فروش برلیانس از سرگرفته شد

 

بررسی اطلاعات منتشر شده پارس خودرو در سایت کدال سازمان بورس نشان می دهد این خودروساز در  شهریورماه سال جاری پنج دستگاه انواع برلیانس فروخت این در شرایطیست که در ستون تولید شهریورماه در مقابل گروه برلیانس هیچ عددی در نشده است. پارس خودرویی ها در حالی بار دیگر فروش برلیانس را در دستور کار قرار داده اند که طی 5 ماه گذشته هیچ برلیانسی را نه در خطوط تولید خود مونتاژ کردند و نه برای متقاضیان فاکتور کردند. آن طور که کدال می گوید هر دستگاه برلیانس از سوی پارس خودرو با قیمت 41 میلیون و 740 هزار تومان به مشتریان فروخته شده است.

مقایسه آمار فروش برلیانس در پایان نیمه اول امسال با مدت مشابه سال گذشته گویای افت بیش از ۹۹ درصدی فروش این محصول مونتاژی چینی است. سومین خودروساز بزرگ کشور در پایان نیمه اول سال ۱۴۰۰ در مجموع ۹۷۰ دستگاه انواع برلیانس را برای مشتریان فاکتور کرده بود. آمارهای تولید پارس خودرو مربوط به سال گذشته که در سایت کدال منتشر شده نشان می دهد این خودروساز در پایان فصل تابستان۱۴۰۰ در مجموع ۴۹۷ دستگاه انواع برلیانس را در خطوط تولید خود تکمیل کرده بود.

بازگشت تحریم های صنعت خودرو در سال ۹۷ و به دنبال آن خروج برندهای مطرح بین المللی از کشور سبب شده تا سبد محصولات مونتاژی خودروساز بیش از پیش خالی شود و خودروسازان به تدریج خودروهای مونتاژی را از سبد محصولاتی خود حذف کنند. اما به نظر می رسد برخی از برندهای بین المللی که بخش عمده ای آنها را برندهای چینی تشکیل می دهند به دنبال این هستند به رغم تداوم تحریم ها همکاری های خود را با خودروسازان داخلی از سرگرفته و جای پای خود را در بازار ایران بار دیگر محکم کنند. البته فراموش نکنیم خروج شرکای بین المللی از بازار ایران و قطع همکاری خودروسازان جهانی با خودروسازان داخلی یکی از دلایل عمده افت تیراژ تولید در چهار سال گذشته بوده است بنابراین خودروسازان داخلی هم بی میل نیستند تا بتوانند هر چند محدود همکاری خود با برندهای مطرح بین المللی را از سر بگیرند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.