کاروانسرای نیستانک یکی از دیدنی های استان اصفهان به شمار می رود

منبع: همگردی

34

1401/7/6

14:02


جاذبه ها/ براساس خبرهای بدست آمده، کاروانسرای نیستانک یکی از دیدنی های استان اصفهان به شمار می رود.

کاروانسرای نیستانک مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان نائین، بخش انارک، دهستان چوپانان، بافت تاریخی روستای نیستانک واقع شده و این اثر در تاریخ 28 اسفند 1385 با شماره ثبت 18773 بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بنای تاریخی در جاده اردستان به نائین روستای نیستانک در فاصله 30 کیلومتری شمال باختر نائین از توابع استان اصفهان قرار دارد. این بنا از آثار باشکوه و نفیس عهد قاجار است که متناسب با شرایط اقلیمی منطقه و طبیعت کویری آن ساخته شد. بنا به دست یک تاجر یزدی به نام کلاه دوز بنا گردیده است.

کاروانسرای نیستانک یکی از دیدنی های استان اصفهان به شمار می رود

طراح این بنا شاید به دلیل امنیت این منطقه برج را در بنا منظور نکرده و در انتهای اضلاع چپ و راست ورودی دو تخت گاهی دایره ساخته شده که محلی برای فروشندگان روستایی بود. دو ردیف صفه در دو سوی دروازه ورودی جای گرفته، جمعا 14 صفه که این صفه ها برای استراحت بوده که در هر کدام از آنها بخاری دیواری و طاقچه تعبیه شده است. درون همه صفه های بیرون از این کاروانسرا و در یک جهت طاق نماهایی بچشم میخورد که بالای آن مثلثی شکل گرفته که سمت قبله را می نمایاند. نمای کلی کاروانسرا مستطیل شکل است اما حیاط به شکل یک 8 ضلعی که ورودی اتاق ها، شاهنشین ها و دهانه اصطبل ها را به هم متصل می کند، هست.

سکوی بارانداز گرد در مرکز حیاط که کاربردی برای خوابیدن در شب داشته است. سقف ها به صورت چهار بخشی ساخته شده و تزیینات آجری بر بالا ایوان و ایوانچه ها متفاوت هستند. سقف گنبدی شکل ورودی با آجرهای لعابی شکل گرفته به محوطه هشتی عمقی زیبا و باشکوه بخشید. در معماری سنتی ایران بخصوص در مناطق گرمسیر مرسوم بود جهت ورودی به فضای داخلی نیازمند به یک فیلتر به عنوان کاهش دهنده گرما و نور شدید بیرون بوده و این عمل را هشتی ها انجام می دهند. درون صفه ای در درون حیاط دو درگاهی بچشم می آید یکی راه به پشت بام و دیگری به حیاط خلوت دارد که قرینه این ترکیب در سمت دیگر حیاط وجود دارد.

کاروانسرای نیستانک یکی از دیدنی های استان اصفهان به شمار می رود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو