درمان ناباروری با سلول بنیادی، امید تازه زنان

درمان ناباروری با سلول بنیادی، امید تازه زنان


منبع: نی نی بان

61

1401/7/8

09:07


درمان ناباروری با سلول بنیادی، امید تازه زنان

آیا از تلاش برای باردار شدن از طریق چرخه‌های تکراری آی وی اف و آی یو آی خسته شده‌اید؟ آیا از انجام تست‌های پزشکی پشت سر هم خسته شده‌اید؟ درمان ناباروری با سلول بنیادی به کمک شما آمده است.

در این مقاله می‌خوانید:

  • عوامل ناباروری کدام است؟
  • درمان با سلول‌های بنیادی، سلول‌درمانی است
  • درمان با سلول بنیادی چقدر برای درمان ناباروری موثر است؟
  • هزینه درمان ناباروری با سلول بنیادی بالا است
  • مکانیسم اثر درمانی سلول بنیادی در ناباروری
  • خلاصه

اگر پروسه بچه‌دار شدنتان طولانی شده باشد داشتن شب‌های بی‌خوابی به دلیل اضطراب خسته‌تان کرده. ممکن است از شکست در باردار شدن دچار ترس دائمی شده باشید. نگران نباشید! همه آنچه نیاز دارید آخرین پیشرفت در درمان ناباروری با سلول بنیادی است.
درمان ناباروری با سلول بنیادی، یک امید جدید برای باروری است که ممکن است در سال‌های آینده به یک فناوری انقلابی تبدیل شود. درمان با سلول بنیادی بر اساس وضعیت سلامت سلول‌های بدن شما است. در این درمان، سلول‌های سالم، شانس بالای بارداری موفق را به همراه دارند.


بیشتر بخوانید: افزایش موفقیت آی وی اف، چه راه هایی هست؟


درمان ناباروری با سلول بنیادی، امید تازه زنان



عوامل ناباروری کدام است؟
این عوامل در ناباروری تاثیرگذارند:

سن
عوامل متعددی در ایجاد ناباروری گزارش شده که شایع‌ترین آن‌ها سن زن است. بنابراین، اگر سن زن از 35سال بیشتر باشد و نتواند باردار شود، ارزیابی ناباروری ممکن است پس از 6ماه شروع شود، در حالی که اگر سن زن بیش از 40سال باشد، ارزیابی فوری توصیه می‌شود.

اگر سن زن از 35سال بیشتر باشد و نتواند باردار شود، ارزیابی ناباروری ممکن است پس از 6ماه شروع شود

لازم است ارزیابی‌های دقیقی در رابطه با بیماری‌های مقاربتی (مانند کلامیدیا)، بیماری‌های التهابی لگن، سیگار کشیدن، مصرف الکل، قرار گرفتن در معرض سموم محیطی (مانند سرب) و آفت‌کش‌هایی که با عوامل خطر مرتبط هستند، انجام شود.


بیشتر بخوانید: درمان قطعی ناباروری، روش های موجود


اختلالات متابولیک
اختلالات متابولیک مانند چاقی (در هر دو جنس) و دیابت و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) ممکن است منجر به عدم تخمک‌گذاری و افزایش شیوع ناباروری شود.


درمان ناباروری با سلول بنیادی، امید تازه زنان


عوامل ناباروری در زنان
برخی از عواملی که فقط در ناباروری زنان نقش دارند عبارتند از قاعدگی غیرطبیعی، سابقه بستن لوله‌ها، اختلالات تخمک‌گذاری و ناهنجاری‌های رحمی که شامل آندومتریوز، فیبروم‌های رحمی، پولیپ‌های رحمی و چسبندگی داخل رحمی (سندرم آشرمن) است.

عوامل مردانه تقریبا در نیمی از موارد ناباروری نقش دارند و آزواسپرمی غیر انسدادی شایع‌ترین عامل در مردان است.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، علل اختلالات تخمک‌گذاری به سه دسته تقسیم می‌شوند: وزن کم بدن، آمنوره و کاهش سطح گنادوتروپین ناشی از نارسایی هیپوتالاموس هیپوفیز.


بیشتر بخوانید: سونوگرافی تخصصی اندومتریوز


عوامل ناباروری در مردان
دلایل متعددی وجود دارد که صرفا مسئول ناباروری مردان هستند که عبارتند از: هیپوگنادیسم (غدد جنسی کوچک که منجر به سطح پایین تستوسترون در گردش می‌شود)، آسیب به بیضه‌ها، انزال زودرس، واریکوسل، بیضه‌های نزول‌نکرده، سرطان بیضه و آزواسپرمی.
به طور کلی، عوامل مردانه تقریبا در نیمی از موارد ناباروری نقش دارند و آزواسپرمی غیر انسدادی شایع‌ترین عامل در مردان است.


بیشتر بخوانید: چه عواملی باعث ایجاد واریکوسل میشود؟


درمان ناباروری با سلول بنیادی، امید تازه زنان



اختلالات ژنتیکی
سایر عوامل رایج در ناباروری شامل اختلالات ژنتیکی مانند سندرم X شکننده، سندرم ترنر، فیبروز کیستیک، سندرم کلاین‌فلتر، حذف ناحیه فاکتور آزواسپرمی c در کروموزوم Y و جهش در گیرنده آندروژن (AR) است.


بیشتر بخوانید: لیست آزمایش های تشخیص ناباروری


درمان با سلول‌های بنیادی، سلول‌درمانی است
سلول‌های بنیادی عمدتا از بافت‌های چربی یا مغز استخوان استخراج می‌شوند. پزشک، سلول‌های بنیادی سالم را استخراج و به بدن شما تزریق می‌کند تا جایگزین سلول‌های آسیب‌دیده شود. به این سلول‌ها، سلول‌های بنیادی همه‌توان گفته می‌شود، چون دارای خواص جادویی برای رشد مجدد هستند و می‌توانند خود را در قسمت‌های آسیب‌دیده بدن قرار دهند تا به جوان‌سازی و بازسازی آن‌ها کمک کنند.


درمان ناباروری با سلول بنیادی، امید تازه زنان


درمان با سلول بنیادی چقدر برای درمان ناباروری موثر است؟
بر خلاف سایر درمان‌های ناباروری مانند IVF (لقاح آزمایشگاهی)، القای تخمک‌گذاری، IUI (تلقیح داخل رحمی)، اهدای تخمک و انجماد تخمک، درمان با سلول‌های بنیادی نسبتا درمانی جدید است.
درمان با سلول‌های بنیادی هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد و نتایج آن قطعی نیست. بنابراین، در این مرحله نمی‌توان با اطمینان گفت که صد در صد باعث بارداری می‌شود، هر چند که موارد موفقیت‌آمیزی با این درمان وجود داشته است.

هر درمان ناباروری، امید جدیدی برای باردار شدن به ارمغان می‌آورد. اما بهتر است قبل از انتخاب گزینه‌های درمان، هزینه‌های آن‌ها را بررسی کنید. هزینه درمان ناباروری با سلول بنیادی، بالا است.

این درمان در صورتی که روی زنانی که دارای شرایط ناباروری اندومتر نازک هستند انجام شود، میزان موفقیت بسیار بالایی دارد.
اگر می‌خواهید این روش درمانی را انتخاب کنید، باید مطمئن باشید که آیا پزشک شما در انجام این روش صلاحیت و تبحر لازم را دارد یا نه. عاقلانه انتخاب کنید!


بیشتر بخوانید: تشخیص ناباروری در مردان، فقط با یک آزمایش ساده


هزینه درمان ناباروری با سلول بنیادی بالا است
هر درمان ناباروری، امید جدیدی برای باردار شدن به ارمغان می‌آورد. اما بهتر است قبل از انتخاب گزینه‌های درمان، هزینه‌های آن‌ها را بررسی کنید. هزینه درمان ناباروری با سلول بنیادی، بالا است.
بدون شک درمان با سلول‌های بنیادی، یک انقلاب در درمان ناباروری است، اما هزینه و میزان موفقیت پایین آن موانع بزرگی محسوب می‌شوند. پزشکان توصیه می‌کنند درمان با سلول‌های بنیادی باید برای زوج‌هایی با شکست‌های مکرر آی وی اف به عنوان یکی از آخرین راه حل‌ها در نظر گرفته شود.


پیشنهاد ویژه: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان


درمان ناباروری با سلول بنیادی، امید تازه زنان



مکانیسم اثر درمانی سلول بنیادی در ناباروری
مکانیسم اثر درمانی سلول بنیادی در ناباروری به این ترتیب است:
1- جایگزینی سلول‌های آسیب‌دیده و ترمیم ساختار و عملکرد اندام آسیب‌دیده.
2- فعال‌سازی سلول‌هایی که چرخه‌های سلولی طبیعی را پشت سر گذاشته‌اند.

سلول‌های بنیادی در درمان ناباروری زنان اغلب در سندرم نارسایی زودرس تخمدان و ضخامت ناکافی آندومتر رحم برای لقاح استفاده می‌شود.

3- ترشح مواد فعال بیولوژیکی که باعث تحریک عملکرد تخمدان‌ها در زنان و بیضه‌ها در مردان می‌شود.
4- بازیابی تعامل بین سلولی، افزایش حساسیت گیرنده‌های سلولی به هورمون‌ها، فاکتورهای رشد، داروها، فعال شدن فرآیندهای تقسیم و بلوغ سلولی.
سلول‌های بنیادی در درمان ناباروری زنان اغلب در سندرم نارسایی زودرس تخمدان و ضخامت ناکافی آندومتر رحم برای لقاح استفاده می‌شود.
در نارسایی زودرس تخمدان، سلول‌های بنیادی ترمیم عملکرد تخمدان را تحریک کرده و شانس بارداری را افزایش می‌دهند.
سلول‌های بنیادی همچنین ترمیم آندومتر را تحریک می‌کنند که برای کاشت تخمک بارور شده، از جمله لقاح آزمایشگاهی ضروری است.
استفاده از سلول‌های بنیادی در ناباروری مردان به عادی‌سازی عملکرد سیستم غدد درون‌ریز، عصبی و ایمنی و پارامترهای کمی و کیفی اسپرموگرافی کمک می‌کند.


بیشتر بخوانید: آیا تخمدان پلی کیستیک باعث ناباروری میشود؟


درمان ناباروری با سلول بنیادی، امید تازه زنان



خلاصه
در این مقاله به عوامل ایجادکننده ناباروری در زنان و مردان مانند سندروم تخمدان پلی‌کیستیک، واریکوسل، چاقی، دیابت و ... اشاره کردیم. درمان با سلول‌های بنیادی، یک انقلاب در درمان ناباروری است که بر اساس وضعیت سلامت سلول‌های بدن انجام می‌شود. سلول‌های سالم شانس بالای بارداری موفق را به همراه دارند. پیش از آغاز این درمان باید موارد متعددی از جمله هزینه بالای آن را در نظر بگیرید.

برای یافتن متخصص مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو