معاون مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به تصور خطرناک برخی افراد که قدرت سویه جدید "اُمیکرون" را در حد یک سرماخوردگی ساده تصور می کنند، گفت: این سویه هم درگیری ریه ایجاد می کند و هم قدرت مرگ و میر دارد.

دکتر سارا شاه آبادی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به سیر صعودی و فزاینده سویه جدید "اُمیکرون" در استان، گفت: متاسفانه این سویه با توجه به قدرت سرایت بالایی که دارد به سرعت در سطح استان در حال شیوع است.

وی افزود: قدرت سرایت این ویروس به حدی است که تقریبا با ابتلای یک نفر تمام افراد خانواده و نزدیکان فرد درگیر می شوند.

شاه آبادی با اشاره به افزایش شهرهای قرمز استان به ۱۳ شهر گفت: این سویه به سرعت در حال انتشار است و هم اکنون وضعیت عمده شهرها به حالت قرمز درآمده و اگر مردم رعایت نکنند، قطعا با شرایط دشوارتری رو به رو خواهیم شد.

معاون مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه هیچ چیز در خصوص موج جدید قابل پیش بینی نیست، گفت: وضعیت این موج هم همانند موج های گذشته به رفتار بهداشتی مردم بستگی دارد و اگر مردم رعایت نکنند قطعا این موج را مدت طولانی تر و با شدت بیشتری خواهیم داشت.

شاه آبادی به تفکر اشتباه و خطرناک مردم درباره سویه "اُمیکرون" اشاره کرد و افزود: متاسفانه بسیاری از مردم قدرت این سویه را در حد یک سرماخوردگی ساده تصور کرده اند و این درحالی است که آمار مرگ و میر و بستری ها چیز دیگری می گوید.

وی تاکید کرد: این سویه به هیچ عنوان شبیه سرماخوردگی نیست و هم درگیری ریه ایجاد کرده و هم مرگ و میر دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: این سویه تنها به لحاظ برخی علائم با سرماخوردگی مشابهت دارد، اما قدرت آن و سرایت بالای آن به هیچ عنوان شبیه سرماخوردگی نیست.

معاون مرکز بهداشت استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم انجام واکسیناسیون جهت پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر این سویه و مرگ و میر ناشی از آن، گفت: در حال حاضر مرگ و میر ناشی از کرونا در تمام افراد میانسال مربوط به کسانی است که واکسن نزده و یا واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده اند.

وی به خطرات این سویه برای کودکان هم اشاره کرد و افزود: متاسفانه این سویه قدرت بیماری زایی بالایی نسبت به سویه های قبلی در کودکان دارد و با توجه به اینکه کودکان واکسینه نشده اند باید مراقبت بیشتری از آنها صورت گیرد.

شاه آبادی از والدین خواست تا فرزندان خود را که در رده سنی واکسیناسیون قرار دارند هرچه سریعتر برای تزریق واکسن به مراکز مربوطه برده و واکسن را برای آنها تزریق کنند.

وی افزود: این سویه جدید شوخی بردار نیست و اگر قدرت و سرایت آن را دست کم بگیریم می تواند مدت ها استان را گرفتار کرده و جان بسیاری را به خطر بیندازد.

همچنین در اکوایران ببینید : تفاوت برکت و اسپایکوژن