همزمان با پیشرفت های حاصل شده در مذاکرات وین و اظهارنظرهای رسمی درباره نزدیک بودن حصول توافق نهایی بین مذاکره کنندگان، کشورهای مختلف برای تجارت با ایران اعلام آمادگی کرده اند.

تهران تایمز با اشاره به مقامات کشورهای مختلف با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان، نوشت که بسیاری از آنها بر اراده کشورشان برای تقویت روابط اقتصادی با تهران تاکید کردند.

طبق گزارش های رسانه ای در این زمینه، انتظار می رود که دیدارهای وزیر امور خارجه ایران و همتایان خارجی وی در مونیخ، آخرین ملاحظات و گفتگوها بر سر این توافق باشد.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در این رابطه گفته است که وی انتظار دارد که توافق با ایران هفته بعد اعلام شود. همچنین منابع آگاه در مذاکرات وین به روزنامه قطری «العربی الجدید» گفتند که گفتگوهای امیرعبداللهیان و همتایانش از تروئیکای اروپایی (E۳) (آلمان، بریتانیا و فرانسه) در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ «مرحله ای بسیار مهم و شاید نهایی برای مذاکرات وین خواهد بود».

منابع مذکور همچنین اعلام کردند که مذاکره کنندگان در وین منتظر نتایج دیدارهای وزیر امور خارجه ایران و برخی از همتایان وی از طرف های مذاکره کننده در مونیخ جهت حل و فصل موضوعات حساس هستند.

تحولات و پیشرفتها در مذاکرات وین از چشم فعالان اقتصادی کشورهای مختلف به دور نمانده است و همانطور که اشاره شد، چندین نفر از وزرای خارجه کشورهای مختلف مایل به تجارت با ایران به محض اعلام خبر توافق هستند.

«سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند نیز در همین رابطه از آمادگی دهلی نو برای افتتاح خط اعتباری برای همکاری های اقتصادی و تجاری و همچنین عزم کشورش برای ایجاد همکاری نزدیکتر با تهران در حوزه های نفت، صنعتی، کشاورزی و تجاری، خبر داده است.

مسائل تجاری همچنین در دستور کار دیدار امیرعبداللهیان با «آرارات میرزویان» همتای ارمنی وی قرار داشت.

همه اینها در حالی است که مذاکرات تجاری منحصر به وزارت خارجه ایران نیست. سایر مقامات مربوطه نیز سخت تلاش می کنند تا روابط اقتصادی را تقویت کنند. برای نمونه یک مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت ایران گفته است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در روزهای آینده چهاردهمین نشست کمیته مشترک اقتصادی ایران و ازبکستان را برگزار می کند.

اخیرا نیز هیئتی کارشناسی از جمهوری اسلامی ایران متشکل از کارشناسان بانکی و نفتی در سئول با مقامات و شرکت های کره جنوبی گفتگو کردند. این گفتگوها به‌عنوان آماده‌سازی برای از سرگیری تجارت نفت بین تهران و سئول تلقی شده است.