برای افزایش ضربان قلب جنین در اوایل بارداری چه کنیم و چه نکنیم؟

منبع: مینویسم

53

1401/7/5

23:01


چگونه ضربان قلب جنین را افزایش دهیم؟ در این مقاله نکاتی برای بالا بردن ضربان قلب جنین در اوایل بارداری آورده شده تا از سقط جنین و دیگر مشکلات کاسته شود.

برای افزایش ضربان قلب جنین در اوایل بارداری چه کنیم و چه نکنیم؟

اوایل بارداری، دوره حیاتی است زیرا میزان سقط جنین در سه ماه اول بارداری بالاست. تشخیص زودهنگام بارداری از نظر مراقبت های مناسب دوران بارداری و هرگونه کمک پزشکی برای اطمینان از داشتن بارداری سالم اهمیت دارد. 

کاهش ضربان قلب جنین (FHR) در اوایل بارداری اغلب یک مشکل جدی محسوب می شود. چندین مطالعه، کاهش ضربان قلب جنین را به سقط جنین زودرس ارتباط داده اند. ضربان قلب سالم جنین می تواند تضمین کند که بارداری خوب پیش می رود. 

بنابراین، چگونه ضربان قلب جنین در اوایل بارداری را افزایش دهیم؟ آیا می توان کاری برای تضمین FHR بهتر انجام داد؟ ما در این مقاله از مینویسم، به این سوالات و موارد بیشتر در مورد برادی آریتمی جنین می پردازیم. 

برای افزایش ضربان قلب جنین چه کنیم؟

هیچ برنامه درمان استانداردی وجود ندارد که بتواند FHR در اوایل بارداری را افزایش دهد. همراه با بررسی دقیق، ترکیبی از یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم اغلب توسط پزشک زنان توصیه می شود. بسته به شرایط دقیق مادر و جنین، ممکن است دارو تجویز شود. 

ضربان قلب نرمال جنین باید بین 110 تا 160 در هر دقیقه باشد. FHR با پیشرفت بارداری افزایش می یابد. محدوده پایین تر FHR نرمال، bpm 100 تا 6/2 هفته حاملگی و bpm 120 در 6/3 تا 7 هفته حاملگی است. 

ضربان قلب جنین پایین تر از این محدوده با خطر سقط جنین همراه است. FHR پایدار پایین تر از bpm 110 را برادی آریتمی جنین می نامند. این بیماری بسته به چندین فاکتور می تواند خفیف تا جدی باشد. موارد خفیف به خودی خود در هفته های بعدی بارداری بدون هیچ پیامدی برطرف می شوند.

برادی آریتمی جنین می تواند با مشکلات دیگری ازقبیل نقص مادرزادی قلب، ناهنجاری های کروموزومی و مشکلات سلامتی مادر مرتبط باشد. 

خطر سقط جنین در اثر کاهش ضربان قلب جنین

ضربان قلب جنین پایین از bpm 110 در 7/1 تا 8 هفته بارداری می تواند منجر به سقط جنین شود. به طور معمول، هر چه ضربان قلب در جنین زودتر ظاهر شود و هر چه کندتر باشد، پیامد ناشی از آن بدتر خواهد بود. چندین مطالعه به این نتیجه رسیده اند که پایین بودن ضربان قلب جنین در اوایل بارداری با بیشترین خطر سقط جنین همراه است. 

در یک بارداری سالم، در طول سه هفته اول، ضربان قلب جنین از متوسط bpm 100 در 5-6 هفته تا bpm 140 در 8-9 هفته افزایش می یابد. ضربان قلب جنین پایین تر از این محدوده با پیامدهایی همراه خواهد بود. 

برای افزایش ضربان قلب جنین چه کنیم

اگر پزشک زنان شما تشخیص پایین بودن ضربان قلب جنین در اوایل بارداری را داده است، این لزوماً به معنی پیامد منفی نیست؛ مگر آن که FHR بسیار پایین باشد. علاوه بر این، درصد چنین مواردی بسیار پایین است. بنابراین، تا زمانی که پزشک چیزی غیر از این را به شما بگوید، دنبال کردن توصیه های پزشک زنان بهترین کاری است که می توانید برای افزایش ضربان قلب جنین انجام دهید. 

اگر ضربان قلب جنین کمی کمتر از حد نرمال باشد، ممکن است در مراحل بعدی بارداری به طور طبیعی و بدون پیامدهای منفی برطرف شود. بررسی دقیق در کنار رژیم غذایی و سبک زندگی مناسب، کاری است که باید انجام دهید. با این وجود، هیچ چیزی نمی تواند جلوی سقط جنین را بگیرد اگر اجتناب ناپذیر باشد زیرا آن یک روش طبیعی برای جلوگیری از نقص ژنتیکی یا شرایط ناسازگار با زندگی محسوب می شود. 

بنابراین، در حالی که انتخاب های سبک زندگی بسیار اهمیت دارند، سقط جنین به هیچ عنوان تقصیر مادر نیست. 

رژیم غذایی و سبک زندگی مادر برای بهبود سلامت قلب جنین

بهتر است به توصیه های پزشک در خصوص رژیم غذایی و سبک زندگی مادر عمل کنید. چندین مطالعه علمی به این نتیجه رسیده اند که انتخاب های مختلف رژیم غذایی و سبک زندگی در طول بارداری بر سلامت جنین ازجمله ضربان قلب جنین تاثیرگذار هستند. بیایید این موضوع را دقیق تر بررسی کنیم تا ببینیم چه رژیم غذایی یا سبک زندگی برای قلب نوزاد سالم تر هستند. 

رژیم غذایی مادر

مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی مادر در طول دوران بارداری می تواند بر سلامت جنین تاثیر بگذارد و پیامدهای طولانی مدتی بر کودک داشته باشد. مطالعه انجام گرفته در زمینه ارتباط بین الگوی غذایی مادر و خطر نقص های مادرزادی قلب (CDHها) در جنین نشان داد که میزان تولد نوزادانی با مشکل CDH در زنان بارداری که رژیم غذایی محتاطانه همراه با مصرف لبنیات و تخم مرغ پیش از حاملگی داشته اند، کمتر بوده است. 

رژیم غذایی سالم و مفید برای مادران در دوران بارداری شامل غلات کامل، آجیل، میوه، سبزیجات، لبنیات کم چرب، ماهی و حبوبات است. مصرف غذاهای فرآوری شده، شیرین کننده ها و گوشت قرمز به کمترین میزان ممکن توصیه می شود. مصرف زیاد نمک در دوران بارداری نیز توصیه نمی شود زیرا ممکن است بر سلامت قلب جنین تاثیر منفی بگذارد. 

همچنین بخوانید: آیا مصرف قهوه در دوران بارداری مضر است

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب مادر در طول دوران بارداری می تواند بر ضربان قلب جنین تاثیر بگذارد. بیش از یک مطالعه، ارتباط بین نوزادان دارای ضربان قلب بالا و مادران مضطرب را نشان داده اند. برای سال هاست که افسردگی، استرس و اضطراب مادر به مشکلات جنین ازجمله وزن پایین جنین در هنگام تولد یا زایمان زودرس ارتباط داده شده است. رابطه بین احساسات مادر در طول دوران بارداری و رفتار ناسالم جنین نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. در مجموع، ضربان قلب بسیار بالا یا بسیار پایین جنین خوب نیست (کمتر از 120 یا بیشتر از 160 در سه ماه دوم و سوم دوره بارداری). 

در طول دوران بارداری، اجتناب از استرس فیزیکی و ذهنی، توصیه ای است که توسط پزشکان مطرح می شود زیرا می تواند بر جنین و کاهش ضربان قلب جنین تاثیر منفی بگذارد. مدیریت استرس و اضطراب در طول دوران بارداری می تواند حیاتی باشد اما استراحت کافی، رژیم غذایی و مدیتیشن نیز کمک می کنند. پایین نگه داشتن سطح استرس و اضطراب در اوایل بارداری می تواند به کاهش FHR (در صورت بالا بودن) کمک کند. اگر باردار هستید و احساس افسردگی و اضطراب دارید، با پزشک خود در این مورد صحبت کنید.  

ورزش مادر و تاثیر آن بر افزایش ضربان قلب جنین

ورزش در طول دوران بارداری باعث بالا رفتن ضربان جنین می شود. ضربان قلب جنین در اوایل بارداری در زنانی که پیش از حاملگی سبک زندگی بسیار فعالی داشته اند، اغلب خوب است. مطالعات نشان داده اند که در زنان کم تحرک، فعال و همچنین پرتحرک، ضربان قلب جنین بعد از جلسات تمرین متوسط تا شدید در دوران بارداری افزایش یافته است. 

اما متخصصان زنان و زایمان اغلب در مورد پیشنهاد ورزش به زنان بارداری که زندگی کم تحرکی قبل از حاملگی داشته اند، تردید دارند. محدود کردن ضربان قلب مادر تا کمتر از bpm 140 اغلب توصیه می شود اما دستورالعمل های کالج زنان و زایمان آمریکا (ACOG) از سال 1994 تاکنون، تمام این محدودیت ها را رد کرده است. 

مصرف الکل برای قلب جنین مضر است

الکل آزادانه در بند ناف حرکت می کند. مصرف الکل در اوایل بارداری یا مراحل بعدی می تواند برای رشد طبیعی جنین مضر باشد. مصرف الکل در طول بارداری می تواند منجر به مشکلات قلبی در جنین و حتی سقط جنین شود. 

معمولاً، مصرف مقدار محدود الکل در طول دوران بارداری بی خطر در نظر گرفته می شود اما بر اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، آژانس محافظت از سلامت آمریکا، مصرف هیچ مقدار از الکل در دوران بارداری بی خطر نیست و انواع مختلف نوشیدنی های الکلی ازجمله شراب و آبجو می توانند به یک اندازه برای بارداری و جنین مضر باشند. بنابراین، اگر باردار هستید یا سعی می کنید حامله شوید، پرهیز از مصرف الکل می تواند به اطمینان حاصل نمودن از ضربان قلب بهتر و سلامت کلی جنین کمک کند. 

سیگار کشیدن

سیگار تنباکو حاوی کربن مونوکسید و نیکوتین است که هر دو سمیت عصبی دارند و از طریق جفت به جنین منتقل می شوند. سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری با تولد زودرس، متوسط ضربان قلب بالای نوزادان، ضربان قلب پایین و افزایش رعشه در جنین مرتبط بوده است. 

جدا از سلامت قلب، سیگار کشیدن مادر می تواند بر سلامت عصبی و رشد طبیعی نوزاد هم تاثیر بگذارد. به منظور افزایش ضربان قلب جنین در اوایل بارداری، پرهیز از سیگار تنباکو توصیه می شود. 

مصرف کافئین

برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف کافئین در اوایل بارداری می تواند تاثیر جدی بر رشد قلب جنین داشته باشد. آن همچنین می تواند عملکرد قلب در طول عمر کودک را نیز کاهش دهد. نتایج نگران کننده هستند زیرا حتی دوز پایینی از مصرف کافئین می تواند به نوزاد آسیب بزند. با این وجود، محدود کردن مصرف کافئین به دو فنجان در روز (200 میلی گرم) توصیه می شود. 

اگرچه به مطالعات بیشتری برای دستیابی به نتیجه قطعی نیاز است اما اگر پزشک به شما در مورد FHR پایین در اوایل بارداری هشدار داده است، از مصرف کافئین بپرهیزید. 

همچنین بخوانید: چگونه بفهمیم می توانیم طبیعی زایمان کنیم

نتیجه گیری

ضربان پایین جنین در اوایل دوره بارداری در چندین مطالعه با سقط جنین مرتبط شده است. روش های درمان استاندارد برای افزایش FHR در اوایل دوران بارداری وجود ندارند. رژیم غذایی سالم، پرهیز از استرس و اضطراب، ورزش منظم پیش از زایمان، پرهیز از مصرف الکل، سیگار و کافئین می توانند به افزایش ضربان قلب جنین در اوایل بارداری کمک کنند و سلامت قلب نوزاد را بهبود بخشند. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو