6 شهر خوزستان را دود فراگرفت!

علیرضا آذریان مسوول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: دود غلیظ ناشی از آتش‌سوزی هورالعظیم در عراق که حدود چهار ماه از آغاز آن می‌گذرد، امروز چهارشنبه نیز ۶ شهرستان خوزستان را فراگرفت.

 
 
علیرضا آذریان افزود: دود غلیظی که آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم متصاعد شده، از اوایل صبح امروز چهارشنبه مناطق مرزی خوزستان را درگیر کرد و تا اهواز نیز رسید. این آتش سوزی که مشابه تابستان ۱۳۹۷ بود، از اواخر خرداد امسال آغاز شد و هر از چند گاهی با تغییر جهت باد، راهی شهر‌ها و روستا‌های خوزستان شده است.
 
وی بیان کرد: این دود غلیظ که از صبح امروز شروع شده، شهرستان‌های هویزه، دشت آزادگان، حمیدیه، کارون، اهواز و شادگان را درگیر کرده است.
 
 به احتمال قریب به یقین، این دود ناشی از تداوم آتش‌سوزی در بخش عراقی هورالعظیم است، اما یک تیم از اداره کل نیز در حال بررسی بیشتر موضوع است.
 
وی همچنین گفت: قطعی چند روزه اینترنت باعث اختلال در دستیابی به داده‌های آماری و اطلاعات آلودگی هوا شده است.
 
آذریان ادامه داد: بیشترین میزان غلظت غبار با اندازه ۱۰ میکرون (PM ۱۰) در اهواز ۳۹۶ میکروگرم بر مترمکعب (بیش از ۲ برابر حدمجاز) بود که در ساعت ۲ بامداد و ۱۰ صبح امروز چهارشنبه گزارش شد، اما به دست آوردن میزان غبار با اندازه ۲.۵ میکرون (PM ۲.۵) به دلیل قطع اینترنت با اختلال روبه رو است.
 
وی اضافه کرد: پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست برای به کارگیری هواپیمای آبپاش و خاموش کردن آتش هورالعظیم در خاک عراق، هنوز به نتیجه نرسیده است. 
 
دود غلیظ و بوی نامطبوع ناشی از آتش سوزی نیزارهای این تالاب، از اواخر خرداد ماه، باعث آلودگی هوا و مشکلاتی برای شهرها و روستاهای مرزی شده که با وزش باد، در برخی مواقع تا بیش از ۱۰۰ کیلومتر را دربرمی‌گیرد.
 
آنطور که مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان پیش از این گفته، شهرستان‌های هویزه، دشت آزادگان، حمیدیه، اهواز و خرمشهر از دود و آلودگی هوای ناشی از این آتش سوزی‌ها متاثر هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.