183 پروژه گردشگری با حجم سرمایه گذاری 3177 میلیارد افتتاح شد

منبع: همگردی

22

1401/7/7

12:31


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، 183 پروژه گردشگری با حجم سرمایه گذاری 3177 میلیارد افتتاح شد.

بنابر اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با افتتاح این پروژه ها 389 هزار و 751 مترمربع به ظرفیت گردشگری کشور اضافه و برای 2281 فرصت شغلی ایجاد شد. این پروژه ها شامل 21 هتل، 81 اقامتگاه بومگردی، 21 سفرخانه سنتی، 26 مجتمع گردشگری و 34 پروژه دیگر است.

در این آیین، هشت پروژه اقامتگاه سنتی جواهریان در (شهر کاشان) استان اصفهان، سفره خانه سنتی بهزاد در استان تهران، سفره خانه سنتی فصیحی در استان گیلان، هتل بوتیک علاءالدوله در استان یزد، هتل بوتیک قرائتی در استان فارس، مجتمع گردشگری ایرانمنش در استان کرمان، هتل فرازنده در استان البرز و عمارت سفید فخوری در استان گلستان توسط وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شکل ویدئو کنفرانس همزمان افتتاح شد و مدیران هر یک از این استانها نیز درباره ارزش و اثرات اقتصادی و فرهنگی این پروژه ها سخن گفتند.

183 پروژه گردشگری با حجم سرمایه گذاری 3177 میلیارد افتتاح شد

رستم قاسمی: آماده همکاری هستیم

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی که این پروژه ها با همراهی او افتتاح شد، گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشکری و صنایع دستی می تواند منشا تحولات در کشور باشد. کار در حوزه های میراث فرهنگی و گردشگری می تواند نقش مؤثری در حوزه های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی داشته باشد. در دنیا کمتر کشوری مانند ایران داریم که تمام ویژگی های طبیعی و تاریخی و فرهنگی داشته باشد، باید زمینه را برای جذب و توسعه گردشگر فراهم کنیم.

او همچنین بیان کرد: امروز گردشگری سلامت از پیشرفت خوبی برخوردار است. در حوزه گردشگری حلال نیز زمینه هایی فراهم شده است.

قاسمی ادامه داد: دو هفته گذشته نشست وزرا در عشق آباد برگزار شد، این نشست به کشورهایی که محصور در خشکی هستند، اختصاص دارد. همه در این نشست اتفاق نظر داشتند که ایران از نظر ژئوپلیتیک می تواند ترانزیت کشورهای منطقه و جهان باشد، چهار کریدور شمالی و جنوبی و شرقی و غربی داریم. 14 هزار کیلومتر راه آهن در ایران داریم، اما سرچشمه های اصلی را وصل نکرده ایم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: 200 میلیون تن ظرفیت بار در کشور وجود دارد که فرصت خوبی برای ایران است، باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

او اظهار کرد: با ظرفیتی که کشورمان در حوزه های مختلف دارد می تواند تحولی بزرگ در حوزه گردشگری ایجاد کند. بعد از یک سال تلاش کردم مجوزی را بگیرم در حوزه حمل و نقل و خطوط ریلی تا بتوانیم با این مجوز تحول عظیمی در حوزه حمل و نقل کشور ایجاد کنیم. امروز از هند وقتی کانتینری بارگیری می کنیم، باید ابتدا به چابهار و بعد به رشت و بعد به آذربایجان و سپس به اروپا و فنلاند برود. بین 15 روز زمان می برد از هند به فنلاند برود.

قاسمی تصریح کرد: رئیس جام جهانی قطر را به کیش دعوت کردم آنها وقتی زیبایی های کیش را دیدند شگفت زده شدند. ظرفیت های زیادی در کشور داریم با کمک همه در دولت باید زمینه برای توسعه گردشگری فراهم شود.

قاسمی همچنین گفت: در وزارت راه و شهرسازی آماده همکاری با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای توسعه و رشد صنعت گردشکری کشور هستیم.

علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور نیز در مراسم افتتاح همزمان این پروژه ها که در سالن آمفی تئاتر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، تاکید کرد: نگاه ما برای افتتاح پروژه ها تسهیل ضوابط و بهره برداری از پروژه های گردشگری است.

او افزود: یکی از رویکردهای جدی ما انتفاع اقتصادی برای سرمایه گذاران است که آیین نامه آن تدوین و مورد تایید اولیه قرار گرفته است. امیدواریم با بازکردن گره ها برای سرمایه گذاران بتوانیم در توسعه گردشگری کشور نقش آفرینی کنیم.

استانداردسازی باند فرودگاه مهرآباد پس از 80 سال

حمیدرضا سیدی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نیز از استانداردسازی باند فرودگاه مهرآباد پس از 80 سال خبر داد و افزود: این باند فرودگاهی با ترمینال 100 هزار متر مربعی استاندارد افتتاح می شود. این پروژه به توسعه حمل و نقل و صنعت گردشگری کمک می کند. او گفت: دو ماموریت در شرکت فرودگاه ها داریم، نخست توسعه و نگهداری 53 فرودگاه است و ماموریت دوم کنترل ترافیک 1500 پرواز در سطح کشور که به پروازهای داخلی و عبوری سرویس دهی می کنیم که می تواند ظرفیت گردشگری ایجاد کند.

امضا سه تفاهم نامه با وزارتخانه های راه و کشور

پس از افتتاح پروژه ها، سه تفاهم نامه میان معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به صورت جداگانه با شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، وزارتخانه های راه و کشور امضا شد که موضوع آنها در راستای بهره مندی از تمام ظرفیت های ملی و بین المللی کشور و توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی در اراضی متعلق به شرکت فرودگاه ها، حفظ و اشاعه فرهنگ مسافری و گردشگری دریایی و نیز ارتقا ایمنی ترددهای دریایی به منظور بهره برداری همه جانبه از دریا و همچنین به منظور ایجاد تاسیسات گردشگری و در راستای تقویت هماهنگی های لازم در نحوه صدور مجوز و واگذاری اراضی به سرمایه گذاران واجد شرایط و دارای اهلیت بود.

183 پروژه گردشگری با حجم سرمایه گذاری 3177 میلیارد افتتاح شد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو