تلخی دهان، خبر از چه مشکلاتی در بدن می‌دهد؟

59

1401/7/7

00:06


زمانی که چیزهای تلخی مثل کاسنی یا قهوه بدون شیر را می‌نوشید، احساس تلخی در دهان طبیعی و مورد انتظار است. احساس مزمن تلخی دهان با صرف نظر از خوردن یا نوشیدن مواد تلخ، می‌تواند نشان دهنده‌ی نوعی مشکل در سلامتی شما باشد.

تلخی دهان، خبر از چه مشکلاتی در بدن می‌دهد؟

به گزارش بهداشت نیوز، احساس کردن مزه‌ی تلخ در دهان اغلب مشکل جدی‌ای تلقی نمی‌شود، اما ممکن است در زندگی روزانه شما تداخل ایجاد کرده و بر رژیم غذایی‌تان تاثیر گذارد.

○سندروم دهان سوزان

همانطور که از نامش مشخص است، سندروم دهان سوزان باعث احساس سوزش یا داغی در دهان شده و می‌تواند بسیار دردناک باشد. این علائم ممکن است در قسمتی از دهان یا در کل آن رخ داده و یا نوعی احساس خشکی، مزه‌ی تلخ یا فلز مانند را ایجاد کند. 

طبق گفته‌ی انجمن دندان‌پزشکی آمریکا، سندروم دهان سوزان در مردان و زنان، به ویژه کسانی که به دوران یائسگی و پس از آن نزدیک شده، رخ می‌دهد. 

گاهی اوقات سندروم دهان سوزان هیچ علائم قابل تشخیصی نداشته و در این حالت پزشکان به آسیب اعصاب دهان مشکوک می‌شوند. همچنین این وضعیت می‌تواند با مشکلات زمینه‌ای یا درمان‌های مربوط به آن‌ها مانند: دیابت قندی، درمان سرطان و تغییرات هورمونی طی دوران یائسگی در ارتباط باشد. 

○بارداری

هورمون استروژن که در دوران بارداری دائما در حال تغییر بوده می‌تواند بر جوانه‌های چشایی نیز تاثیر گذارد. طبق گزارش بسیاری از بانوان، آن‌ها در طی دوران بارداری در دهان خود احساس تلخی یا مزه‌ی فلز مانند را تجربه کرده‌اند. این مسئله معمولا در اواخر دوران بارداری یا بعد از زایمان برطرف می‌شود. 

○خشکی دهان

احساس خشکی دهان که به زروستومیا نیز معروف است در اثر کاهش تولید بزاق یا تغییر در ساختار تشکیل آن ایجاد می‌شود. کاهش بزاق می‌تواند به چند دلیل اتفاق بیفتد، مانند: 

○کهولت سن 

○داروهای خاص

○اختلال سیستم ایمنی، مانند سندروم شوگرن که سبب خشکی بیش از حد دهان و چشم‌ها می‌شود.  

○استعمال دخانیات 
 
بدون تولید بزاق موردنیاز، مزه‌ی دهان تغییر یافته و مواد عذایی ممکن است طعم تلخ تر یا کم نمک تر بدهند. به علاوه،کمبود بزاق می‌تواند باعث مشکل در بلع و صحبت کردن شود. بیماران در وضعیت موجود کرم خوردگی دندان و عفونت لثه را بیشتر از سایر افراد مشاهده می‌کنند.

○ریفلاکس اسیدی 

ریفلاکس اسیدی یا ریفلاکس معده یا همان ترش کردن نیز نامیده می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که اسفنکتر یا بنداره ی پایینی مری ضعیف شده و اجازه می‌دهد که غذاها و اسید معده به سمت بالای مری و دهان بازگردند. 

○دارو و مکمل‌ها 

به محض اینکه بدن شما انواع خاصی از داروها را جذب کند، بقایای داروها به بزاق تبدیل می‌شود، علاوه بر این اگر دارو یا مکمل مورد نظر عناصر فلزی و تلخ داشته باشد، ممکن است طعم تلخی را از خود بر جای بگذارد. 

○درمان‌های سرطان 

پرتو درمانی و شیمی درمانی می‌توانند جوانه‌های چشایی را تحریک کرده و باعث شوند که بسیاری از مواد غذایی مِن جمله آب، مزه ی تلخ و فلز مانند بدهند. 

درمان تلخی دهان 

درمان طولانی مدت بستگی به منشا علت تلخی دهان دارد. در این شرایط دکتر معالج ابتدا درباره‌ی علائم شما سوال پرسیده، سوابق پزشکی و داروهایی که مصرف می‌کنید را مورد بررسی قرار می‌دهد، سپس معاینه فیزیکی توسط پزشک انجام می‌گیرد. 

احساس تلخی دهان حتی در زمانی که شما هیچ چیز تلخی را نه خورده و نه نوشیده اید ، مشکلی نسبتا رایج بوده و اکثر موارد آن قابل درمان هستند. 

هنگامی که دکتر تشخیص داد که چه چیزی باعث تلخی دهان شده است، شما باید تحت درمان قرار بگیرید، در این موقعیت جوانه‌های چشایی به حالت عادی خود بازمی‌گردند و پس از درمان هیچ اثر طولانی مدتی را مشاهده نخواهید کرد.

منبع: سلامت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو