استقلال و ۶۶ درصد برد حداقلی

صدرنشین فعلی لیگ برتر، تراکتور را هم در تبریز با یک گل شکست داد تا به سنت پیروزی‌های حداقلی وفادار مانده باشد. این پنجمین پیروزی پیاپی شاگردان فرهاد مجیدی و در مجموع سیزدهمین برد آبی‌ها بود. از این تعداد پیروزی، استقلال هشت بردش را با یک گل اختلاف به دست آورده است. یکی دیگر از پیروزی‌های ثبت‌شده به سود آبی‌ها هم همان مسابقه معروف با گل‌گهر سیرجان است که درون زمین بدون گل مساوی شد، اما با حکم کمیته انضباطی به برتری ۳بر‌صفر استقلال تغییر یافت. بنابراین ۶۶ درصد پیروزی‌های تیم فرهاد مجیدی با یک گل اختلاف به دست آمده است. به‌طور کلی امسال از کیفیت نمایش‌های آبی‌پوشان انتقادات زیادی به عمل آمده و سرمربی این تیم بارها به نتیجه‌گرایی صرف متهم شده است. در همین تبریز، مجیدی در نشست خبری بعد از پیروزی برابر تراکتور، بار دیگر با پرسشی در همین مورد مواجه شد. به او گفتند که خیلی‌ها سطح کیفی استقلال را مطلوب نمی‌دانند، مجیدی هم جواب داد که به آن «خیلی‌ها» اهمیتی نمی‌دهد. به هر حال با تمام تفاسیر، قاضی نهایی در فوتبال «نتیجه» است و تا وقتی شما مسابقات را ببرید، گزندی متوجه‌تان نخواهد بود. این همان شرایطی است که امسال برای استقلال وجود دارد. مادامی که مجیدی بتواند سه امتیازهای پشت سر هم را به دست بیاورد و استقلال را در صدر جدول نگه دارد، طبیعتا در تقابل با منتقدان دست بالا را خواهد داشت. موقعیت او تنها در شرایطی به خطر خواهد افتاد که استقلال علاوه بر بازی زیبا، عنصر کسب نتیجه را هم از دست بدهد. آیا این اتفاق در ادامه فصل رخ خواهد داد؟

 

پرسپولیس و ۵۸ درصد برد حداقلی

در نقطه مقابل اما پرسپولیس هم کم‌وبیش همین شرایط را داشته است. به این هفته نگاه نکنید که رضا اسدی در دقیقه ۹۰ گل دوم را برابر آلومینیوم اراک به ثمر رساند و پیروزی سرخ‌پوشان را دوبله کرد، وگرنه قرمزها هم خیلی از مسابقات امسال را با برتری حداقلی پشت سر گذاشته‌اند. پرسپولیس در این فصل ۱۲ پیروزی داشته که هفت تا از آنها با یک گل اختلاف رقم خورده است. شاید تنها تفاوت نتایج پرسپولیس با استقلال در این فصل، شکست سرخ‌پوشان برابر آلومینیوم در بازی رفت بود که آن هم با نتیجه یک‌بر‌صفر رقم خورد. فقط از روی نتیجه هم نیست که به پرسپولیس لقب «اقتصادی» می‌دهیم. این تیم حتی در سود بردن از موقعیت‌هایش هم مقتصدتر از هر زمان دیگری شده است. به عنوان مثال در همین بازی اخیر با تیم اراکی، پرسپولیس سه ضربه داخل چارچوب داشت که دو تا از آنها گل شد. در مسابقه قبلی با نساجی هم هر سه ضربه داخل چارچوب قرمزها گل شد. در مسابقات قبل از آن هم همین شرایط وجود داشته است. وضع چنان است که پرسپولیس در سوپرجام در حالی با یک گل مغلوب فولاد شد که یک ضربه داخل چارچوب هم نداشت. به‌طور کلی حقیقت غیرقابل کتمان این است که دو قطب اصلی فوتبال ایران و دو مدعی جدی قهرمانی امسال، فوتبال تهاجمی و رویایی مد نظر خیلی از هواداران را بازی نمی‌کنند، اما در نتیجه‌گیری موفق بوده‌اند. با توجه به اینکه هر هفته هم شرایط حساس‌تر می‌شود، طبیعتا این پیروزی‌های حداقلی تداوم خواهد یافت. البته فراموش نکنیم که این ویژگی بین اکثر تیم‌های لیگ امسال وجود دارد و جذابیت سایر مسابقات هم چندان بالا نیست.

 

جواهر ۲۱ ساله در لیگ ۲۱

تنها گل استقلال برابر تراکتور در هفته هجدهم لیگ برتر را امیرحسین حسین‌زاده به ثمر رساند. این بازیکن روی پاس ارسلان مطهری با فراری تماشایی از میانه میدان با محمدرضا اخباری تک به تک شد و با یک ضربه چیپ زیبا توپ را از بالای دست‌های دروازه‌بان تراکتور به گل تبدیل کرد. حسین‌زاده، پدیده ۲۱ ساله استقلال در لیگ بیست‌ویکم بوده است؛ جوان مستعدی که ابتدای فصل با نظر و اعتماد فرهاد مجیدی از سایپا به جمع آبی‌پوشان منتقل شد و بدون تردید یکی از بهترین بازیکنان این تیم در هفته‌های سپری‌شده بوده است. گلی که حسین‌زاده در تبریز به ثمر رساند، چهارمین گل او در این فصل بوده است. در اهمیت این موضوع، همین بس که رودی ژستد فرانسوی با قرارداد دلاری نصف حسین‌زاده گل زده و تازه یکی از دو گل او از روی نقطه پنالتی بوده است! شکوفایی حسین‌زاده، بار دیگر ارزش اعتماد به جوانان را آشکار می‌کند.

 

درخشش مازادهای سرخ

دو گل پرسپولیس برابر آلومینیوم اراک را حامد پاکدل و رضا اسدی به ثمر رساندند. وجه مشترک هر دوی این بازیکنان آن است که ابتدای فصل به جمع سرخ‌پوشان پیوستند و در نیم‌فصل اول نتوانستند توقعات را برآورده کنند. پاکدل از آلومینیوم به پرسپولیس پیوست و رضا اسدی از لیگ اتریش به ایران آمد. جالب اینجاست که هر دو بازیکن در مسابقه هفته اول پرسپولیس برابر فولاد گل زدند، اما در ادامه افت کردند و انتقادهای زیادی از عملکرد آنها به وجود آمد. این روند تا جایی ادامه یافت که حرف و حدیث‌های زیادی در مورد جدایی پاکدل و اسدی به گوش رسید، اما آنها در تیم ماندگار شدند و فعلا نیم‌فصل دوم را خوب شروع کرده‌اند. پاکدل هفته گذشته هم در دیدار با نساجی برای پرسپولیس گل زد و رضا اسدی هم که به‌شدت تحت فشار بود، بعد از گل جمعه‌شبش رو به منتقدان «هیس» نشان داد!

Untitled-2