیلم فجر باید در تراز جریان مومن به انقلاب باشد؟!این کوبیدن روی همان طبل تهی فاصله گذاری اجتماعی است ...

جمهوری اسلامی ایران نیز مانند هر کشوری قانون اساسی دارد و همه مردم،از وزیر گرفته تا فقیر،باید در چارچوب آن عمل کنند.

فیلمسازان و هنرمندان عرصه های مختلف، مجوز فعالیت و نمایش را از وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ایران می گیرند.یعنی کارشان مطابق قانون رایج مملکت است.

جشنواره فیلم فجر نیز از ابتدا به عنوان یک رویداد ملی در ایام انقلاب راه اندازی شد.نه در اساسنامه بود و نه وزیر و مدیری گفت که جشنواره فقط به گروه خاصی از مردم تعلق دارد.

کجای اساسنامه جشنواره فیلم فجر نوشته شده که فقط عده ای خاص نسبت به آن حق دارند؟

قانون اساسی و تمام مقرراتی جاری و ساری در کشور،برای آحاد مردم نوشته شده و تفکیک و تبعیضی بین قشرهای مختلف قائل نشده است.هرکسی که در ایران زندگی می کند،چه مخالف دولت و چه مخالف،از نظر قانون یکسان هستند.

جناب وزیر،وقتی قانون اساسی همه را به یک چشم می بیند،شما به کدام بند این قانون استناد می کنید که می خواهید مردم را به دو گروه انقلابی و غیرانقلابی تقسیم کنید؟!

سید رضا اورنگ

آیا در دوران دفاع مقدس و خط مقدم جبهه که همه جانفشانی می کردند،تقسیم بندی خودی و غیر خودی وجود داشت؟ همه از مملکت خود دفاع می کردند.اگر همکاری و همراهی همه مردم نبود،شاید جنگ سرنوشت دیگری پیدا می کرد.

اگر ارگان هایی که در عرصه سینما و هنر سرمایه گذاری می کنند و بساط خودی و غیر خودی راه انداخته اند که آن هم اشتباه مسلم است،می گویند که ما دوست داریم چنین عمل کنیم.دولت که نمی تواند چنین عمل کند.

در همین عرصه سینما برخی از کسانی را که خودی و انقلابی دانستند و کلی از سرمایه مملکت را زیر پای شان ریختند تا فیلم بسازند،اکنون در کشورهای اجنبی زندگی کرده و منکر همه چیز هستند.

درجا زدن و پسرفت هنر و سینمای ایران نیز به خاطر همین دسته بندی های غیرقانونی و غیرشرعی است.

به خاطر همین اشتباهات مهلک،عده ای هنرمند و فیلمساز کاربلد یا کوچ کردند یا عزلت نشین شدند.در چهلمین جشنواره فیلم فجر چند کارگردان بزرگ حضور داشتند؟

در دهه باشکوه 60 که هنوز بحث خودی و غیرخودی باب نشده بود،تمام فیلمسازان سینمای ایران با رغبت تمام در جشنواره شرکت می کردند.با اینکه می دانستند ممکن است نگاه حمایتی به بعضی از فیلم ها وجود داشته باشد،باز به خاطر رونق سینمای ایران و مردم در آن شرکت می کردند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو