رنج NT در غربالگری اول

منبع: نی نی بان

53

1401/7/5

18:21


سوال : رنج NT در غربالگری اول چه عددی است؟

پاسخ : مفهوم اصطلاح NT یا Nuchal Translucency جنین است. بر اساس میزان مایع جمع شده زیر پوست گردن جنین عدد NT تعیین می‌شود.حداکثر ضخامت این ناحیه شفاف بین پوست و بافت نرم پوشاننده مهره‌های گردن باید در پوزیشن مناسب و با دقت اندازه‌گیری شود.همچنین بیشترین مقدار اندازه‌گیری شده باید گزارش شود.پس در سونوگرافی عدد NT مقدار مایع جمع شده زیر پوست گردن جنین است.این عدد در تصمیم‌گیری پزشک برای تفسیر غربالگری بسیار حساس است.

برای آگاهی بیشتر از رنج NT در غربالگری اول به سراغ سونوگرافی و رادیولوژی دیجیتال اکباتان رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به سونوگرافی و رادیولوژی دیجیتال اکباتان یا دریافت نوبت از مرکز سونوگرافی و رادیولوژی دیجیتال اکباتان کلیک کنید.

رنج NT در غربالگری اول

سونوگرافی و رادیولوژی دیجیتال اکباتان

رنج NT در غربالگری اول

44666066

09375233500

مراحل آمادگی مادر باردار برای سونوگرافی NT

انجام این سونوگرافی ممکن است به مثانه کاملاً پر احتیاج داشته باشد. در صورت لزوم، پیش از انجام سونوگرافی از مادر باردار خواسته می‌شود که به مقدار لازم آب و مایعات بنوشد و ادرار خود را تخلیه نکند.

بهتر است پیش از انجام سونوگرافی ان تی برای آگاهی از هر گونه مشکل از قبیل خطرات این سونوگرافی، چگونگی انجام آن یا تحلیل نتایج، با پزشک خود مشورت نمایید.

نحوه‌ انجام آزمایشNT

معمولا سونوگرافی ان تی (NT) را تکنسین‌های آموزش دیده‌ی سونوگرافی انجام می‌دهند. اما ممکن است توسط رادیولوژیست‌ها یا متخصصان زنان و زایمان که آموزش‌های لازم برای انجام این سونوگرافی دیده‌اند نیز صورت بگیرد.

برای انجام این سونوگرافی اغلب نیازی به درآوردن لباس‌ها نیست و کافی است مادر باردار بلوز خود را بالا برده و کمر شلوار یا دامن را کمی پایین بیاورید. در صورتی که پیراهن به تن داشته باشید و با بالا زدن آن پاهای تان بیرون بمانند، یک پارچه یا پوشش روی پاهای شما انداخته می‌شود.

پیش از انجام سونوگرافی باید هر زمان که مثانه آنقدر پر شد که دچار درد شدید، بهتر است به پزشک یا تکنسین سونوگرافی اطلاع دهید.

روش انجام سونوگرافی NT

  • بر روی تخت مخصوص سونوگرافی، به پشت یا به پهلو دراز می‌کشید.
  • روی شکم تان کمی ژل مالیده می‌شود.
  • یک دستگاه کوچک مبدل بر روی نواحی آغشته به ژل پوست قرار گرفته و بر روی شکم حرکت داده می شود. تصویر جنین بر روی مانیتور نمایش داده می‌شود. تکنسین یا پزشک، ضخامت مایع در پشت گردن جنین را اندازه‌گیری و ثبت می‌نماید.
  • پس از انجام آزمایش، می‌توانید ژل را پاک نموده و جهت تخلیه‌ی مثانه به سرویس بهداشتی مراجعه نمایید.
  • انجام این غربالگری معمولاً 15 تا 20 دقیقه طول می‌کشد.

رنج NT در غربالگری اول

NT نرمال چه عددی است؟

اگر طول بدن جنین بین 45 میلیمتر تا 84 میلیمتر باشد، میزان NT کمتر از 3.5 در محدوده نرمال قرار می گیرد. اما معمولاً میزان NT متناسب با رشد جنین تغییر می کند. به همین دلیل عدد آن به سن جنین و هفته بارداری شما بستگی دارد.

رنج نرمال میزان NT از 1.3 میلیمتر شروع می شود. میزان NT تا عدد 2.9 میلیمتر نیز در محدوده نرمال قرار دارد. اما آمار نشان داده که 9 جنین از 10 جنینی که میزان NT آنها بین 2.5 میلیمتر تا 3.5 میلیمتر بوده، در معرض خطر سندرم داون قرار نگرفته اند. اما با افزایش میزان NT احتمال خطر سندرم داون و ناهنجاری های کروموزومی دیگر افزایش می یابند.

میزان دقت تست غربالگری NT

با انجام سونوگرافی NT می‌توان متوجه شد که آیا احتمال وجود مشکلات غیر طبیعی در جنین وجود دارد یا خیر. برای قطعیت وجود این مشکلات باید تست دیگری به نام آزمایش تشخیصی صورت بگیرد.

دقت سونوگرافی ان تی بستگی به این دارد که مشکل به درستی تشخیص داده شده یا خیر. برای مثال:

  • سونوگرافی NT در حدود 64 تا 70 مورد از 100 جنین دارا به سندرم داون را تشخیص می‌دهد و حدود 30 تا 36 مورد از 100 جنین نیز با این آزمون مشخص نمی‌شود.
  • در غربالگری سه ماهه‌ی اول (ترکیبی از سونوگرافی NT و آزمایش خون) سندرم داون در حدود 82 تا 87 مورد از 100 جنین به درستی تشخیص داده می‌شود، اما وجود بیماری در 13 تا 18 مورد از 100 جنین مشخص نمی‌شود.
  • آزمایش جامع غربالگری (تست‌های سه ماهه‌ اول بارداری و آزمایش خون سه‌گانه یا چهارگانه در سه ماهه‌ دوم بارداری) سندرم داون را در حدود 95 مورد از 100 جنین تشخیص می‌دهد. این بدان معنی است که وجود این بیماری را تقریباً در 5 درصد موراد نمی توان شناسایی کرد.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو