نتایج نهایی جایزه معماری آقاخان اعلام شد | کارخانه آرگو از ایران در میان برندگان

40

1401/7/5

18:35


فهرست برندگان جایزه معماری آقاخان از بین پروژه‌های اجراشده بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ اعلام شد که در آن نام «کارخانه آرگو» اثر احمدرضا شریکر از ایران نیز به چشم می‌خورد.

نتایج نهایی جایزه معماری آقاخان اعلام شد | کارخانه آرگو از ایران در میان برندگان

 گروه معماری هنرآنلاین: شش پروژه نمونه به عنوان برندگان جایزه ۲۰۲۲ معماری آقاخان از میان ۴۶۳ اثر ارسالی از ۱۶ کشور اعلام شدند.

 پیش از این ۲۰ نامزد نهایی جایزه آقاخان در سال ۲۰۲۲ اعلام شدند که سه پروژه ایرانی «کارخانه آرگو» پروژه‌ای از احمدرضا شریکر، معمار و مسئول بازسازی کارخانه ، «مدرسه جدگال» در روستای سیدبار چابهار پروژه‌ای از آرش علی‌آبادی و «خانه آبان» اثری از محمد عرب و مینا معین‌الدینی در میان آن‌ها قرار داشت. 

این شش برنده نمونه‌هایی از برتری معماری در زمینه‌های طراحی معاصر، مسکن اجتماعی، بهبود و توسعه جامعه، حفاظت تاریخی، طراحی منظر، بهبود محیط استفاده مجدد و حفاظت از منطقه را به نمایش می‌گذارند. دو پروژه از بنگلادش، یک پروژه از اندونزی، لبنان، سنگال در کنار ایران به صورت مشترک برنده جایزه یک میلیون دلاری  شدند.

پروژه «کارخانه آرگو» از میان پروژه‌های ایرانی در فهرست برندگان شش جایزه امسال آقاخان قرار گرفته است.

در توضیح «کارخانه آرگو» آمده است: «موسسه‌ پژمان در سال ۱۳۹۵ با هدف ایجاد فضای نمایشی و مرکز فرهنگی خود، «کارخانه آرگو» را با تاکید بر حفظ اصالت این بنا و احترام ویژه برای بافت قدیمی تهران خریداری کرد. بعد از اجرای سه نمایشگاه، نوسازی بنا زیر نظر معمار احمدرضا شریکر (ASA North) صورت گرفت. کارخانه آرگو بهمن ۱۳۹۹ با نمایشگاه انفرادی از نازگل انصاری‌نیا به صورت عمومی بازگشایی شد. فضای کارخانه بازسازی شده از ۴۶۰ متر مکعب به ۱۸۶۰ متر مکعب گسترش پیدا کرد. فضای فعلی کارخانه آرگو شامل حیاط، پنج گالری، سینماتک، کافه، فروشگاه هنری، اتاق آرشیو، محل اقامت هنرمندان، کتابخانه، دفتر خصوصی و دفتر موسسه است.»

اعضا هیات داوران پانزدهمین دوره جایزه معمار آقاخان عبارتند از نادر تهرانی، نادا ال حسن، کادر آتیا، فرانسیس کِره، سیبل بوزدوگان، آن لاکاتون، کازی خالد اشرف و لینا قوتمه.

جایزه مسابقه معماری آقاخان هر سه سال یکبار از سوی بنیاد توسعه آقاخان به طرح‌های برتر ارائه می‌شود. این جایزه بر روی شیوه‌های بومی، اسلامی و راهکردهای معماری سنتی و مدرن و تأثیر آن بر توسعه متمرکز است. 

جایزه آقاخان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو