علل حساس شدن دندان بعد از کامپوزیت

منبع: تالاب

52

1401/7/7

19:37


علل حساس شدن دندان بعد از کامپوزیت

کامپوزیت در زیبا سازی دندانها و در قشنگ ساختن ظاهر لبخند افراد فوق‌العاده موثر می‌باشد. کامپوزیت دندان در کنار زیبایی که به لبخند افراد می‌دهد و مزایای خاص و زیادی که دارد در بعضی مواقع دارای عوارضی نیز می‌باشد. یکی از عوارض کامپوزیت دندان حساس شدن دندان بعد از کامپوزیت است. عده‌ای از افراد هستند که پس از کامپوزیت دندان دچار حساسیت دندان می‌شوند.

 

احتمال اینکه افراد پس از مصرف هر دارویی یا موادی دچار حساسیت شوند وجود دارد. مشکلات و عوارض پس از کامپوزیت دندان زیاد هستند که در این مقاله سعی شده است که اصلی‌ترین مشکلات و عوارض پس از کامپوزیت دندان شرح داده شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ایمپلنت دندان که درمانی برای جایگزین دندان از دست رفته است، می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.

 

ایمپلنت دندان

 

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان چیست؟ و به چه دلیل انجام می‌شود. کامپوزیت دندان باعث اصلاح ظاهر دندانها می‌شود و در زیباتر شدن و جذاب‌تر شدن لبخند افراد تاثیر زیادی دارد. کامپوزیت معمولاً به رنگ طبیعی و عادی خود دندانهای افراد طراحی می‌شود. رنگ کامپوزیت به صورت سلیقه‌ای انتخاب می‌شود. عده‌ای از افراد کامپوزیت همرنگ دندان‌های خود و گروهی دیگر کامپوزیت به رنگ سفیدتر و روشن‌تر را انتخاب می‌کنند.

 

دندانپزشکان می‌توانند تمامی مشکلات ظاهری دندانها را با استفاده از کامپوزیت برطرف کنند. ماده ونیرکامپوزیت به مینای دندان افراد به راحتی وصل می‌شود و با کمک لیزر سفت و مستحکم می‌شود. این ماده برای مدت‌های بسیار طولانی بر روی دندان‌ها بدون هیچ تغییری در شکل و رنگ و ظاهر باقی می‌ماند. البته شایان ذکر است طول عمر لمینت دندان به نسبت کامپوزیت بیشتر است.

 

علل حساس شدن دندان بعد از کامپوزیت

چرا بعد از کامپوزیت دندان دچار حساسیت می‌شود؟

دلایل بسیار زیادی در ایجاد حساسیت دندانها موثر هستند. عده‌ای از این دلایل حساسیت منجر به تعویض کامپوزیت و یا ترمیم کامپوزیت دندانها می‌شوند. رایج‌ترین دلایل حساس شدن دندان بعد از کامپوزیت شامل:

پوسیدگی دندان در زیر کامپوزیت

عدم مراقبت از بهداشت دهان و دندان و عدم مراقبت صحیح و درست از دندان

عفونت لثه و یا آسیب دیدن لثه

این چند مورد از مهم‌ترین موارد تاثیرگذار بر سلامت دندان و کامپوزیت می‌باشند. در حقیقت این موارد باعث می‌شود که دندان دچار حساسیت‌های جدی پس از کامپوزیت دندان شود.

 

دلایل حساس شدن دندان بعد از کامپوزیت

در بالا دلایل حساس شدن دندان بعد از کامپوزیت را به صورت موردی شرح دادیم و در این قسمت به توضیح مفصل هر کدام می‌پردازیم. پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت از دلایل اصلی حساسیت دندان است. حتی با وجود کامپوزیت در بعضی مواقع دندان دچار آسیب جدی می‌شود و پوسیده می‌شود. غالباً پوسیدگی ما بین دندان و لبه اتصال روکش کامپوزیت ایجاد می‌شود. زمانی که پوسیدگی زیر روکش به داخل دندان نفوذ می‌کند باعث ایجاد حساسیت و التهاب در دندانها می‌شود.

 

 هنگامی که این پوسیدگی به اعصاب دندان نفوذ کند در آن هنگام نیاز به عصب کشی دندان است. مراقبت از دندانها به تمام افراد مراجعه کننده توسط دندانپزشک متخصص توصیه می‌شود. عدم خوردن و میل کردن غذاهای بسیار سفت و چسبناک در روزهای اول پس از انجام کامپوزیت دندان بسیار توصیه می‌شود. گاز زدن غذاهای سفت باعث ایجاد ناراحتی در دندانها و حتی درد در آنها می‌شود. برای پیشگیری از آسیب دیدن لثه و حساس شدن دندان بعد از کامپوزیت، مسواک زدن، استفاده از نخ دندان، استفاده از دهان شویه آنتی باکتریال و… بسیار توصیه می‌شود.

 

چگونه از کامپوزیت دندان خود مراقبت کنیم؟

کامپوزیت دندان نیاز به مراقبت ویژه و خاصی دارد اما رعایت این نکات بسیار ساده و آسان می‌باشد. با رعایت چندین نکته مهم می‌توان سلامت دندان و کامپوزیت را حفظ کرد. از مهمترین و اصلی‌ترین نکات مهم در حفظ کامپوزیت دندان و پیشگیری از حساس شدن دندان بعد از کامپوزیت نحوه صحیح غذا خوردن می‌باشد. رعایت بهداشت دهان و دندان تا حد زیادی سبب افزایش سلامت کامپوزیت دندان و افزایش ماندگاری و طول عمر دندان می‌شود.

 

 

ونیر کامپوزیت همانند لمینت در برابر زرد شدن بسیار مقاوم و مستحکم نیست و نیاز به رعایت رژیم غذایی دارد. رژیم غذایی مناسب در زیبایی کامپوزیت و افزایش مقاومت آن بسیار اثربخش می‌باشد. پرهیز از مصرف غذاهایی مانند قهوه، چای، پسته، بادام و… در افزایش طول عمر کامپوزیت تاثیر بسیار زیادی دارد.

 

برخی از کارها هستند که می‌توانند به طور کامل و یا تا حدود زیادی از حساس شدن دندان بعد از کامپوزیت جلوگیری کنند. در ادامه به مهمترین نکات برای پیشگیری از حساس شدن دندان بعد از کامپوزیت اشاره می‌کنیم:

 

عدم جویدن آدامس‌های شیرین و شکردار

عدم جویدن یخ و آبنبات‌های سفت

عدم نوشیدن الکل زیاد

عدم خوردن غذاها و نوشیدنی‌های بسیار سرد و یا بسیار داغ

 

پس از کامپوزیت چه بخوریم تا به دندان آسیب وارد نشود؟

برای پیشگیری از حساس شدن دندان بعد از کامپوزیت نیاز است که از مصرف بعضی از غذاها خودداری شود. و یا یک سری عادت‌ها را باید حذف کنید و یا مصرف آن غذاها را به حداقل ممکن برسید.

برای افزایش عمر و ماندگاری کامپوزیت رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و از مصرف غذاهای سفت خودداری نمایید. در ادامه همراه ما باشید تا با مواد غذایی موثر آشنا شوید.

 

مواد غذایی موثر در بالا بردن طول عمر کامپوزیت دندان:

مرغ به صورت کامل پخته شود و به قطعات ریز و کوچکی تقسیم و میل شود.

ماکارونی

سیب زمینی پخته شده

میوه‌های نرم و لطیف همانند: هلو، موز، توت فرنگی و…

تخم مرغ

ماهی

کنسروهای نرم و پخته

 

چه عواملی از زرد شدن کامپوزیت پیشگیری می‌کند؟

مصرف بعضی از غذاها باعث حساس شدن دندان بعد از کامپوزیت و یا تغییر رنگ کامپوزیت و زرد شدن کامپوزیت دندانها می شود. اگر شما هم از آن دسته از افرادی می‌باشید که قهوه و چای را به صورت روزانه و در طول روز مصرف می‌کنید بهتر است که بدانید پس از انجام کامپوزیت دندان باید قهوه و چایی را خنک‌تر و با کمک نی میل کنید.

 

میل کردن قهوه و چای با کمک نی باعث می‌شود که قهوه و چای برای مدت کوتاهی با دندانها در تماس باشد. پس از نوشیدن این نوشیدنی‌ها و میل کردن هر غذایی نیاز است اقدام به شستن دندانها با آب کنید تا ریسک تغییر رنگ کامپوزیت دندانها و زرد شدن کامپوزیت دندانها بسیار کاهش یابد.

 

جمع بندی

کامپوزیت دندان یکی از روش‌های زیباسازی لبخند و صاف و یکدست کردن دندانها و سفید کردن آنها می‌باشد. عواملی هستند که در صورت رعایت نکردن آنها، دچار حساسیت دندان بعد از کامپوزیت می‌شوید. علائم حساسیت دندانها مختلف هستند که در صورت بهبود نیافتن یا شدیدتر شدن این علائم باعث بروز مشکلات جدی در دندانها می‌شوند. احساس درد در دندانها بعد از کامپوزیت خبر از حساس شدن دندان بعد از کامپوزیت و حساسیت دندانها می‌دهد. برای پیشگیری از ایجاد حساسیت‌های بیشتر در دندان در زمان احساس درد حتماً به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو