وزارت خارجه ژاپن، سفیر روسیه در توکیو را احضار کرد تا مراتب اعتراض توکیو را بابت بازداشت و اخراج کنسول ژاپن در ولادیووستوک در روز دوشنبه ابراز کند.

این وزیر ژاپنی گفت که توکیو خواستار عذرخواهی روسیه است زیرا دیپلماتی که ساعاتی در بازداشت بود، هرگز در هیچ فعالیت "غیرقانونی" شرکت نداشته است. هایاشی همچنین عدم تکرار چنین حوادثی را خواستار شد.

طبق اعلام سرویس امنیت فدرال روسیه، این دیپلمات ژاپنی هنگام دریافت اطلاعات طبقه‌بندی شده در مورد جنبه‌های فعلی همکاری روسیه با یک کشور آسیایی اقیانوسیه، تأثیرات سیاست تحریم غرب بر وضعیت اقتصادی در قلمرو دریایی و پرداخت مبلغی بابت آن بازداشت شد.

وزارت خارجه روسیه بعداً اعلام کرد که موتوکی تاتسونوری، دیپلمات ژاپنی بازداشت‌شده، به عنوان عنصر نامطلوب شناخته شده و به او ۴۸ ساعت فرصت داده شده تا خاک روسیه را ترک کند.

همچنین هیروکازو ماتسونو، دبیر کابینه اصلی ژاپن امروز به رسانه‌ها گفت که ممکن است توکیو دست به اقدام تلافی‌جویانه بزند. این سخنگوی ارشد دولت ژاپن گفت که روسیه کنسول ژاپن را "به شکلی ارعاب‌آور همراه با چشم‌بند و محدود کردن او بازداشت کرده و این نقض کنوانسیون ژنو در خصوص روابط دیپلماتیک است."

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.