معرفی موزه بنزین خانه آبادان و بخشهای مختلف آن

معرفی موزه بنزین خانه آبادان و بخشهای مختلف آن


منبع: همگردی

47

1401/7/7

22:01


آبادان به عنوان شهر پالایشگاهی ایران شناخته شده و کشف طلای سیاه آن را رونقی فراوان بخشیده است. آبادان قصه های فراوانی را در دل دارد و مردمان خونگرم جنوب همواره محیطی دلچسب و دوستانه را برای گردشگران فراهم کرده اند. یکی از جاذبه های بی مثال این شهر، موزه بنزین خانه آبادان نام دارد. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا بدانید موزه بنزین خانه آبادان کجاست و با بخشهای موزه بنزین خانه آبادان آشنا شوید.

موزه بنزين

تاریخچه اولین پمپ بنزین ایران

موزه بنزین در حقیقت، جایی است که ابتدایی ترین پمپ بنزین ایران شکل گرفت. در مورد تاسیس ابتدایی ترین پمپ بنزین ایران حرف و حدیث های فراوانی شنیده می شوند. اما، تمامی منابع شهادت می دهند که اولین بنای پمپ بنزینی توسط شرکت نفت بریتانیا در آبادان تاسیس شد. این جایگاه که برای فروش و توزیع دبه های پر شده مواد نفتی و نفت سفید در سال 1927 میلادی کاربرد داشت، با ورود ماشین به ایران به پمپ بنزین بدل گشت؛ به این شکل که به وسیله تلمبه های دستی، فرآورده های نفتی از بخشهای اصلی به ظرف های پیمانه های منتقل شده و به نیاز هر اتومبیل مخزنش پر می شد.

معرفی موزه بنزین خانه آبادان و بخشهای مختلف آن

تاريخچه اولين پمپ بنزين ايران

تاریخچه کشف نفت در ایران

با اینکه آبادان شهر پالایشگاهی نام دارد، ولی ابتدایی ترین چاه نفت در سال 1287 شمسی در مسجد سلیمان کشف شد. شیخ خزعل، حاکم وقت خوزستان یکسال پس از کشف اولین چاه نفت، چند قطعه از زمین های خوزستان را به شرکتی انگلیسی جهت احداث پالایشگاه واگذار کرد. اما، دستیابی به چاه های نفت در آبادان و عوامل دیگر سبب شدند تا این شهر برای ایجاد اولین پالایشگاه برگزیده شود.

تاریخچه کشف نفت در ایران

تاریخچه تاسیس موزه بنزین

بعد از قبول طرح تاسیس موزه ای با موضوع بنزین در سال 1394 هجری توسط وزیر نفت، پنج نقطه در آبادان مدنظر این پروژه قرار گرفتند:

-اسکله و جرثقیل اکوان گوگرد

-نیروگاه شماره یک پالایشگاه آبادان

-آموزشگاه فنی و حرفه ای

-جایگاه پمپ بنزین قدیمی

-کارگاه ریخته گری و مخازن قدیمی

-بخش قدیمی واحدهای عملیاتی

پمپ بنزین قدیمی با یک بنای 90 ساله، یک بنای 60 ساله و دو مخزن وسیع سالها بود که تحت نام انبار تبادل مواد نفتی کاربرد داشت و بنایی تقریبان ویران و متروکه بود. اما، در نهایت جهت تاسیس موزه بنزین انتخاب شد.

تاریخچه تاسیس موزه بنزین

بخش های مختلف موزه

موزه بنزین دارای چند بخش است:

-ساختمان شماره 1 با قدمت 90 سال و معماری بی مثال، محلی است که در آن انواع کیل، بشکه و ...همراه با عکسهای قدیمی به نمایش گذاشته شدند.

-ساختمان 60 ساله شماره 2 که دارای 4 سرسرا بوده و میتوان لوازم و اشیای مرتبط با فرآورده های نفتی را در آن دید.

-در بخش شماره 3 چایخانه دیده شده و فضای باز بیرونی آن روند شکل گیری پمپ های بنزین را نمایش می دهد.

بخش های مختلف موزه بنزين

افتتاحیه موزه

طرح پروژه موزه بنزین در دی سال 1394 شروع و در مساحتی بالغ بر 1856 متر مربع در بهمن 1395 افتتاح گردید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو