جاهای دیدنی و تفریحات پاییزی در استانبول (راهنمای سفر به استانبول در پاییز)

جاهای دیدنی و تفریحات پاییزی در استانبول (راهنمای سفر به استانبول در پاییز)


منبع: مینویسم

66

1401/7/7

12:03


در این پست 12 جاذبه گردشگری و تفریحات پاییزی در استانبول ترکیه (لنج سواری بر آب های بوسفورس، غذا دادن به مرغ های دریایی، گشت و گذار در خیابان های زنده استانبول و…. ) را به شما معرفی می کنیم.

جاهای دیدنی و تفریحات پاییزی در استانبول (راهنمای سفر به استانبول در پاییز)

اگر می خواهید زیبایی واقعی این شهر تاریخی را در پاییز ببینید و از بودن در آن لذت ببرید باید بدانید که چه کارهایی بودن در این شهر را خاطره انگیز می کند! خیلی از توریست ها از آن سر دنیا به استانبول می روند اما نمی دانند که چه باید بکنند و در نهایت زیبایی و لذت واقعی این شهر را درک نمی کنند. و در نهایت بعد از چند روز ماندن در استانبول از خودشان می پرسند که اصلا چرا تصمیم گرفتند به ترکیه بیایند و استانبول را ببینند!؟

خیلی از توریست ها فکر می کنند استانبول گردی یعنی دیدن مراکز توریستی. برخی نیز با اهداف شغلی به این شهر می آیند و بین جلسه هایشان فرصت پیدا می کنند چند جا را ببینند. در هر صورت باید یک برنامه دقیق برای بازدید از این شهر داشته باشید. ما در این مطلب جاهای دیدنی و تفریحات پاییزی در استانبول را با به شما معرفی خواهیم کرد.

مطالب پیشنهادی: بهترین شهر های ترکیه برای سفر در پاییز

12 جاذبه گردشگری و تفریحات پاییزی در استانبول

دوست دارید عاشق این شهر شوید و بهترین و فراموش نشدنی ترین خاطرات تمام عمرتان را در پاییز استانبول بسازید؟ پس با من در این مطلب همراه باشید. قرار است به بهترین تفریحات و جاهای دیدنی استانبول در پاییز سفر کنیم.

1. لنج سواری بر آب های بوسفورس

لنج سواری بر آب های بوسفورس

یکی از تفریحات پاییزی در استانبول؛ سوار شدن بر یکی از ده ها لنجی است که مسیرهای آبی متفاوت بوسفورس را هر 15 دقیقه یک بار طی می کنند. هیچ چیزی را نمی توان در این شهر با لنج سواری بین آب های اروپا و آسیا، یا بهتر بگویم، آب های دریای مرمره و دریای سیاه مقایسه کرد. هر بار که بر این لنج ها سوار می شوید، با هر شرایط آب و هوایی، می توانید تجربه ای متفاوت از تمام کاخ ها، پارک ها و عمارت هایی که در سواحل اروپایی و آسیایی این دو دریا قرار دارند داشته باشید.

بیشر توریست ها ترجیح می دهند با لنج های توری این آب ها را بگردند. البته که این تورها خیلی هم مقرون به صرفه هستند. اما من ترجیح می دهم این مسیر آبی را شبانه، سوار بر یکی از لنج هایی که شام هم دارند طی کنم. اگر می خواهید صبح زود سوار لنج شوید کمی هم باقلوای ترکی همراهتان داشته باشید. چرا که ترکیب این شیرینی و چای ترکی در استکان های مینیاتوری یکی دیگر از لذت های بودن در استانبول است.

غذا دادن به مرغ های دریایی

غذا دادن به مرغ های دریایی

از دیگر تفریحات استانبول در پاییز می توان به غذا دادن به مرغ های دریایی اشاره کرد. استانبول شهر گربه ها، بازار های لب خیابان، سلمانی ها، سیمیت و مرغ های دریایی است. تقریبا در همه جای این شهر می توان این پرندگان را دید. دیدنی هم که نباشند هر توریستی می تواند صدایشان را بشنود. برای توریست هایی که بار اول به استانبول می آیند دیدن این مرغ های دریایی و غذا دادن به آنها یکی از جذابیت های سفر محسوب می شود. به خصوص اگر سوار بر لنج باشند! به همین خاطر توصیه می کنم پیش از سوار شدن بر این لنج ها کمی نان یا سیمیت همراهتان داشته باشید تا بتوانید به این پرندگان همیشه گرسنه غذا بدهید.

اگر دوست دارید عکسی با پس زمینه مرغ های دریایی داشته باشید کمی از خرده نان ها را روی زمین بریزید. مطمئن باشید دسته ای از این مرغ ها روی لنج می آیند تا در عکس شما خودنمایی کنند.

گشت و گذار در خیابان و خانه های هزار رنگ استانبول

گم شدن در میان خیابان و خانه های هزار رنگ استانبول

اگر می خواهید جذابیت و دیدنی های استانبول در فصل پاییز را لمس کنید باید به یکی از این خیابان ها بروید. اولین مورد خیابان علی پاشا و تقسیم در کاراکوی است. در این منطقه کافه های کوچک و دنجی وجود دارند که بهترین مکان برای استراحت و خوردن دسرهای سنتی و نوشیدنی های گرم هستند. خیابان گالیپ هم می تواند یکی دیگر از گزینه های شما باشد. این خیابان، کاراکوی را به خیابان استقلال وصل کرده و یکی از قدیمی ترین خیابان های استانبول محسوب می شود.

لازم به ذکر است که استانبولی ها این خیابان ها را به کافه های کوچک و دنج و موسیقی زنده اش می شناسند. خیابان چزایر نزدیک خیابان مرکز فرهنگی فرانسه قرار داشته و کافه رستوران های قدیمی و دلنشین زیادی دارد. اکثر این کافه ها استایل فرانسوی دارند. خیابان بیازگل به داشتن خانه های رنگارنگ به سبک عثمانی معروف است. خیابان مردیونلی در محله بایات در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. در این خیابان دو راه پله در یک سمت وجود دارند که به دریا راه دارند. اگر اهل خرید کردن هستید از خیابان سردار اکرم بازدید کنید چرا که بهترین برندهای روز دنیا و در کنارش، دسته دوم فروشی های خوبی در این خیابان وجود دارند.

مطالب پیشنهادی: بهترین کافه و کافی شاپ های استانبول

امتحان کردن غذاهای خیابانی استانبول

امتحان کردن غذاهای خیابانی استانبول

غذای خیابانی استانبول درست مانند میدان تقسیم و سوار شدن بر لنج در آب های بوسفورس جذابیت دارد. این مدل غذا خوردن برای توریست های غیر آسیایی که اولین بار است غذا خوردن به این سبک را می بینند دلپذیر تر و اعجاب انگیزتر هم هست. البته که غذاهای خیابانی خیلی هم به صرفه تر هستند. بابت سلامتی غذاها هم خیالتان جمع باشد چرا که کنترل این دکه های غذافروشی خیلی بالاست! در این بخش می خواهم لیستی از بهترین غذاهایی که در کنار خیابان های استانبول فروخته می شوند به شما معرفی کنم.

  • سیمیت: سیمیت نانی گرد است که رویش کنجد پاشیده اند. گاهی هم درون آن را با موادی مانند مربا، نوتلا و پنیر پر می کنند.
  • دونر کباب: دونر کباب یا کباب ترکی از آن بشقاب هایی است که هیچ جا مانند خود ترکیه، خصوصا استانبول سرو نمی شود. پس حتما امتحانش کنید.
  • کومپیر: کومپیر سیب زمینی پخته شده و پر شده با انواع سبزیجات و گوشت است.
  • بلوط و بلال کبابی هم از خوردنی های خوشمزه استانبول هستند.
  • لاهماکون: ترک ها به این غذا پیتزای ترکی هم می گویند. لاهماکون در واقع خمیری پخته شده و بسیار ترد است که با رویه ای از گوشت چرخ شده بره یا خرس، گوجه، ادویه و سبزیجات پر شده است.
  • کوکرچ: به گوشت گوسفند، دل جگر و قلوه مرغ را که درون تابه ای بزرگ با حرارت زیاد سرخ شده باشد کوکرچ می گویند.
  • ایسلاک همبرگر: ترجمه این واژه به فارسی می شوند همبرگر خیس. همبرگر خیس در واقع ترکیب از برگر و سس گوجه فراوان است. شاید این مقدار سس گوجه زیاد باعث می شود که برگر خیس شود و در نهایت نام این غذا بشود همبرگر خیس.
  • گوزلمه: این غذا در واقع لایه نازکی از خمیر پخته شده است که درونش را با سبزیجات، گوشت چرخ کرده، سیب زمینی له شده و پنیر فتا پر کرده اند.

مطالب پیشنهادی: بهترین رستوران های استانبول

بازدید از بازار های استانبول

بازدید از بازار های استانبول

حتما به عنوان یک توریست از یکی از دو بازار معروف استانبول دیدن کرده اید؛ منظورم بازار ادویه یا بازار مصری، و گرند بازار است! البته که این دو بازار از توریست پذیرترین نقاط این شهر هستند. اما ده ها بازار دیگر با همین سبک و سیاق هستند که توریست های کنجکاو را به سمت خود می خوانند. البته که کلاهبرداری در این بازار ها خیلی هم کمتر است. برخی از بازار های دیدنی را در این بخش به شما معرفی می کنم.

  • بازار آراستا: در این بازار می توان فرش های دست بافت و عتیقه جات خرید. برای مثال موزاییک های دوران بیزانتین که قدمت شان به سال 1930 بر می گردد اینجا پیدا می شود.
  • ساهافلار کارسیسی: قدمت این بازار تاریخی به قرن 17 بر می گردد و در آن کتاب هایی با زبان های مختف به فروش می رسد.
  • بازار ماهی کومکاپی: همانطور که از نامش پیداست در این بازار ماهی می فروشند. اما در کنار دکه های ماهی فروشی رستوران هایی هست که می توان همه جور غذای دریایی و تازه ای در آن پیدا کرد.
  • گالاتا بدستنی: در این بازار سرپوشیده می توان پارچه، لباس، جواهرات و فلزهای گران قیمت و ارزشمند خرید.

مطالب پیشنهادی: بهترین مراکز خرید استانبول

بازدید از قله پیر لوتی

بازدید از قله پیر لوتی

تپه پیر لوتی در منطقه ایوپ قرار دارد چنانچه در پاییز به استانبول سفر می کنید از این تپه بازدید کنید. نام این تپه به خاطر نویسنده فرانسوی ژولین ویو که عاشق زیبایی اش شده بود این چنین نام گذاری شده است. گفتنی است که پیر لوتی تخلص این نویسنده بوده است. باید اشاره کنم که این قله کمی از مراکز توریستی دور بوده اما دسترسی به آن آسان است. خب حالا این سوال پیش می آید که چرا باید این مسیر را طی کرد و به بالای این تپه رسید؟ خب به این خاطر که درست پس از پیاده شدن از تلکابین منظره نفس گیری از تمام شهر و شاخ طلایی استانبول می بینید که هرگز در تمام زندگی تان فراموش نخواهد شد. جدایی از این می توانید در کافه معروف پیر لوتی هم کمی استراحت کنید. بهترین چای های سیب و چای سنتی استانبول در این کافه سرو می شود. کمی بالاتر از این کافه ترکی ها و بوتیک هتل قرار دارد. این هتل لوکس با زمین های پوشیده از چمن های سبز و ویو عالی هم می تواند یکی دیگر از باید های دیدنی در قله پیر لوتی باشد.

بازی کردن و غذا دادن به گربه های خیابانی

بازی کردن و غذا دادن به گربه های خیابانی

خیلی ها فکر می کنند این یک مورد دیگر واقعا عجیب و غریب و شاید هم کمی بی مزه است. صبر کنید! پیش از رد کردن این مورد اجازه دهید توضیح دهم. گربه ها در استانبول ارزش و جایگاه ویژه ای دارند. اعتبار این موجودات به دوران عثمانی و اوج گرفتن دین اسلام در این کشور برمی گردد. در آن زمان گربه ها برای دور نگه داشتن موش ها از کتابخانه ها، غذاها و خانه ها نگه داری می شدند. از اینجا بود که استانبول شهر گربه ها شناخته شد.

در واقع استانبول و گربه دو مفهوم جدانشدنی از هم هستند که در کنار هم معنا پیدا می کنند. البته که این موجودات پشمالو فقط نمودی از زیبایی این شهر نیستند. توریست ها خیلی خوب می دانند چه می گویم! گربه های استانبولی آرام بوده و رفتار خیلی دوستانه ای دارند. خیلی هم تمیز هستند. چرا؟ چون محلی ها از آنها نگه داری کرده و آب و غذا در اختیارشان می گذارند.

مطالب پیشنهادی: همه چیز درباره غذای گربه

نوشیدن قهوه ترک آماده شده در شن داغ فراموش نشود!

نوشیدن قهوه ترک

هیچ نوشیدنی به اندازه یک فنجان قهوه داغ در روز های پاییزی استانبول دلچسب نخواهد بود. نوشیدن یک فنجان قهوه ترک برای هر توریستی از بایدهاست! اما با این داستان مخالفم! چرا؟ چون قهوه ترک خیلی بالاتر و متفاوت تر از این است که تا این اندازه عادی با آن رفتار شود. یک فنجان قهوه ترک می تواند آنقدر سنگین باشد که تمام روزتان را درگیر کند. البته که قهوه ترک همه جای دنیا سرو می شود اما منظور من از قهوه ترک چیز دیگری است.

ترک ها دانه قهوه خاصی ندارند. منظور از قهوه ترک متد خاص آنها برای رست کردن و عصاره گیری از دانه های قهوه است. و همین متد خاص است که طعم خاص قهوه ترک را به تجربه ای خاص و فراموش نشدنی از نوشیدن تبدیل می کند. بهترین عصاره گیری به روش ترک ها روی سینی پر از شن داغ و درست مقابل چشمان شما انجام می شود. اگر دوست داشتید می توانید از باریستا بخواهید تا قهوه ترک شما را با شیر سرو کند.

بازدید از بخش های آسیایی استانبول

بازدید از بخش های آسیایی استانبول

از دیگر جاهای دیدنی استانبول در پاییز می توان به بازدید از بخش های آسیایی استانبول اشاره کرد. خیلی از توریست ها استانبول گردی را وقت گذاشتن در بخش های اروپایی اش می دانند چون تصور می کنند بخش های آسیایی چیزی برای دیدن ندارد. خیلی ها هم فقط سوار لنج می شوند به مرغ های دریایی غذا می دهند و برمی گردند. اما استانبول آسیایی چیزی فرای این هاست!

استانبول آسیایی برخلاف باور عموم توریست ها یعنی کافه های پر رونق که تا صبح باز هستند، یعنی موسیقی زنده و اصیل ترکی، بارهای پر جنب و جوش و رستوران های دنج با غذاهای سنتی ترکی! خیلی از ترک های اصیل و ثروتمند هم در بخش های آسیایی ویلا دارند.

کاخ هایی مانند بیلاربایی و کوچوکسو، بازار های غذا، مسجد های زیبا و قدیمی و بسیاری از پارک ها در بخش های آسیایی هستند. استانبول آسیایی بخش واقعی تر، اصیل تر، آرام تر و متفاوت تر ترک ها در جریان زندگی روزمره است که هر توریستی باید ببیند.

مطالب پیشنهادی: سوغات استانبول

بازدید از حمام ترکی

بازدید از حمام ترکی

حمام ترکی یکی از دیگر تفریحات پاییزی در استانبول است. اگر می خواهید تجربه یک استانبول گردی واقعی داشته باشید به یک حمام ترکی واقعی بروید؛ نه حمام های معروفی که همه جا اسم پر کرده اند! لازم به ذکر است که استانبول در زمان عثمانی ها بیش از 2000 حمام ترکی داشته و در حال حاضر تنها 60 مورد از این حمام های ترکی اصیل باز هستند. خیلی از این حمام ها دیگر معنی و ارج سابق را ندارند. برخی فقط به مقصدی توریستی تبدیل شده اند. برخی به دلیل معضلات بهداشتی تحت فشار هستند، برخی دیگر هم فقط نمایشی از یک حمام ترکی واقعی هستند که البته خیلی هم گرانند.

در منطقه فاتیح که باشید به احتمال زیاد یکی از این حمام ترکی های تقبلی گیرتان می آید. پس به حرف کسانی که در خیابان ها بلیط حمام ترکی می فروشند توجه نکنید.

از من که بپرسید می گویم حمام های خرم سلطان و چمبرلیتاش که به دستور سلطان سلیم دوم در سال 1584 ساخته شده اند واقعا گزینه های خوبی هستند. اگر هم از سنگ های مرمر تاریخی خوشتان نمی آید حمام ترکی های مدرن را امتحان کنید.

مطالب پیشنهادی: هتل های ارزان در استانبول

بازدید از محله های خارج از استانبول

بازدید از محله های خارج از استانبول

استانبول کلان شهری پر از عجایب معماری بوده و از لحاظ فرهنگی واقعا غنی است. باور کنید که هزاران کار برای کردن و هزاران جای دیدنی در پاییز استانبول وجود دارد. اما اگر از تمام کاخ ها، مساجد، بازار ها و موزه ها دیدن کرده اید، حالا دیگر وقت آن رسیده که از استانبول دور شده و کمی از جذابیت های غیر توریستی اطراف شهر را ببینید.

در برخی از این محله های خارج از استانبول می توان طبیعت بکر و در برخی دیگر هم می توان زندگی عادی مردم را در کنار سازه های تاریخی و فرهنگی دید. در این بخش به برخی از این محله ها اشاره می کنم. کومکوی محله ای در سواحل شمالی استانبول است. ساحل شنی این منطقه بهترین جا برای ریلکس کردن و یک روز دور بودن از هیاهوی استانبول است. آنادولو کاوگی، ریوا، پویراز، گاریپچه و روملی کاواگی از باقی این محله ها هستند.

مطالب پیشنهادی: مناطق گردشگری استانبول

بازدید از جزیره های آدالار

بازدید از جزیره های آدالار

از جاهای دیدنی استانبول در پاییز می توان به جزیره آدالار یا پرنس اشاره کرد. البته تابستان های این جزیره هم فراموش نشدنی است. جزایر پرنس شامل 9 جزیره می شود اما مردم فقط در 4 مورد از این خشکی ها ساکن هستند. لازم به ذکر است که تمامی جزیره ها در دریای مرمره، درست در کنار هم و در جنوب منطقه کادیکوی قرار دارند. به نظر من جزیره بورگاز از تمام این 9 جزیره دیدنی تر است.

جذابیت این مجموعه جزایر به این است که هیچ وسیله نقلیه ای در آن وجود ندارد. پس تمام ساکنین و توریست ها باید با پای پیاده یا با دوچرخه گردش کنند. کلبه های چوبی و پنجره های پر از گلِ محلی ها می تواند منظره چشم نوازی برای هر توریستی باشد. در فصل های گرم می توانید شنا کنید، آفتاب بگیرید و درست در کنار ساحل غذا بخورید. تعداد بی شماری کافه لب ساحل هست که می توانید انواع و اقسام غذاهای دریایی را نوش جان کنید. دوچرخه سواری و دیدن زیبایی های جزیره فراموش نشود!!!

مطالب پیشنهادی: بهترین سواحل استانبول

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو