قطعاً می‌دانید که پوزیشن هنگام خواب تا حد زیادی در کیفیت خواب تان مؤثر است. بعضی از افراد نمی دانند که چگونه باید موقعیت مناسبی را هنگام خواب برای بدن شان در نظر بگیرند؛ اما جالب است بدانید که این قضیه در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر هم تاثیر بسیار زیادی دارد. در این قسمت از بداشت و سلامت در این مورد توضیح مفصل خواهیم داد.

به پهلو خوابیدن باعث پاکسازی ذهن می شود. مطالعه ای در سال 2015 توسط یک تیم محقق بسیار قوی در دانشگاه‌ های آمریکا انجام شد و سعی کردند که پوزیشن های مختلف هنگام خواب را آزمایش کنند و ببینند که چگونه روی مغز اثر گذار است‌.

آن ها متوجه شدند که اگر افراد به پهلو بخوابند، مواد شیمیایی زائد از مغزشان پاکسازی می شود و دیگر اعضای بدن هم توسط سیستم لنفاوی مورد پاکسازی قرار می گیرند و آن ها این تئوری را آزمایش کردند و از ان برای بررسی نتایج کمک گرفتند و فهمیدند که نتایج شان درست است و این موضوع را تایید می کند.

در واقع زمانی که افراد به پهلو می‌ خوابند بدن آن ها بهتر کار می کند، ستون فقراتشان وضعیت آرام تری دارد، کیفیت خوابشان افزایش پیدا می‌ کند و به طور کل بدن شان از هر لحاظ استاندارد می شود.

پاکسازی مغزی باعث کاهش خطر ابتلا به آلزایمر می شود

همان طور که بالاتر هم گفتیم، به پهلو خوابیدن باعث می شود که مواد زائد و مواد شیمیایی مضر و پروتئین های آسیب زننده از مغز بیرون بریزند. استراحت در چنین حالتی ستون فقرات را محکم می‌ کند و هم اینکه اسید معده را کاهش می‌ دهد و به سلامت مغز کمک خواهد کرد. ‌تمام این پاکسازی ها باعث می‌ شود که شما از خطر ابتلا به آلزایمر دور باشید.

البته هنوز به مطالعات بیشتری نیاز است

آنها به این نتیجه رسیدند که به پهلو خوابیدن می‌ تواند باعث کاهش خطر ابتلا به آلزایمر شود اما پوزیشن های دیگری هم هستند که باید مورد بررسی قرار بگیرند.‌ به خاطر همین است که اطلاعات و آزمایش های بیشتری نیاز است تا بتوانند به طور کلی اطلاعات دقیق تری را در اختیار افراد قرار دهند اما آنها متوجه شدند که جنون و آلزایمر هم می تواند خودش را با مشکلات مربوط به خواب موازی کند. اگر خواب مناسبی نداشته باشید یا پوزیشن‌ های مناسب را حین خواب رعایت نکنید، احتمال ابتلا به چنین مشکلاتی در شما افزایش پیدا می‌ کند.

خواب راحت به پهلو؛ نیازمند یک بالش راحت است

اگر به دنبال این هستید که به پهلو بخوابید، بهتر است اول یک بالش مناسب پیدا کنید تا بتوانید از آن کمک بگیرید و خواب راحتی داشته باشید. بالش هایی که زیر سر یا زیردست تان قرار می گیرند، تاثیر زیادی در کیفیت خواب و سلامت کلی بدن و مغزتان دارند. در واقع این بالش ها باید به گونه ای باشند که انحنای ستون فقرات را حفظ کنند و باعث ایجاد تنش بیش از حد در بدن نشوند و به ناحیه‌ ای از بدن فشار وارد نکنند.