خوشبختی از نظر روانشناسی چیست؟

منبع: فرزند

70

1401/7/5

18:35


خوشبختی از نظر روانشناسی چیست؟

خوشبختی چیزی است که همۀ ما به دنبال یافتن آن هستیم؛ حسی که محدود به زمانی کوتاه نباشد و بتوانیم آرامش کاملی را با آن تجربه کنیم.

خوشبختی در روانشناسی، حالتی از رفاه و آسایش عاطفی است که ارزیابی مثبتی از زندگی و دستاوردهای ما ارائه می‌دهد. این ارزیابی شامل انواع حس و حال ذهنی و جسمی است که احساسات و حالات منفی در آن وجود ندارد. آنچه خوشبختی را تعریف می‌کند، می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. ما در این مطلب می‌خواهیم «خوشبختی» را کالبدشکافی کنیم تا اجزای مهم آن را بشناسیم و ببینیم برای رسیدن به این حس باید چه مسیری را طی کنیم.

تعریف کلی خوشبختی چیست؟

خوشبختی یک حالت عاطفی است که با احساس شادی و رضایت مشخص می‌شود. احساسات مثبت و رضایت از زندگی، مهم‌ترین دستاورد خوشبختی است. این حالت احساسی دارای دو جزء کلیدی و مهم تحت عنوان «تعادل عواطف» و «رضایت از زندگی» است.

هر فردی عواطف و احساسات مثبت و منفی را تجربه می‌کند؛ خوشبختی با تجربۀ بیشتر احساسات مثبت نسبت به احساسات منفی، مرتبط است. رضایت فرد از بخش‌های مختلف زندگی‌اش مانند: روابط، کار، دستاوردها و تمام چیزهایی که برایش مهم هستند، یکی از مهم‌ترین اصول احساس خوشبختی است.

مردم در سرتاسر دنیا، تمایل دارند که برای خوشبختی تعریف یکسانی داشته باشند تا بتوانند خوشبختی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و آن را در دیگران نیز تشخیص دهند. به همین دلیل است که خوشبختی یک مفهوم مهم برای محققانی است که احساسات را مطالعه می‌کنند.

چرا احساس خوشبختی برای روانشناسان اهمیت دارد؟

مطالعه بر روی احساس خوشبختی افراد به بررسی احساسات شخصی کلی فرد در مورد زندگی خود در زمان حال می‌پردازد. روانشناسان به دو دلیل به موضوع «خوشبختی» علاقه دارند. اولین دلیل این است که مردم دنیا به «خوشبختی» علاقه‌مند هستند. وقتی از مردم سراسر جهان می‌خواهید که موارد مهم در زندگی را فهرست کنند، اغلب رسیدن به خوشبختی را در صدر فهرست قرار می‌دهند. همین موضوع سبب شده است که روانشناسان با مطالعهٔ عوامل مرتبط با خوشبختی در تلاش باشند که به مردم در رسیدن به این حس کمک کنند. اگر شما در داشتن این احساسا با مشکل مواجه هستید می توانید از جلسه مشاوره روانشناسی آنلاین استفاده کنید.

دلیل دوم برای علاقۀ روانشناسان به مطالعۀ خوشبختی این است که آن‌ها معتقدند پاسخ‌هایی که افراد به سؤال‌های مربوط به ارزیابی جهان می‌دهند، اطلاعات ارزشمندی در مورد ویژگی‌های اساسی طبیعت انسان ارائه می‌دهد. یکی از اساسی‌ترین اصول هدایت‌کنندۀ نظریه روان‌شناختی این است که مردم دوست دارند به چیزهایی در جهان نزدیک شوند که باعث لذت آن‌ها می‌شود؛ همچنین از چیزهایی که باعث درد می‌شود اجتناب می‌کنند. به نظر می‌رسد این رفتار ناشی از مکانیسم‌های تطبیقی ​​است که ارگانیسم‌ها را به سمت منابع و دور از خطرات هدایت می‌کند. در این صورت، واکنش‌های ارزشی بسیاری از مردم در مورد جهان، مفید و آشکار خواهد بود.

نشانه‌های خوشبختی کدام‌اند؟

درک احساس خوشبختی از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ امابه طور کلی برای این احساس نشانه‌هایی کلیدی وجود دارد که وجودشان در یک فرد می‌تواند به معنی خوشبخت بودن او باشد. این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

  • فرد احساس می‌کند که زندگی ایده‌آلش را دارد؛
  • با جریان زندگی همراه است و زندگی را همان‌طور که هست می‌پذیرد؛
  • از روابط مثبت و سالم با افراد دیگر لذت می‌برد؛
  • احساسات مثبتش بیشتر از احساسات منفی است؛
  • از ایده‌ها و تجربیات جدید استقبال می‌کند؛
  • در تمام لحظات زندگی قدردان است؛
  • مراقبت از خود را تمرین می‌کند و با خود با مهربانی و شفقت رفتار می‌کند؛
  • میل دارد که شادی و خوشبختی خود را با دیگران به اشتراک بگذارد؛
  • احساس می‌کند که زندگی هدف و معنایی دارد.

برای رسیدن به حس خوشبختی چه کنیم؟

راه‌های مختلفی برای رسیدن به حس خوشبختی وجود دارد. در حالی که برخی افراد به طور طبیعی تمایل دارند شادتر باشند، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای پرورش احساس خوشبختی و شادی خود انجام دهید.

  • اهداف درونی را دنبال کنید؛
  • از لحظۀ حال لذت ببرید؛
  • فکار منفی را قالب‌بندی کنید؛
  • روابط قوی برای خود ایجاد کنید؛
  • ورزش منظم داشته باشید؛
  • در برابر تمام اتفاقات قدردانی کنید؛
  • یک هدف بلند مدت برای خود پیدا کنید.

احساس خوشبختی چه تأثیراتی بر زندگی فرد دارد؟

تحقیقات نشان داده است که احساس خوشبختی در بسیاری از زمینه‌های مختلف زندگی مانند: رفاه روانی، سلامت جسمی و طول عمر ، نتایج مثبتی را به همراه دارد. احساسات مثبت باعث افزایش رضایت از زندگی می‌شود و به افراد کمک می‌کند تا مهارت‌های مقابله‌ای خود را تقویت کرده و روابط عاطفی قوی‌تری بسازند. در عین حال، احساسات مثبت با سلامتی و طول عمر افراد نیز مرتبط است.احساس خوشبختی، تاب‌آوری فرد را افزایش می‌دهد. تاب‌آوری به افراد کمک می‌کند استرس را بهتر مدیریت کنند و در صورت مواجهه با موانع، راحت‌تر به عقب برگردند. روانشناسان می‌گویند که خوشبختی به افراد کمک می‌کند تا کمتر بیمار شوند. در واقع، حالات روانی شادتر با افزایش ایمنی بدن مرتبط است.

روانشناسان در تلاش‌اند به مردم کمک کنند تا خود را بشناسند و برای رسیدن به حس خوشبختی گام بردارند. این امر در مراحل ابتدایی با شناخت خصوصیات فردی آغاز می‌شود؛ سپس طبق این خصوصیات، راه‌های کلیدی و مهم رسیدن به احساس خوشبختی در اختیار فرد قرار می‌گیرد. اگر شما در دستۀ افرادی قرار دارید که می‌خواهند به درک درستی از خوشبختی برسند، می‌توانید وارد سایت yariway.com شوید و پس از ثبت درخواست مشاوره، تعریف صحیح و درک کاملی از خوشبختی را به دست بیاورید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو