اعداد فشارخون بیانگر چه چیزی هستند؟

40

1401/7/7

14:25


اندازه گیری فشار خون یکی از راه های کنترل آن و جلوگیری از بالا رفتن آن است. اما اعدادی که دستگاه فشارسنج نشان می دهد به چه معناست؟

اعداد فشارخون بیانگر چه چیزی هستند؟

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از مشرق نیوز، وقتی که پزشک فشار خون شما را اندازه گیری می کند، فشار خون را با دو عدد بیان می کنند: یک عدد بالا و یکی پایین مثل یک کسر. به عنوان مثال 120/80 میلیمتر جیوه.

عدد بالا نشان دهنده میزان فشار خون در عروق در طول انقباضات ماهیچه قلب است و عدد پایین نشان دهنده فشار خون وقتی که ماهیچه های قلب در حال ضربان هستند. هر دو عدد برای مشخص بودن وضعیت سلامت قلب مهم هستند. اعدادی که در محدوده بیشتر از محدوده ایده آل قرار می گیرند گواه این هستند که قلب شما به سختی درحال کار کردن و پمپاژ خون به دیگر نواحی بدن است.

برای فشار خون های نرمال عدد بالا باید در محدوده 90 تا 120 و عدد پایین در محدوده 60 تا 80 قرار بگیرند. مؤسسه قلب آمریکا بیان می کند که فشار خون زمانی در حد نرمال است که هر دو فشار در محدوده درست خودشان قرار داشته باشند. یک فشار خون نرمال در بزرگسالان باید کمتر از 120/80 و بالاتر از 90/60میلیمتر جیوه باشد.

اگر فشار خون شما در محدوده نرمال قرار دارد نیاز به مراقبت های دارویی نیست. اما با وجود این، باید سبک زندگی سالمی را انتخاب کنید و وزن خود را نرمال نگه دارید تا از ایجاد فشار خون جلوگیری کنید. ورزش کردن به طور منظم و رژیم غذایی سالم دو گزینه ای هستند که می توانند کمک کننده باشند. اگر در خانواده سابقه فشار خون دارید باید بیشتر مراقب سبک زندگی و رژیم غذایی خود باشید.

اما فشار خون بالاتر از 120/80میلیمتر جیوه در محدوده خطر قرار دارد و باید تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرد. وقتی که فشار بالا بین 120 تا 129 میلیمتر جیوه قرار دارد و فشار پایین کمتر از 80 میلیمتر جیوه به این معنی است که شما فشار خون بالایی دارید. اگرچه این اعداد به صورت فنی به معنی فشار خون بالا نیست و شما تنها به خارج از محدوده نرمال رفته اید. اما این اتفاق شانس بالاتر رفتن فشار خون و ریسک بیماری های قلبی و سکته قلبی را افزایش می دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو