اگر ریزش موی شما این گونه است دچار بیماری ریزش مو شده اید

54

1401/7/5

18:31


افراد به طور معمول روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار موی سر را از دست می‌دهند.

اگر ریزش موی شما این گونه است دچار بیماری ریزش مو شده اید

به گزارش بهداشت نیوز، ریزش مو (یا آلوپسی) می‌تواند موقت یا دائمی باشد. هم زنان و هم مردان می‌توانند آن را تجربه کنند اگرچه برای مردان شایع‌تر است. براساس منابع متعدد افراد به طور معمول روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار موی سر را از دست می‌دهند.

دلایل ریزش مو چیست؟

به نقل از جروزالم پست، ریزش مو می‌تواند نتیجه مستقیم پیری طبیعی باشد هم چنین می‌تواند ناشی از تغییرات هورمونی یا سابقه خانوادگی و ژنتیک باشد. به گفته انتشارات سلامت هاروارد، علت دیگر ریزش مو تلوژن افلوویوم است که چند ماه پس از استرس شدید بدن بر اثر عواملی مانند بیماری، جراحی یا عفونت رخ می‌دهد. یکی از موارد این است که زنان پس از زایمان به طور ناگهانی موهای خود را از دست می‌دهند.

علائم ریزش مو چیست؟

علائمی که نشان می‌دهد دچار ریزش مو شده‌اید عبارتند از مشاهده لکه‌های طاس، تکه تکه یا نازک شدن تدریجی در بالای سر و شل شدن ناگهانی موها که می‌تواند هنگام شانه کردن یا شستن موهایتان رخ دهد.

لکه‌های پوسته پوسته شدن روی پوست سر یکی دیگر از علائمی است که در نتیجه موهای شکسته، قرمزی یا تورم ایجاد می‌شود. به گفته «هاروارد هلث» یکی دیگر از علائم کلی ریزش مو نازک شدن موها می‌باشد.

چه عواملی باعث ریزش مو می‌شود؟

همان طور که در مورد علت ریزش مو ذکر شد سابقه خانوادگی طاسی به عنوان یک عامل خطر برای ریزش مو در نظر گرفته می‌شود. سن، کاهش وزن سریع، استرس و تغذیه نامناسب نیز از عوامل دیگر هستند.

چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

کلینیک مایو توصیه می‌کند با موهای خود ملایم باشید. هنگام برس زدن یا شانه کردن موهای‌تان وقتی خیس است آن را نکِشید. همان طور که در مورد عوامل خطر ریزش مو مشخص است پیشگیری‌ها شامل به حداقل رساندن استرس، رژیم غذایی سالم و یافتن داروهایی است که عوارض جانبی آن شامل ریزش مو نمی‌شود. توصیه دیگر این است که کلاه، شانه یا برس خود را با دیگران به اشتراک نگذارید. هم چنین، رنگ کردن مو توصیه نمی‌شود. قرار گرفتن مکرر در معرض رنگ‌ها می‌تواند به پوست سر آسیب برساند و حتی باعث ایجاد شرایط التهابی شود. محافظت از موهای خود در برابر نور خورشید و سیگار نکشیدن نیز مفید است.

چگونه ریزش مو را تشخیص می‌دهید؟

به گفته کلینیک مایو کارآمدترین راه برای تشخیص ریزش مو مشورت با یک پزشک است که احتمالا شما را معاینه فیزیکی می‌کند.

این که آیا شما به طور رسمی تشخیص داده شده‌اید یا خیر چیزی است که پزشک‌تان باید بر اساس رژیم غذایی، نحوه مراقبت از موهای خود، سابقه خانوادگی هم چنین انجام آزمایش خون و بیوپسی پوست سرتان تعیین کند. پزشک شما حتی ممکن است چند ده تار مو را از سرتان حذف کند تا ببیند چه مقدار از آن رویش مجدد خواهد داشت.

چگونه ریزش مو را درمان می‌کنید؟

به گفته کلینیک مایو درمان ریزش مو می‌تواند معکوس یا کُند شود. مواردی مانند داشتن موهای تکه تکه وجود دارد که می‌توانید بدون نیاز به درمان آن را دوباره رشد دهید.

اگر در نتیجه بیماری ریزش مو دارید، داروها عبارتند از:

ماینوکسیدیل به شکل مایع، کف و شامپو موجود است. به صورت روزانه، زنان باید یک بار و مردان دو بار از آن استفاده کنند. روند رشد مجدد ممکن است حداقل نیم سال طول بکشد.

فیناستراید (پروپشیا) یک داروی تجویزی منحصرا برای مردان است که روزانه به صورت قرص مصرف می‌شود. ممکن است چند ماه به طول انجامد تا ببینیم آیا کار می‌کند یا خیر. گزینه‌های دیگر شامل جراحی کاشت مو یا لیزر درمانی هستند.
منبع: برترین ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو