جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تب های شدید و بالا رونده و مقاوم به درمان، تنگی نفس، افزایش ضربان قلب، کاهش تحمل مواد غذایی، اسهال و کاهش میزان اشباع اکسیژن خون از نشانه‌هایی است که بیمار مبتلا به کرونا به سمت شرایط وخیم می‌رود و بیمار نیاز به بررسی و مراقبت دارد.

دکتر ایوب توکلیان با اشاره به اینکه سویه امیکرون برخلاف تصور عموم ویروس ضعیفی نیست و می‌تواند موجب بدحالی  و مرگ شود، خاطرنشان کرد: باور نادرستی که بین مردم ایجاد شده، این است که امیکرون ویروس ضعیفی است و مرگ و میر پایینی دارد و مردم نیز مبتنی بر همین باور، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: حتی در روزهایی که در پیک هستیم و روند ابتلا و بستری افزایشی است، مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند .

توکلیان بیان کرد: علت کاهش میزان مرگ و میر و بستری در سویه امیکرون نسبت به پیک قبلی، افزایش واکسیناسیون در سطح جامعه نسبت به پیک قبل است، اما ویروس ضعیف نیست بلکه واکسیناسیون باعث شده که افرادی که مبتلا شده‌اند در حد خفیف یا متوسط مبتلا شوند و نیاز به بستری نداشته باشند.

 

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: مردم باید دقت کنند که اگر دچار علایم مشکوک به امیکرون شدند حتما به پزشک مراجعه کنند ولی نه الزاما در قدم اول مراجعه به بیمارستان؛ یعنی اگر دچار علایمی مانند گلودرد، آبریزش بینی، تب، عطسه، سرفه اسهال و تنگی نفس با علایم خفیف بودند باید به پزشکان درمانگاه‌ها و مطب‌ها مراجعه کنند.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وی ادامه داد: مراجعه به پزشک باید به موقع انجام شود زیرا اگر تاخیر بیفتد ممکن است بیماران نیاز به بستری و یا مصرف دارویی خاص یا نیاز به اکسیژن داشته باشند و به موقع به آنها رسیدگی نشود.

 

 توکلیان بیان کرد: از عموم مردم درخواست می‌کنیم در صورتی که علایم بیماری خفیف بود به اورژانس بیمارستان مراجعه نکنند اما اگر تب شدید، ضربان قلب بالا، کاهش درصد اشباع اکسیژن و عدم تحمل خوراکی داشتند حتما به بیمارستان مراجعه کنند تا از نظر نیاز به بستری بررسی شوند.

وی گفت: در هر صورت بیماران باید به موقع به پزشک مراجعه کنند و زمان طلایی را از دست ندهند علاوه براین مصرف داروها و تجویز داروها باید مبتنی بر پروتکل‌های علمی باشد و مردم هم شیوه‌نامه‌های بهداشتی را به خوبی اجرا کنند.