مواردی که بانوان باید در مورد یائسگی بدانند

56

1401/7/7

01:06


یائسگی یا متوقف شدن روند خونریزی قاعدگی در زنان امری طبیعی است که معمولا بین سنین ۴۸ تا ۵۵ سالگی رخ می‌دهد و به معنای پایان دوران باروری و تولیدمثل می‌باشد.

مواردی که  بانوان باید در مورد یائسگی بدانند

به گزارش بهداشت نیوز، یائسگی باعث بروز تغییراتی هم از لحاظ فیزیولوژیک و هم از لحاظ روحی و روانی در خانم‌ها می‌گردد، به عبارتی دیگر می‌توان گفت یائسگی شتری است که در خانه هر زنی می‌خوابد!! پس دریافت آموزش‌های لازم برای برخورد با این چالش جسمانی و روحی-روانی سخت اما گذرا برای بانوان امری ضروری است.

 اما به یاد داشته باشید که یائسگی یک نقطه در زندگی شما نیست بلکه یک دوران چندین ساله است که این دوران شامل سه مرحله می‌باشد: پیش‌یائسگی، یائسگی و پس‌یائسگی.

پیش یائسگی چیست؟

در علم پزشکی، زمانی اصطلاح یائسه به یک فرد اطلاق می‌شود که ۱۲ ماه را بدون قاعدگی طی کرده باشد اما معمولا تخمدان تمام زنان از سنین بالای ۴۰ سالگی دچار تغییراتی شده و شروع به کاهش آزادسازی تخمک می‌نماید. در این زمان، بدن دچار علائمی می‌شود که این علائم نشانه‌های گذار به دوره یائسگی هستند. این دوران معمولا چندین سال(حداقل ۴ و حداکثر ۱۰ سال) به طول می‌انجامد. به این مدت زمان، پیش‌یائسگی گفته می‌شود. خوب است بدانید که گاهی علائم پیش‌یائسگی بسیار شدیدتر از علائم یائسگی بروز می‌کنند، پس آمادگی برای این دوران بسیار ضروری است.

علائم دوران پیش‌یائسگی

  1.  تغییرات شدید در میزان خونریزی قاعدگی و پریودهای سنگین

۲. وجود لخته‌های زیاد در خون قاعدگی

۳. تغییر در مدت زمان قاعدگی و کم یا زیاد شدن روزهای پریود

۴. تغییرات در میزان میل جنسی و لکه بینی بعد از رابطه جنسی

۵. خشکی واژن و کاهش ترشحات

۶. کوتاه یا بلند شدن سیکل قاعدگی و تغییر در فاصله بین دو پریود

۷. اختلالات خواب

۸. گرگرفتگی و تعریق شبانه و غیرمعمول

۹. خستگی بدون علت

۱۰. تغییرات رفتاری، زودرنج شدن، عصبی بودن و احساس افسردگی

آمادگی روانی لازم برای گذار به دوران یائسگی

علاوه بر تغییرات هرمونی و تغییرات در سیستم اعصاب، گاهی هنجارهای اجتماعی و برخی باورهای نادرست در میان عوام موجب می‌شود که زنان با گذار به دوران یائسگی دچار افسردگی، یاس و برخی اختلالات روانشناختی شوند که احساس پیر شدن، سودمند نبودن، تغییرات منفی ظاهری و فیزیکی و … از جمله آنها می‌باشد. از همین رو همه افراد جامعه اعم از زنان و خانواده آنها باید بدانند که مراقبت‌های روانشناختی، تامین سلامت عاطفی و جسمی در این دوران گریزناپذیر، بسیار ضروری است. خوشبختانه در جامعه امروزی، با رشد سطح آگاهی در افراد و همچنین موفقیت زنان در اجتماع و مسئولیت‌های اجتماعی تا حد زیادی، این تصورات نادرست از یائسگی تعدیل شده است اما همه زنان باید بدانند که فرایند یائسگی به نوعی هوشمندی جسم آنها برای مراقبت بیشتر و موثرتر از آنها می‌باشد و تصور زنان از یائسگی بر مراقبت از خود در طی این دوران اثرگذار است.

زره و خود بپوشید و برای یائسگی تجهیز شوید!

در مطالب قبل اشاره نمودیم که یائسگی دوران اجتناب ناپدیری است که اگر با آگاهی و آمادگی همراه گردد، انقدرها هم سخت نیست. علاوه بر آمادگی‌های روحی، آمادگی‌های جسمی و بالینی نیز برای گذار موفق و راحت‌تر به این دوران، حائز اهمیت بسیار می‌باشند. در ادامه به این آمادگی‌ها می‌پردازیم.

    ورزش دوای درد شماست، از ازل تا ابد!

نوسانات هرمونی در دوران گذار به یائسگی قطعا بر وزن شما و همچنین ذخایر چربی در نواحی مختلف بدن به خصوص شکم تاثیرگذار هستند و باعث می‌شوند که خواه ناخواه دچار اضافه وزن شوید، پس ورزش روزانه و مرتب را در برنامه‌ریزی خود قرار دهید و از آن غافل نشوید. به یاد داشته باشید که تناسب اندام شما علاوه بر تاثیر بر سلامت جسمی، به سلامت روانی شما نیز بسیار کمک می‌کند و باعث بالا رفتن اعتماد به نفس در شما می‌شود.

علاوه بر آمادگی جسمانی و حفظ تناسب اندام، ورزش یوگا نیز بر کاهش علایم یائسگی مانند گرگرفتگی، بسیار کمک می‌کند.

    مولتی‌ویتامین‌ها و کلسیم را بیشتر از قبل جدی بگیرید

با کاهش سطح استروژن در خون، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها شروع به تحلیل رفتن می‌کنند، پوکی استخوان بسیار ناجوانمردانه در کمین شماست، پس یکی از آمادگی‌های بسیار ضروری در این دوران، مصرف مولتی‌ویتامین‌ها و همچنین قرص‌های کلسیم و ویتامین دی در این دوران است.

علاوه بر مولتی ویتامین‌ها و کلسیم‌های دارویی، بدن شما در این دوران به شدت به فیبر احتیاج دارد، در تغذیه روزانه خود از مقدار بیشتری میوه و سبزی بهره ببرید. مصرف لبنیات و شیر را هرگز فراموش نکنید و رابطه خود با نور خورشید را بهتر و بیشتر کنید. پیاده روی زیر نور آفتاب، هم به جذب ویتامین دی بیشتر کمک می‌کند و هم بر کاهش وزن شما و حفظ تناسب اندام تاثیرگذار است. یکی دیگر از مواد غذایی بسیار مناسب در این دوران، استفاده از پروتئین موجود در سویا است. سویا علاوه بر تنظیم هرمون‌ها به تقویت ماهیچه‌های شما نیز کمک می‌کند. دانه‌های سویا می‌توانند میان وعده‌های بسیار مفیدی برای هر خانمی باشند.

    با ساعت فیزیولوژیک بدن مهربان‌تر باشید!!

اختلالات خواب در دوران گذار به یائسگی بسیار شایع می‌باشند. یکی از راهکارهای مفید برای مقابله با این مشکل، بهبود عملکرد ساعت فیزیولوژیک بدن‌تان است. اگر شب‌ها سر ساعت خاصی بخوابید و صبح‌ها سر ساعت خاصی بیدار شوید، برای وعده‌های غذایی و صرف صبحانه، ناهار و شام ساعت مشخصی داشته باشید، ساعت فیزیولوژیک بدنتان نیز در اختلالات خواب و حل این مشکل، هوای شما را خواهد داشت!

    با پوست خود بیشتر دوست باشید!

انجام روتین‌های پوستی، حفظ رطوبت و چربی مناسب پوست در دوران گذار به یائسگی بسیار کمک کننده است زیرا کاهش ترشح استروژن و تغییر در سطوح هرمونها در این دوران باعث می‌شود تغیرات بسیاری را در پوست خود شاهد باشید، به عنوان مثال پوست دچار خشکی و کاهش رطوبت می‌شود و ممکن است تغییر در میزان چربی پوست باعث بروز آکنه، باز شدن منافذ پوستی و … شود که انجام روتین پوستی در این زمینه بسیار حایز اهمیت است.

یکی دیگر از تغییرات پوستی در این دوران، کاهش ملانین و رنگدانه‌ها در پوست و در نتیجه سفیدتر شدن پوست است که می تواند منجر به بروز لکه‌های پوستی و حساسیت بیشتر پوست نسبت به آفتاب شود پس در دوران گذار یائسگی حواستان به پوستتان باشد تا درگیر علائمی که معمولا به پیرپوستی معروف هستند، نشوید.

علاوه بر اقداماتی که به آنها اشاره شد، ماساژ پوست صورت و بدن خود را از دست ندهید. ماساژ پوست صورت و بدن، شما را ریلکس می‌کند و با خونرسانی بیشتر به پوست و ماهیچه‌ها، به شادابی آنها کمک می‌کند.

    پزشکان درمان جایگزینی هورمون (HRT) را توصیه می‌نمایند.

درمان جایگزینی هورمونی (HRT) یکی از موثرترین روش‌های آماده‌سازی افراد برای یائسگی است. این روش به کاهش علائم آزاردهنده‌ای مانند گرگرفتگی و خشکی واژن کمک می‌کند. در روش درمانی جایگزینی هرمونی، هرمون‌هایی که پس از یائسگی در بدن، کمتر ترشح می‌شوند، به صورت داروی خوراکی یا تزریقی به بدن فرد وارد می‌شوند تا برخی از علایم ناشی از یائسگی بهبود یابد اما به یاد داشته باشید که HRT حتمن باید تحت نظر پزشک باشد و برای استفاده از این درمان باید پرونده پزشکی افراد به صورت دقیق بررسی شود. پس حتمن با متخصص غدد و متخصص زنان مشورت نمایید.

سخن آخر

بسیاری از زنان جامعه ما با یائسگی مانند یک پایان تلخ برای داستان زندگی خود برخورد می‌نمایند. دکتردکتر بر این باور است که با فرهنگ‌سازی بهتر و آموزش‌های کافی برای افراد، می‌توان یائسگی را به یکی از ادوار طبیعی عمر و دورانی با کمترین میزان سختی برای بانوان تبدیل نمود. به یاد داشته باشید که شما با یائسگی به خانمی با تجربه‌تر، خردمندتر و منطقی‌تر تبدیل می‌شوید پس بدن خود را دوست داشته باشید.

منبع: دکتردکتر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو