چگونه در یک کشور دیگر زندگی کنیم؟

منبع: فوت و فن

346

1400/12/1

18:37


چگونه در یک کشور دیگر زندگی کنیم؟

جا به جایی به یک کشور خارجی یکی از اساسی‌ترین تغییراتی است که در زندگی‌تان رخ خواهد داد.

در حالی که این عمل می‌تواند چالش برانگیز باشد و کاغذ بازی‌‌های زیادی داشته باشد، می‌تواند مهیج باشد و باعث پیشرفت زندگی‌تان شود و به علاوه برای‌تان تجربه‌ای شگفت انگیز باشد. فرقی ندارد که این تغییر محل زندگی به خاطر کار است یا دلایل شخصی، اگر خود را به خوبی برای آن آماده کنید خیلی آسان‌تر از چیزی که فکرش را کنید انجام خواهد گرفت. در این مقاله کارهایی که باید انجام دهید و مواردی که باید در نظر بگیرید را با هم مرور می‌کنیم.

اقدامات مهم

۱- مطمئن شوید پاسپورت‌تان اعتبار دارد و ویزای آن کشور را گرفته اید. اگر تصمیم‌تان برای رفتن تصمیمی غیر منتظره بوده، مطمئن شوید که به همه چیز فکر کرده اید. سریعا دست به کار شوید و پاسپورت‌تان را چک کنید. دیگر مدارک مورد نیاز را هم آماده کنید. اگر در گرفتن ویزاتان مشکلی پیش آید مجبور می‌شوید رفتن‌تان را عقب بیاندازید.

اگر نیاز است که پاسپورت جدیدی تهیه کنید سریعا برای آن اقدام کنید چرا که گرفتن پاسپورت جدید می‌تواند هفته‌ها به طول بیانجامد.

۲- برنامه ریزی کنید. قبل از هر چیزی برنامه و لیستی از کارهایی که باید انجام دهید تهیه کنید و با انجام هر کدام آن را از لیست خط بزنید. این برنامه باید شامل مهلتی که برای انجام هر کار دارید هم باشد.

اگر می‌خواهید وسایل خانه‌تان را هم با خود به همراه ببرید با شرکت‌های باربری صحبت کنید.

اگر خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید مال خودتان است تصمیمی بگیرید که می‌خواهید با آن چه کنید. آن را بفروشید یا اجاره‌اش دهید؟

اگر بچه دارید باید از قبل مدرسه‌ای در کشور مقصد برای او پیدا کنید و با آنها مکاتبه کنید تا ببینید کودک را در میانه سال تحصیلی ثبت نام می‌کنند یا خیر. اگر نه مدرسه‌ای دیگر پیدا کنید و شرایط‌تان را با آنها درمیان بگذارید.

به واکسناسیون عمومی آن کشور هم توجه کنید. آیا واکسن خاصی هست که برای اجازه ورود به آن کشور حتما باید بزنید؟

۳- زمان کافی در نظر بگیرید. بعضی شرکت‌هایی که کارمندان خود را به خارج از کشور می‌فرستند و یا کمپانی‌های خارجی که از کشورهای دیگر نیروی کار می‌گیرند، برای شما محدودیت زمانی اعلام می‌کنند و از شما انتظار دارند تا سر زمان خاصی سر کارتان باشید. اما معمولا کمپانی‌ها از خود شما می‌پرسند که چه زمانی می‌توانید سرکار جدیدتان حاضر باشید. اگر چنین بود از شرکت بخواهید تا به شما حداقل ۶ ماه وقت دهد. کارهای زیادی هست که باید انجام دهید باید وضعیت خانه، ماشین، حیوان خانگی، بیمه و خیلی چیزهای دیگری که دارید را مشخص کنید.

تا جایی که می‌توانید از دیگران کمک بگیرید تا کارهاتان سریع‌تر جمع شوند.

۴- هر چه سریع‌تر به دنبال محل اقامتی در کشور جدید بگردید. زمانی که به دنبال خانه هستید در هتل می‌مانید یا خانه‌ای موقت اجاره می‌کنید؟

از خرید خانه به صورت اینترنتی بپرهیزید. حتما باید در محل حضور پیدا کرده، خانه و محله را ببینید و بعد معامله را انجام دهید. بد نیست خودتان یا یکی از اعضای خانواده زودتر به کشور جدید برود و به دنبال خانه بگردد. بهترین راه این است که ابتدا خانه اجاره کنید و همان خانه را نخرید.

۵- از خدمات بانکی که بهتر است استفاده کنید. بهتر آن است که در هنگام جا به جا کردن پول‌هاتان بین دو کشور هر چه می‌شود فی (دستمزد نقل و انتقال) کمتری پرداخت کنید. با بانکی که الان در آن حساب دارید صحبت کنید و شرایط آن را بپرسید. در نهایت کار را به بانکی که کمترین فی را برای این کار دریافت می‌کند بسپارید.

تنها درصورتی که قصد دارید هیچ وقت به کشورتان برنگردید تمام حساب‌هاتان را ببندید و در غیر این صورت در یک بانک‌ حساب‌تان را باز نگه دارید.

۶- ببینید کسی از آشناهاتان در آن کشور زندگی نمی‌کند. زندگی کردن در یک کشور غریبه بدون دوستان و آشنایان سخت است. پس پرس و جو کنید و ببینید کسی از آشنایان، دوستان یا اقوام در کشور مقصدتان زندگی نمی‌کند. اگر اینطور است می‌توانید از آنها راهنمایی و کمک بگیرد و به علاوه همدمی هم در این کشور داشته باشید.

۷- وسایل‌تان را ارزیابی کنید و آنهایی را که نمی‌خواهید دور بریزید. حقیقت این است که ما برای زندگی کردن به اشیا خیلی کمی نیاز داریم اما خانه‌هامان پر از وسایل اضافی شده اند. به جای آنکه همه این وسایل را با خود ببرید و یا در جایی انبارشان کنید، آنهایی را که واقعا نیاز دارید بردارید و بقیه را بفروشید، ببخشید و یا دور بریزید.

۸- اگر حیوان خانگی دارید تمام گزینه‌هایی که پیش روتان است را بررسی کنید. یا می‌توانید حیوان را به آشنایان و دوستان‌تان بدهید و یا آن را با خود ببرید. اگر می‌خواهید حیوان‌تان را با خود ببرید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

– آیا کشور مقصد اجازه نگهداری این حیوان را به شما می‌دهد؟

– آیا نیاز است که حیوان‌تان قرنطینه شود؟

– حیوان‌تان را چگونه به آن کشور می‌آورید؟

– وضعیت سلامت حیوان‌تان چطور است؟ آیا باید واکسینه شود؟

– حیوان را هم در نظر بگیرید. اگر حیوان‌تان پیر و ناتوان است ممکن است این سفر برای او سخت باشد.

۹- درمورد گواهینامه‌ رانندگی در کشور جدید اطلاعات به دست آورید. بعضی کشورها تنها گواهی نامه رانندگی خودشان را قبول دارند و بعضی دیگر گواهی نامه بین المللی را هم می‌پذیرند. تحقیق کنید و ببینید در کشور مقصد شما به چه شکل است.

۱۰- به محل کارتان از قبل خبر بدهید. حتما از قبل به محل کار کنونی‌تان خبر بدهید که در فلان تاریخ قصد استعفا دارید. نگذارید خیلی دیر شود چون شرکتی که در آن کار می‌کنید هم باید قادر باشد کسی را جایگزین‌تان کند. البته خیلی زود هم این کار را نکنید چرا که ممکن است رئیس‌تان از شما بخواهد زودتر از چیزی که برنامه ریزی کرده بودید بروید.

۱۱- حواستان به وسایل الکترونیکی‌تان هم باشد. اگر ولتاژ برق کشور مقصد یا نوع پریز آن با کشور شما فرق کند، برای آنکه به وسایل الکترونیکی‌تان صدمه نرسد نیاز به یک آداپتور و تبدیل دارید.

