دست یافتن به سرنخی از مومیایی گمشده مصر

منبع: همگردی

42

1401/7/6

13:00


ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، دست یافتن به سرنخی از مومیایی گمشده مصر صورت پذیرفت.

کشف «هیروگلیف های پنهان» در مقبره «توت عنخ آمون» به این نظریه کمک می کند که مومیایی «نفرتیتی» ملکه مشهور مصر در اتاقک مخفی در مجاورت اتاق دفن پسرخوانده اش قرار دارد.

نیکلاس ریوز، مصرشناس مشهور بریتانیایی و متصدی سابق دپارتمان آثار باستانی مصر موزه بریتانیا می گوید این نظریه با اسکن های راداری اثبات نشده است، اما سرنخ های جدیدی بدست آمده که انگیزه جدیدی به آنها برای یافتن مومیایی ملکه «نفرتیتی» داده است.

دست یافتن به سرنخی از مومیایی گمشده مصر

این باستان شناس متوجه شد کتیبه هایی که نشان دهنده دفن «توت عنخ آمون» توسط جانشینش «آی» بود، حاوی نقاشی هایی است که نشان می دهد «توت عنخ آمون» در حال دفن «نفرتیتی» ملکه مصر و همسر پادشاه آخناتون است.

«ریوز» در این باره به گاردین میگوید: اکنون می توانم نشان دهم که زیر کتیبه های مربوط به «آی»، کتیبه هایی از خود «توت عنخ آمون» وجود دارد و ثابت می کند که آن صحنه در ابتدا توت عنخ آمون را در حال دفن «نفرتیتی» نشان میداده است. بررسی دقیق کتیبه های «آی» رگه های واضح و زیرین یک نام قبلی را نشان می دهد که نام «توت عنخ آمون» است و نسخه اصلی کتیبه توت عنخ آمون را در حال انجام مراسم تشییع جنازه صاحب اصلی مقبره ملکه «نفرتیتی» نشان میداد.

مقبره «توت عنخ آمون» که دقیقا یک قرن پیش توسط «هاوارد کارتر» کشف شد، مملو از صندلی ها و ارابه ها و همچنین گنجینه های خیره کننده ای بود که پادشاه پسر در زندگی پس از مرگ به آن نیاز داشت.

«نیکلاس ریوز» استدلال می کند که مرگ غیرمنتظره «توت عنخ آمون» در سال 1324 قبل از میلاد در سن 19 سالگی، پس از تنها 9 سال حضور بر تخت سلطنت، به این معنی بود که او باید به سرعت دفن شود و یک دهه بعد مقبره دوباره باز می شود و بیرونی ترین عناصر آن خالی می شود و برای دفن «نفرتیتی» آماده می شود.

این مصرشناس تاکید می کند که شواهد جدید مؤید این نظریه است که مقبره توت عنخ آمون صرفا بخش بیرونی یک مقبره بسیار بزرگتر است که برای نفرتیتی ساخته شده و توالی اتافک های دفن فراتر از چیزی است که در حال حاضر دیده می شود.

او در سال 2015 نیز استدلال کرده بود که تصاویر با وضوح بالا از مقبره «توت عنخ آمون» خطوطی را در زیر سطوح گچ کاری شده دیوارهای رنگ آمیزی نشان می دهد که نشان دهنده درهای ناشناخته در این اتاقک است. اگرچه کارشناسان احساس کردند که اسکن ها بی نتیجه هستند، اما مطالعات جدید از جمله تصویربرداری حرارتی و تجزیه و تحلیل رشد قالب، اطلاعات بیشتری را در مورد نظریه دفن مومیایی «نفرتیتی» در فضایی مجزا در کنار «توت عنخ آمون» را در اختیار قرار خواهد داد.

«نفرتیتی» به همراه همسرش فرعون «آمن هوتپ چهارم» حدود سه هزار و سیصد سال پیش بر مصر حکومت کرد. «آمن هوتپ چهارم» کشور را از چند خداپرستی به کشور پرستنده «آتون» ایزد مصر باستان تبدیل کرد و نامش را از «آمن هوتپ چهارم» به «آخناتون» به معنای «نافع آتون» تغییر داد. پس از درگذشت «آخناتون» فرهنگ سنتی مصر بار دیگر احیا شد و بیشتر بناهای یادبود «آخناتون» تغییر داده شدند یا ویران شدند. نام او از فهرست فرمانروایانی که در این قلمرو نگهداری میشد، خط زده شد و جزئیات درباره مکان دفن او و «نفرتیتی» نیز نامشخص ماند.

دست یافتن به سرنخی از مومیایی گمشده مصر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو