خبرگزاری «ای آی ان» گزارش داد، یک مقام ناتو اعلام کرده که دفتر این ائتلاف در شهر «کی ‌یف» پایتخت اوکراین موقتا بسته شده و کارکنان ناتو به شهرهای «لویو» در اوکراین و «بروکسل» در بلژیک اعزام می‌شوند اما ماموریت ناتو در اوکراین کماکان ادامه دارد.

این مقام ناتو که به نام او اشاره‌ای نشده، افزود که نیروهای ائتلاف در حال رصد و ارزیابی اوضاع در اوکراین و اتخاذ تدابیر احتیاطی هستند و تامین امنیت کارمندان اولویت نخست ناتو است، بنابر این اعضا به شهرهای لویو و بروکسل انتقال یافته اند.

در تداوم فضاسازی غرب علیه روسیه و مبدل کردن منطقه بالتیک به پایگاه نظامی، دولت آلمان همگام با دیگر دولت‌های غربی به شهروندان خود توصیه کرد خاک اوکراین را ترک کنند.

منابع خبری عصر شنبه به وقت تهران اعلام کردند که دولت آلمان به تمامی شهروندان خود در اوکراین توصیه کرد تا هرچه سریعتر خاک اوکراین را ترک کنند. شرکت هوایی لوفت هانزای آلمان نیز اعلام کرد که پروازهای خود را به اوکراین قطع خواهد کرد.

فرانسه روز شنبه از تمامی شهروندان خود خواست تا اوکراین را ترک کنند.شبکه «فرانس- 24 با انتشار این خبر گفت که این درخواست پاریس پس از آن صورت می‌گیرد که فعالیت‌های شدیدی در مرز تماس شرق اوکراین مشاهده شده است.

در ادامه هجمه غرب علیه روسیه، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بامداد شنبه به وقت تهران گفت که روسیه در تلاش خود برای ایجاد گسستگی میان ما و همپیمانان شکست خورد. وی که در نشست خبری صحبت می‌کرد، افزود: «روزهای گذشته شاهد نقض‌های مکرر از سوی جدایی طلبان طرفدار روسیه (در شرق اوکراین) بوده‌ایم.»

روسیه بارها هشدار داده نظامیان اوکراینی با زیر پا گذاشتن توافق مینسک، نواحی خودمختار روس زبان «دونباس» واقع در شرق اوکراین را هدف قرار می‌دهند، اما غربی‌ها بدون توجه به این هشدارها، روسیه را به استقرار نیرو در مرزهای اوکراین و آماده شدن برای «حمله قریب‌الوقوع» به این کشور متهم کرده‌ و شمار بالایی از نیرو و تجهیزات نظامی را به شرق اروپا ارسال کرده‌اند.