با شوک فرهنگی کنار بیایید

۱- برای تغییراتی بزرگ آماده شوید. وقتی به کشوری که از زمین تا آسمان با کشور خودتان تفاوت دارد سفر می‌کنید، به احتمال زیاد دچار شوک می‌شوید و این شوک جا به جایی را سخت‌تر می‌کند. اما رفته رفته که با آن کشور آشنا می‌شوید و به آداب و رسوم آن عادت می‌کنید، این شوک از بین می‌رود. با لباس محلی و سنتی مردم کشور جدید آشنا شوید و درمورد آن اطلاعاتی کسب کنید. با این کار فهمی، هر چند ابتدایی، از نوع پوشش مردم به دست می‌آورید و بیشتر در فرهنگ آنها غوطه ور می‌شوید.

۲- این را به یاد داشته باشید که از دست دادن چیزهای کوچک می‌تواند بیشتر از آنچه فکر می‌کردید ناگوار شوند. با مهاجرت به کشوری دیگر بی‌نهایت دلتنگ طعم غذای سنتی کشورتان که آن را خیلی دوست داشتید یا کافه آشنایی که همیشه به آن می‌رفتید خواهید شد. مهم است که به خودتان اجاره ناراحت بودن را بدهید اما نه خیلی زیاد و مهم‌تر آنکه باید خودتان را برای تجربه کردن چیزهای جدید آماده کنید.

۳- آماده از میان رفتن احساس هیجان‌تان باشید. چند هفته یا حتی چند ماه اولی که به یک کشور آمده اید احساس خیلی خوبی دارید، همه چیز برای‌تان جدید است و برای تجربه موقعیت‌های تازه هیجان دارید. اما بعد از گذشتن این چند ماه اولیه کم کم با واقعیت مواجه می‌شوید و طوفان شروع می‌شود! در این زمان حتی کوچک‌ترین مسئله یا مشکل می‌تواند تبدیل به یک بحران شود. با رسیدن به این فاز آرامش خود را حفظ کنید. غمگین شدن و افسردگی مقطعی طبیعی است اما اجازه ندهید ناراحتی‌تان زیاد طول بکشد. خودتان را جمع و جور کنید و سعی کنید برای هر مشکلی راه حلی منطقی پیدا کنید. با روش زندگی مردم این کشور آشنا شده و مشکلات‌تان را به شیوه آنها حل کنید. برای خودتان یک زندگی آرام و بدون استرس درست کنید.

۴- آمادگی پذیرفتن به هم خوردن روتین‌تان را داشته باشید و راه‌های جدید انجام امور را یاد بگیرید. یکی دیگر از علت‌های شوک‌ فرهنگی آن است که متوجه می‌شوید نمی‌توانید بعضی کارها را که در کشور خودتان قادر به انجامش بودید اینجا انجام دهید. شما در جایگاهی نیستید که برای این ممنوعیت‌ها دلیل بخواهید، تنها آنها را بپذیرید و از قوانین جامعه جدیدی که به آن وارد شده اید پیروی کنید.

۵- کمک بگیرید. زندگی در کشوری کاملا غریبه استرس زیادی دارد. بعضی روزها عالی اند و روزهای دیگر شاید جز بدترین روزهای زندگی‌تان بشوند و بقیه روزها هم معمولی‌اند، درست مانند زندگی در کشور خودتان.

احساسات شما نیاز به شنیده شدن دارند پس آنها را خفه نکنید و به یک درمانگر مراجعه کنید. در ناراحتی‌تان غوطه ور نشوید و سریعا کمک دریافت کنید. با دوستان نزدیک و خانواده‌تان راجع به احساسات‌تان صحبت کنید. اگر ترجیح می‌دهید با یک نفر از کشور خودتان صحبت کنید، مشاورهایی هستند که به صورا آنلاین کار می‌کنند.

۶- امن بمانید. یکی دیگر از مشکلاتی که منجر به شوک فرهنگی می‌شوند آن است که کشوری که به آن می‌روید از کشور خودتان ناامن‌تر است. برای ایمن ماندن از افراد محلی راجع به خطراتی که در منطقه‌تان وجود دارد و باید مراقب آنها باشید بپرسید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو