روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون داخلی و تاثیر آن بر روحیه و احساس افراد

روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون داخلی و تاثیر آن بر روحیه و احساس افراد


منبع: مینویسم

67

1401/7/5

23:01


آشنایی با تاثیر رنگ ها در دکوراسیون خانه بر اساس علم روانشناسی بسیار جالب و مفید است. روانشناسی انواع رنگ ها در دکوراسیون داخلی خانه مغازه اتاق کودک و بزرگسال و رنگ های مکمل آن ها در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.

روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون داخلی و تاثیر آن بر روحیه و احساس افراد

در این مقاله در مورد روانشناسی رنگ ها برای دکوراسیون منزل، مغازه و هر مکان دیگری صحبت شده است. ترکیب طراحی داخلی و روانشناسی رنگ ها به ما در خلق زیبایی و تاثیر دلنشین بر روی روح و روان کمک می کند. طبق مطالعات صورت گرفته مشخص شده است که رنگ بر خلق و خوی انسان تاثیر می گذارد. کاری که انجام داده ایم، تحقیق در مورد روانشناسی رنگ ها برای دکوراسیون و بررسی تاثیر رنگ ها بر احساسات، عواطف و رفتار بوده است. این مقاله به بررسی رنگ هایی می پردازد که شما را به حرکت، خوردن و الهام گرفتن وادار می کنند.

شما می توانید این مقاله را به دو روش مطالعه کنید: 1) از اول تا آخر و 2) با خواندن رنگی که می خواهید در مورد آن اطلاعات کسب کنید.

در این مقاله:

نحوه انتخاب رنگ ها

ترکیب کردن رنگ ها خود شکلی از هنر است. در طراحی، ما از قانون 60/30/10 استفاده می کنیم که به این معنی است که اتاق شما باید شامل 60% یک رنگ، 30% رنگ دیگر و 10% یک رنگ برجسته یا آکسان باشد. (این قانون همچنین برای رویدادها و چیدمان میز نیز کاربرد دارد).

اشتباهاتی که تازه کارها باید از آن ها اجتناب کنند

  • بکارگیری تنها یک یا دو رنگ: بزرگ ترین اشتباه یک تازه کار این است که در طراحی یک اتاق فقط از یک رنگ استفاده کند. بسیاری از افراد دو رنگ را انتخاب می کنند که باعث می شود طراحی اتاق شبیه به تزئینات یک کودک باشد. به یاد داشته باشید که برای ایجاد کنتراست سالم باید رنگ سوم را به آن اضافه کنید.
  • استفاده بیش از حد از رنگ های خنثی: یکی دیگر از اشتباهات افراد تازه کار این است که از رنگ های خنثی بیش از حد استفاده می کنند. رنگ های خنثی دید خوبی به چشم دارند و به همین دلیل بیش از حد در طراحی اتاق ها مورد استفاده قرار می گیرند. بهترین مثال اتاق های رنگ برنزه در سال 2000 است. در آن سال ها اتاق های برنزه ای با چند قاب عکس مشکی و مبلمان برنزه شهرت داشت. این یک دوره خسته کننده در طراحی بود.

روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون

ترندهای کنونی در طراحی رنگ

یکی از ترندهای امروزی، خانه های روستایی صنعتی است که رنگ های سیاه و سفید و خاکستری را با رنگ های چوبی ترکیب می کند. بسیاری از افرادی که از این پالت رنگی خنثی استفاده می کنند، آن را با رنگ هایی مانند سرمه ای یا نارنجی برجسته می کنند. نکته مثبت در مورد طراحی خنثی امروزی این است که می توان با فصل آن را تغییر داد، به خصوص در تزئینات و دکوراسیون تعطیلات خاص.

رنگ های روشن می توانند حس شادی و بازیگوشی را القا کنند. رنگ های تیره و خنثی احساس آرامش بیشتری القا می کنند. سبک طراحی نیز نقش به سزایی در طراحی اتاق دارد. گاهی اوقات باید با یک اتاق بازی کنید تا پتانسیل آن را کشف نمایید.

روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون اتاق می گوید، همیشه باید عقب بایستید و ببینید که آیا اتاق حس خاصی را در شما به وجود می آورد یا نه. یک ترفند این است که عکسی از اتاق بگیرید و ببینید که در عکس چگونه است. آیا باید به آن رنگ اضافه کنید یا باید رنگی را از آن حذف کنید؟

به این فکر کنید که رنگ های خاص چه احساسی در شما ایجاد می کنند

روانشناسی رنگ ها و دکوراسیون

علم روانشناسی رنگها در دکوراسیون خانه به ما می گوید وقتی برای خانه خود مشغول انتخاب رنگ هستید، به این فکر کنید که رنگ ها چه احساسی در شما به وجود می آورند. رنگ ها را به خاطر این که ترند هستند، انتخاب نکنید. خانه شما باید در مورد شما، سبک زندگی و چیزهایی که دوست دارید، باشد. اگر رنگ آبی مایل به خاکستری را دوست دارید، پس از آن استفاده کنید.

اگر نارنجی تیره را دوست دارید، از آن استفاده کنید. هر تصمیمی که می گیرید، خانه شما باید حس شادی و آرامش را در شما برانگیزد.

روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

یکی از خصوصیات رنگ زرد این است که رنگ زرد شادی را القا می کند. اگر افسرده هستید و به دنبال یک رنگ برای اتاق خود می گردید، رنگ زرد را مد نظر داشته باشید. زرد همچنین یک انتخاب خوب برای طراحی آشپزخانه است که بیشتر اوقات صبحگاهی خود را در آن سپری می کنید.

روانشناسی رنگها در دکوراسیون منزل می گوید افرادی که از رنگ زرد در خانه خود استفاده می کنند، در واقع به خود کمک می کنند تا زندگی شادتری داشته باشند. مطالعه ای در سال 2015 که در دانشگاه کرتین استرالیا انجام شد نشان داد که اتاق هایی به رنگ های روشن مانند زرد و قرمز برای مطالعه و یادگیری مفید هستند (ال ایاش، ای.گرین آرمیتاژ، پی.کین، آر. اسمیت، 2015).

روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون

به عنوان یک رنگ برجسته، زرد می تواند به یک اتاق تک رنگ زندگی ببخشد. امروزه، به احتمال زیاد رنگ زرد را در اتاق هایی به رنگ خاکستری یا سفید مشاهده می کنید که یک رنگ برجسته برای آن مورد نیاز است.

مکمل رنگ زرد در دکوراسیون:

نکات: رنگ های متضاد زرد عبارتند از بنفش، آبی و قرمز. در حالی که بسیاری از مردم به رنگ زرد با همان حالت سنتی و همیشگی فکر می کنند، بسیاری از مردم از زرد کمرنگ برای طراحی اتاقی آرام تر استفاده می کنند که در عین حال همان جذابیت را دارد.

روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون

من با رنگ آبی رابطه عشق و نفرت دارم. سبزآبی و آبی فیروزه ای در واقع رنگ های مورد علاقه من هستند و بعد از آن ها آبی نیلی قرار دارد که حس دراماتیکی می دهد.

از نقطه نظر طراحی، آبی باید با دقت به عنوان رنگ برجسته یا در اتاق هایی که زمان زیادی را در آن ها سپری نمی کنید، استفاده شود. رنگ های خاصی از آب یموجب خلاقیت می شوند (دانشگاه بریتیش کلمبیا، 2009). رنگ آبی همچنین با حس آرامش در ارتباط است.

آیا تابحال شنیده اید کسی بگوید «امروز کمی آبی یا همان غمگین هستم؟» خوب، سایه روشن های خاصی از رنگ آبی واقعا تاثیر منفی بر روحیه افراد می گذارند. به همین دلیل، من هرگز توصیه نمی کنم اتاق کودک را آبی رنگ کنید.

روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون

نوجوانان به شادی نیاز دارند. به همین دلیل آبی گزینه خوبی نیست، مگر این که سایه براق تری از آن استفاده شود. در اتاق خواب بزرگسالان، آبی تاثیر آرامش بخش دارد و در ترکیب با رنگ های طبیعی دیگر این حس دوچندان می شود. اگر زمان زیادی را در اتاق خواب خود می گذرانید، می توانید آن را به هر رنگی که می خواهید رنگ کنید زیرا بیشتر ما فقط از اتاق خواب برای خوابیدن استفاده می کنیم.

من همیشه می توانم بگویم که چه وقت یک طراح تاثیر رنگ ها را نادیده گرفته است زیرا اتاق های غذاخوری را آبی رنگ کرده است. مطالعات نشان داده اند که در واقع رنگ آبی سرکوب کننده اشتها است. ارتباط بین رنگ آبی و از دست دادن اشتها تا حدی جدی است که از رنگ آبی در بسته بندی مواد غذایی به ندرت استفاده می شود.

اگر می خواهید وزن کم کنید، بشقاب های آبی بخرید یا یک چراغ آبی در یخچال خود قرار دهید. در غیراینصورت، دیوارهای آشپزخانه و اتاق غذاخوری را آبی رنگ نکنید.

مکمل رنگ آبی در دکوراسیون:

نکته: رنگ های متضاد آبی عبارتند از زرد، نارنجی و قرمز. در طراحی امروزی، اشکال کمرنگ آبی در دکوراسیون خانه های روستایی صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. رنگ های آبی براق تر مانند سبزآبی و نیلی اغلب به عنوان آکسان در طراحی مدرن و بوهمی کاربرد دارند.

روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون

آیا قرمز رنگ عشق است؟ برخی از مطالعات این چنین می گویند. در یک اتاق خواب، رنگ قرمز می تواند هیجان انگیز و عاشقانه باشد. با این وجود، رنگ قرمز با خواب آرام در تضاد است. البته با خاموش کردن تمام چراغ ها و دیده نشدن دیوارها این مشکل برطرف می شود. با این وجود، یک رنگ عالی برای یادگیری و مطالعه است (ال ایاش، ای.اتال، 2015).

روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون

رنگ قرمز همچنین به اشتها کمک می کند، در نتیجه گزینه خوبی برای رنگ کردن دیوارهای آشپزخانه و اتاق غذاخوری است. آیا تابحال متوجه شده اید که اکثر تابلوهای رستوران ها به رنگ قرمز است؟ اگرچه نظرات در مورد دلیل افزایش اشتها توسط رنگ قرمز همچنان متفاوت است، اما از تبلیغات گرفته تا دکوراسیون مکان های غذاخوری از آن استفاده می شود.

استفاده از رنگ قرمز در آشپزخانه ها سال هاست که ادامه دارد. رستوران های دهه 1950 با صندلی های قرمز را به خاطر دارید؟ به اندازه کافی جالب توجه است، به نظر می رسد که این یک رنگ مرسوم برای جزیره آشپزخانه است.

مکمل رنگ قرمز در دکوراسیون:

نکته: رنگ های آبی، سبز و بنفش متضاد رنگ قرمز هستند. در طراحی امروزی، قرمز معمولا در ترکیب با سیاه و سفید بکار گرفته می شود.

روانشناسی رنگ صورتی در دکوراسیون

تاریخچه رنگ صورتی تا حدودی پیچیده است. تا قبل از جنگ جهانی اول، نه صورتی و نه آبی رنگ های مختص یک جنسیت نبودند. در آن زمان، صورتی برای پسرها استفاده می شد (ماگلاتی، 2011). امروزه، این به نظر ما کمی عجیب به نظر می رسد زیرا برای ما هم رنگ صورتی و هم رنگ آبی به جنسیت مرتبط می شود. در سال 1880، پوشیدن لباس های سفید هم برای پسرها و هم برای دخترها تا سن 6 سالگی مرسوم بود. از دهه 1940 بود رنگ صورتی به عنوان یک رنگ دخترانه برچسب گذاری شد.

امروزه، مردان به ندرت رنگ صورتی می پوشند به استثنای کراوات یا پیراهن یقه دار. به عنوان یک جامعه، ما رنگ صورتی را یک رنگ دخترانه انتخاب کرده ایم.

روانشناسی رنگ صورتی در دکوراسیون

تحقیقات نشان داده اند که رنگ صورتی پرخاشگری را کاهش می دهد (گنشو، نال، وانکه و گرزباخ، 2014). زمانی از رنگ صورتی در مراکز روانی برای آرامش بخشیدن به بیماران استفاده می شد. سیستم های زندان نیز از رنگ صورتی برای رنگ کردن دیوارها به منظور القای آرامش استفاده کرده اند. احساس آرامش بخش رنگ صورتی به طور کامل توسط علم درک نشده است.

به نظر می رسد که استفاده از رنگ صورتی در اتاق کودکان می تواند روش خوبی برای حفظ آرامش باشد. به هر حال، اگر از صورتی کمرنگ در اتاق کودک خود استفاده کنید، آیا کودک شما آرام تر نخواهد شد؟ بله، در تئوری این چنین است. اما صورتی روشن و براق خاصیت آرام بخش ندارد و باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین بخوانید: مدل دکوراسیون اتاق خواب دخترانه

مکمل رنگ صورتی در دکوراسیون:

نکته: رنگ های متضاد صورتی عبارتند از سبز، زرد و آبی. امروزه، صورتی اغلب را رنگ های خنثی مانند سفید، سیاه و قهوه ای جفت می شود.

روانشناسی رنگ نارنجی در دکوراسیون

زمان اعتراف: اگرچه من همیشه اکسسوری های نارنجی را دوست داشته ام، اما هرگز آن را به عنوان رنگ اصلی روی دیوار در نظر نگرفته ام. خانه فعالی ما آشپزخانه/اتاق غذاخوری به رنگ نارنجی دارد و من عاشق آن هستم. در ابتدا، خیلی نارنجی به نظر می آمد. اما بعد از گذشت مدتی، من دریافتم که رنگ نارنجی در این بخش از خانه شادی آور است.

این عشق جدید به رنگ نارنجی ترکیب خوبی با مجموعه پرطراوت من از گلدان های سفالی در پنجره آشپزخانه ایجاد کرده است. نارنجی پرطراوت است و به اتاق شادابی می بخشد. یکی از معدود رنگ هایی که بلافاصله توجه مغز انسان را به خود جلب می کند، نارنجی است.

روانشناسی رنگ نارنجی در دکوراسیون

به همین دلیل است که برای علائم احتیاط و لباس های زندان مورد استفاده قرار می گیرد. (دیدن زندانیان را راحت تر می کند). من فکر می کنم که هر اتاق باید یک رنگ آکسان داشته باشد. رنگ نارنجی می تواند این کار را انجام دهد. مانند زرد، نارنجی نیز احساس گرما به اتاق می بخشد.

مکمل رنگ نارنجی در دکوراسیون:

نکته: رنگ های متضاد نارنجی، آبی، بنفش و سبز هستند. در طراحی، رنگ نارنجی عمدتا در دکوراسیون مدرن، جنوب غربی و بوهمی استفاده می شود.

روانشناسی رنگ بنفش در دکوراسیون

بنفش یکی از چندین رنگی است که در ابتدا تنها توسط افراد سلطنتی پوشیده می شد. تاریخچه طولانی و غنی رنگ بنفش به دلیل هزینه زیاد رنگ کردن پارچه ها است (ملینا، 2011). امروز، ما به اندازه کافی خوش شانس هستیم که بتوانیم بدون داشتن عنوان سلطنتی بنفش بپوشیم.

طیف گسترده ای از رنگ بنفش از رنگ اسطوخودوس تا ترکیب بنفش با قرمز وجود دارد. رنگ های بنفش روشن آرامش بخش هستند. سایه روشن های روشن تر و گرم تر موجب بهبود می شوند.

روانشناسی رنگ بنفش در دکوراسیون

در یک اتاق، رنگ بنفش به درام می افزاید. رنگ بنفش به رنگ قرمز بسیار نزدیک است، در نتیجه رنگی رمانتیک محسوب می شود. بنفش تیره برای اتاق خواب بهتر است.

همچنین بخوانید: معنی رنگ بنفش چیست

مکمل رنگ بنفش در دکوراسیون:

نکته: رنگ های متضاد بنفش عبارتند از زرد، سبز و نارنجی. در اکثر موارد، رنگ بنفش با رنگ های خنثی مانند سفید، سیاه و خاکستری ترکیب می شود.

روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون

با توجه به مطالعه ترزا ام کوچما در سال 2003 در مورد روانشناسی رنگ در دکوراسیون، سبز یک رنگ آرامش بخش است. می تواند احساس طبیعت و آرامش را به شما بدهد.

روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون

بیشتر رنگ های سبز به آرامش در یک فضا کمک می کنند، به خصوص گیاهان زنده. وجود گیاهان زنده می تواند به طور قابل توجهی فضای خانه را تغییر دهد و کیفیت هوا را بهبود بخشد. در سال 2018، Pantera سبزهای تیره دراماتیک را به عنوان انتخاب رنگ دیوار پیشنهاد کرد و سبز را به رنگ ترند برای امسال تبدیل کرد.

مکمل رنگ سبز در دکوراسیون:

نکته: رنگ های متضاد سبز عبارتند از صورتی، بنفش و قرمز. رنگ سبز معمولا به عنوان رنگ آکسان مورد استفاده قرار می گیرد و نه رنگ اصلی. در اغلب موارد، رنگ سبز با رنگ قهوه ای و سفید به کار برده می شود.

رنگ قهوه ای

طی سال های اخیر، رنگ های قهوه ای و برنز به عناصر اصلی دکوراسیون تبدیل شده اند. قهوه ای به اتاق احساس طبیعی می بخشد. با این وجود اگر به دقت مورد استفاده قرار نگیرد، می تواند تاثیر منفی داشته باشد. قهوه ای همیشه باید با یک رنگ مکمل استفاده شود تا جلوه ای زیباتر به دکوراسیون بدهد.

روانشناسی رنگ قهوه ای در دکوراسیون

یکی دیگر از نکات منفی رنگ قهوه ای این است که مردم آن را با تنهایی مرتبط می دانند (چری، 2017). مزیت آن این است که با هر چیزی سازگاری دارد، به همین دلیل است که مبلمان چوبی به رنگ قهوه ای رنگ می شود.

مکمل رنگ قهوه ای در دکوراسیون:

نکته: قهوه ای خنثی با هر رنگی قابل استفاده است.

مشکی

به نظر گیج کننده می آید که از نظر فنی مشکی یک رنگ به حساب نمی آید، بلکه در واقع عدم وجود رنگ است. از اتاقی که در آن یک تلویزیون مشکی قابل رویت است عکس بگیرید. حال به آن عکس تماشا کنید، آیا آن تلویزیون به مانند یک سیاهچاله به نظر نمی آید؟ این نکته ای است که باید هنگام دکوراسیون اتاق در نظر داشته باشید. مشکی تقریباً با هر رنگی درام و کنتراست ایجاد می کند.

روانشناسی رنگ مشکی در دکوراسیون

با توجه به آن چه گفته شد، استفاده بیش از حد از رنگ مشکی می تواند حال و هوای سنگینی را به اتاق بدهد. استفاده از چند قطعه رنگ مشکی در اتاق خوب است، اما افراط در آن می تواند تاثیر منفی داشته باشد. علم روانشناسی در مورد تاثیر رنگ در دکوراسیون می گوید رنگ تیره برای روح انسان خوب نیست.

به همین دلیل، توصیه نمی کنم در یک اتاق بیشتر از یک دیوار را به رنگ مشکی رنگ کنید. در واقعیت، سیاهی بیش از حد ممکن است به این احساس منجر شود که در غار خفاش زندگی می کنید. این احساسی است که بر خلق و خوی شما تأثیر می گذارد (گاهی اوقات بدون اینکه خود شخص بداند).

مکمل رنگ مشکی در دکوراسیون:

نکته: رنگ مشکی را می توان با هر رنگی استفاده کرد، اگرچه برخی از استفاده از آن با رنگ قهوه ای اجتناب می کنند. رنگ مشکی بیشتر با دکوراسیون مدرن در ارتباط است.

خاکستری

هر عکاسی با مقیاس خاکستری آشناست. همه عکس ها سایه روشن هایی از خاکستری را به عنوان رنگ اصلی دارند. با این وجود، جالب است که اکثر افراد رنگ خاکستری را نمی بینند. تصور می شود که رنگ خاکستری خلاقیت را تقویت می کند. در صورتی که به درستی استفاده شود، می تواند یک مکمل یا رنگ پس زمینه عالی برای اتاق باشد. خاکستری نویز بصری اتاق را کاهش می دهد، زیرا چشمان ما برای نادیده گرفتن آن آموزش دیده اند.

روانشناسی رنگ طوسی در دکوراسیون

در چند سال اخیر، خاکستری به یک رنگ اصلی در دکوراسیون تبدیل شده است. اگرچه هیچ مشکلی در استفاده از این رنگ وجود ندارد، اما اگر در استفاده از آن افراط شود، خانه شما شبیه به یک فیلم قدیمی سیاه و سفید خواهد شد. اتاق خاکستری را در اینترنت جستجو کنید و متوجه منظور من خواهید شد.

اطمینان حاصل کنید که از عناصر طبیعی و کمی رنگ استفاده می کنید. احساس خاکستری استریل را با یک تکه مبلمان چوبی و چند گیاه جبران کنید و لوازم جانبی را با رنگی پررنگ به آن اضافه کنید. هیچ کس آنقدر کسل کننده نیست که در مقیاس خاکستری زندگی کند.

مکمل رنگ خاکستری در دکوراسیون:

نکته: رنگ خاکستری را با چندین رنگ دیگر ترکیب کنید تا آرامش را بدون ظاهری کسل کننده بدست آورید. رنگ خاکستری تقریبا با همه رنگ ها سازگاری دارد.

روانشناسی رنگ سفید در دکوراسیون

سفید نهایت خنثی بودن است. مانند مشکی، می توان آن را با هر رنگی بدون تضاد استفاده کرد. به همین دلیل است که بیشتر دیوارها در خانه ها سفید رنگ می شوند. بهترین رنگ دیوار برای نمایش کارهای هنری، سفید است زیرا اجازه می دهد تا نور بازتاب داشته باشد و در عین حال از زیبایی اثر نمی کاهد.

روانشناسی رنگ سفید در دکوراسیون

رنگ سفید حس پاکی، خنثی بودن و آرامش را القا می کند. اتاق خواب های سفید می توانند آرامش بخش باشند. در حالی که آشپزخانه به رنگ سفید می تواند بازتاب تمیزی محیط باشد. حمام های سفید به طور خودکار حس اسپا دارند.

نکته منفی این است که رنگ سفید کثیفی را نشان می دهد، استریل است و اغلب خسته کننده به نظر می آید. درست مانند هر رنگ دیگری، باید مراقب باشید که در دکوراسیون خانه تنها از یک رنگ استفاده نکنید. با این جود، بیشتر اتاق ها کمی رنگ سفید را دارند.

مکمل رنگ سفید در دکوراسیون:

نکته: وقتی رنگ سفید با رنگ های تیره ترکیب شود، تضاد دراماتیکی را به وجود می آورد. وقتی با رنگ های روشن ترکیب شود، سفید آرامش بخش است و احساس راحتی القا می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو