طرز تهیه مرمکه

طرز تهیه مرمکه آملی مازندرانی خانگی دسر شیرینی

مرمکه یکی از انواع دسرهای خوشمزه و اصیل مازندرانی است که با رسپی های مختلفی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه مرمکه در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم مرمکه
برنج نیم دانه۱ پیمانه
شکر۱ پیمانه
کره۱۰۰ گرم
مغز گردو۱ پیمانه
پودر هل۱ قاشق چایخوری
پودر رازیانه۲ قاشق چایخوری
گلاب۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده (اختیاری)۲ قاشق چایخوری
آب۴ پیمانه

طرز تهیه مرمکه

مرحله اول

برای تهیه مرمکه خوشمزه در ابتدای کار برنج را می شوییم، سپس درون یک کاسه حاوی آب ریخته و اجازه می دهیم برنج به مدت ۲ الی ۳ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد. پس از گذشت این زمان برنج را درون آبکش می ریزیم.

مرحله دوم

حالا اجازه می دهیم آب اضافی برنج خارج شده، سپس برنج خیس خورده را روی یک دستمال پهن می کنیم تا آب اضافی اش گرفته شده و کاملا خشک شود. زمانی که برنج خشک شد، یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله سوم

در ادامه برنج را و کره را به قابلمه اضافه کرده، سپس به مدت ۱۵ دقیقه تفت می دهیم تا برنج تغییر رنگ پیدا کند. پس از گذشت این زمان شکر را به قابلمه اضافه کرده و به مدت ۱۰ دقیقه به تفت دادن ادامه می دهیم تا شکر کاملا ذوب شود.

مرحله چهارم

پس از گذشت این زمان مغز گردو را به صورت ریز خرد کرده و به قابلمه اضافه می کنیم، سپس به مدت ۱۰ دقیقه تفت می دهیم تا بوی خامی گردو گرفته شود. در ادامه آب را کم کم به قابلمه می‌ افزاییم و به خوبی مخلوط می کنیم.

مرحله پنجم

حالا اجازه می دهیم برنج به صورت کته روی حرارت بجوشد تا آب اضافی اش کاملا تبخیر شود. زمانی که آب درون قابلمه کشیده شد، حرارت را بسیار ملایم کرده و درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم، سپس روی قابلمه می گذاریم.

مرحله ششم

در ادامه اجازه می دهیم برنج کاملا پخته شود، سپس پودر هل را به همراه گلاب، رازیانه و در صورت تمایل زعفران ام کرد به قابلمه اضافه کرده و مخلوط می کنیم. حالا روی مرمکه را با گردو خرد شده کاملا می پوشانیم و اجازه می دهیم خودش را بگیرد.

مرحله هفتم

توجه داشته باشید در صورتی که از زعفران دم کرده استفاده کنید رنگ مرمکه زرد رنگ می شود. در نهایت مرمکه را به اندازه و فرم دلخواه برش زده، سپس درون ظرف مورد نظرمان می چینیم و به همراه چای سرو می کنیم. نوش جان.