چرا انجام آزمایش MPV مهم است؟

چرا انجام آزمایش MPV مهم است؟


45

1401/7/5

18:26


چرا انجام آزمایش MPV مهم است؟

آیا می‌دانید MPV در آزمایش خون چیست؟ اندازه‌گیری میانگین حجم پلاکت (MPV) نوعی آزمایش خون است که میزان سلول‌های خونی به نام پلاکت را نشان می‌دهد. زمانی که دیواره رگ‌های خونی آسیب می‌بیند، این سلول‌ها به توقف خونریزی و جلوگیری از آسیب دیدن بیشتر آن کمک می‌کنند. به این وضعیت لخته شدن خون می‌گویند. در این مقاله به بررسی کامل آزمایش MPV خواهیم پرداخت. از همین رو همراه ما باشید تا در مورد این آزمایش مهم بیشتر بدانید.

آزمایش MPV چیست و ضرورت انجام

خون شما حاوی انواع مختلفی از سلول‌ها از جمله گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت است. پزشکان به منظور بررسی وضعیت سلول‌های خونی، آزمایش MPV را تجویز می‌کنند. یکی از رایج‌ترین آزمایشاتی که پزشکان انجام می‌دهند، شمارش کامل خون (CBC) است. CBC در واقع مجموعه‌ای از آزمایشات است که وضعیت انواع سلول‌های خونی را بررسی می‌کند.

یکی از تست‌هایی که در آزمایش CBC انجام می‌شود، آزمایش میانگین حجم پلاکتی (MPV) است. آزمایش MPV مخفف Mean platelet volume است که میانگین حجم پلاکت‌های خون را نشان می‌دهد. این آزمایش همچنین می‌تواند مشخص کند که اندازه و کارکرد این سلول‌ها در چه وضعیتی قرار دارد. اندازه پلاکت‌ها مشخص کننده این است که این سلول‌ها چه زمانی برای اولین بار از مغز استخوان خارج شده‌اند.

برای مثال، پلاکت‌های کوچکتر به اصطلاح مسن‌تر هستند. این آزمایش می‌تواند به تشخیص اختلالات مربوط به خون‌ریزی و بیماری‌های مغز استخوان کمک کند.

آزمایش mpv

تفسیر آزمایش MPV چطور صورت می‌گیرد؟

محدوده نرمال آزمایش MPV بین fL ۷.۵ تا ۱۱.۵ است. نتایج این آزمایش همراه با بررسی سایر آزمایش‌ها، می‌تواند تصویر کاملی از وضعیت سلامتی شما ارائه دهد. بسته به تعداد پلاکت‌ها و سایر سلول‌های خونی، افزایش MPV می‌تواند نشان دهنده موارد مختلفی باشد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

MPV بالا به چه معنا است؟

نتیجه MPV بالا به این معنی است که پلاکت‌های شما از لحاظ اندازه بزرگ‌تر از حد متوسط هستند. این وضعیت گاهی اوقات نشانه‌ی این است که مغز استخوان بیش از حد پلاکت تولید کرده است. پلاکت‌ در مغز استخوان تولید شده و در جریان خون آزاد می‌شوند. پلاکت‌های بزرگ‌تر از حد نرمال معمولاً جوان هستند و اخیراً از مغز استخوان تولید و آزاد شده‌اند. پلاکت‌های کوچک‌تر نیز به احتمال زیاد برای تنها چند روز در گردش بوده‌اند.

وقتی فردی دارای تعداد پلاکت کم اما سطح MPV بالا است، بدان معنی است که مغز استخوان به سرعت در حال تولید پلاکت است. این مورد ممکن است به این دلیل باشد که پلاکت‌های قدیمی‌تر در حال تخریب شدن هستند، بنابراین مغز استخوان با تولید بیش از حد پلاکت سعی در جبران آن دارد. بیماری‌هایی که متاثر از افزایش MPV هستند شامل موارد زیر است:

  • بیماری قلبی
  • دیابت
  • نوعی سرطان خون به نام بیماری میلوپرولیفراتیو
  • نوعی عارضه بارداری که باعث افزایش فشار خون می‌شود (پره اکلامپسی)

تست mpv

MPV پایین به چه معنا است؟

اگر نتایج MPV شما کمتر از ۸ فمتولیتر باشد، به این معنی است که اندازه پلاکت‌های شما کوچک هستند. بیماری‌هایی وجود دارد که می‌توانند سبب بزرگ‌تر یا کوچک‌تر شدن پلاکت‌های شما شوند. برای اینکه متوجه شوید علت این مشکل از کجا است، پزشک نتایج این آزمایش را در کنار سایر آزمایش‌های تخصصی مانند تعداد پلاکت‌ها بررسی می‌کند. در این قسمت از مقاله برای آشنایی بیشتر شما به تعدادی از نتایج و تفسیر آنها اشاره کرده‌ایم.

MPV کم و تعداد پلاکت پایین

تعداد کم پلاکت در خون ترومبوسیتوپنی نامیده می‌شود. اگر سطح MPV خون شما کم باشد بدین معنا است که تعداد پلاکت‌ها کم تر از حد نرمال هستند. این مورد می‌تواند نشان دهنده عدم کارکرد مناسب بافت داخل استخوان‌ها (مغز استخوان) باشد. مغز استخوان شما محلی است که سلول‌ها ساخته می‌شوند. وجود شرایطی مانند کم خونی آپلاستیک، سبب توقف تولید سلول‌های خونی از مغز استخوان می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد، تعداد MPV و تعداد پلاکت شما کاهش می‌یابد.

MPV پایین و تعداد پلاکت بالا

زمانی که تعداد پلاکت‌های شما بالاتر از حد طبیعی باشد، ترومبوسیتوز نامیده می‌شود. MPV پایین و تعداد پلاکت بالا می‌تواند نشانه‌ای از واکنش آلرژیک بدن شما به ماده‌ای خاص باشد.

MPV پایین و تعداد پلاکت طبیعی

نتایج آزمایش شما می‌تواند MPV پایین اما تعداد طبیعی پلاکت‌ را نشان دهد. در این مورد بدن شما به اندازه کافی پلاکت می‌سازد اما آنها بسیار کوچک هستند. در صورت ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری مزمن کلیه و  مصرف داروهایی که روی سلول‌های خونی شما تأثیر می‌گذارند، ممکن است نتایج آزمایش شما بدین صورت تغییر کند.

نکات مهم پیش از آزمایش MPV

برای انجام آزمایش MPV احتیاج به رعایت شرایط خاصی ندارید. برخلاف بسیاری از تست‌ها سنجش میانگین حجم پلاکت نیاز به رعایت ناشتایی ندارد. پزشک شما احتمالا این آزمایش را همراه با سایر آزمایشات تخصصی مرتبط با سنجش سلول‌های خونی (CBC) تجویز می‌کند. بهتر است بعد از انجام آزمایش به مدت ۱۰ دقیقه به آرامی بنشینید و مواد غذایی شیرین را مصرف کنید تا احساس سرگیجه و تهوع نداشته باشید. همچنین از انجام فعالیت‌هایی که به دقت بالا نیاز دارند بپرهیزید.

mpv در آزمایش خون

هومکا و انجام آزمایش MPV در منزل

همانطور که اشاره شد با انجام آزمایش خون MPV اطلاعات زیادی را می‌توانید از وضعیت اختلالات خونی خون مانند شرایط انعقاد خون متوجه شوید.

البته انجام این آزمایش در مراکز درمانی همواره با ریسک ابتلا به انواع بیماری‌های ویروسی همراه است. در شرایطی که شیوع کرونا بالاست، مراجعه به این مراکز شما و اطرافیانتان را در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار می‌دهد و در مقایسه با هزینه دریافتی برای انجام این خدمات، پذیرش این ریسک تصمیم چندان عاقلانه‌ای نیست! پیشنهاد ما این است که برای جلوگیری از این مشکلات، از خدمات انجام آزمایش در منزل هومکا استفاده کنید.

شرکت هومکا با بهره گیری از بهترین متخصصان، خدمات آزمایش در منزل را تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی به همه ساکنین استان تهران و سایر شهرهای کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، قزوین، اهواز و رشت ارائه می‌دهد. برای رزرو خدمات آزمایش در منزل شیراز یا سایر شهرها می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس گرفته یا با مراجعه به صفحه اینستاگرام هومکا به آدرس [email protected] از کلیه خدمات هومکا مطلع شوید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو