روش های هضم بهتر غذا در طب سنتی

روش های هضم بهتر غذا در طب سنتی


منبع: آرگا

73

1401/7/8

09:10


برای هضم بهتر غذا در طب سنتی راه ها و روش های زیادی وجود دارد که داشتن استراحت کافی، خوردن مایعات زیاد، عدم استفاده از غذاهای پر ادویه و استفاده از غذاهای پر فیبر از این راه ها می باشد.

هضم غذا موجب تجزیه شدن غذا به قسمت های کوچکتر می شود و به بدن این اجازه را می دهد تا از انرژی و مواد مغذی موجود در آن استفاده کند. غذاهای گوناگون به روش های متفاوتی تجزیه می شوند. در ادامه راه های هضم بهتر غذا در طب سنتی را بیان می کنیم، پس با ما همراه باشید.

روش های مطمئن هضم بهتر غذا در طب سنتی

راه های هضم بهتر غذا در طب سنتی

بعضی از غذاها در بدن ما دیرتر و برخی دیگر زودتر تجزیه می شوند. اگر چه میزان سریع بودن هضم غذا وابسته به مکانیسم های طبیعی بدن می باشد، اما با استفاده از راه هایی شما قادر هستید سرعت و کیفیت هضم غذا را بالا ببرید. که هم اکنون روش هایی برای تغییر سبک زندگی به سبب هضم بهتر غذا را به شما معرفی می کنیم.

داشتن استراحت بیشتر

یکی از راه های هضم بهتر غذا در طب سنتی داشتن استراحت کافی می باشد. خواب کافی مدت کافی را برای استراحت و ترمیم اندام های گوارشی می دهد و توانایی آن ها را برای هضم بهتر و کارآمد مواد غذایی بالا می برد. پس از اینکه غذایی خوردید چند ساعت صبر کنید سپس بخوابید. استراحت و خواب کافی نشان دهنده این می باشد که بدن شما مهلت کافی را برای هضم غذا داشته است. توصیه می شود به سمت چپ بخوابید، خوابیدن در سمت چپ توانایی هضم را بالا می برد.

داشتن فعالیت بدنی به صورت منظم

داشتن فعالیت بدنی زیاد باعث می شود تا مواد غذایی به وسیله دستگاه گوارش حرکت کند و سرعت هضم غذا را بالا ببرد و به روند کلی هضم غذا کمک کند. ورزش با کاهش مقدار زمان باقی مانده غذا در روده بزرگ از یبوست جلوگیری می کند و سرعت هضم غذا را بالا می برد. در نهایت میزان آبی که جذب شده است و از طریق مدفوع خارج می شود را کاهش می دهد. ورزش و فعالیت بدنی به تحریک انقباضات طبیعی عضله در دستگاه گوارش کمک کرده و موجب تجزیه سریع مواد غذایی می شود.

ورزش از راه های هضم بهتر غذا

خوردن مایعات بیشتر

یکی از راه های هضم غذا در طب سنتی خوردن مایعات به ویژه آب یا چای گیاهی است که در طی روز یا بعد از غذا در هضم بسیار موثر می باشد. مایعات باعث هضم سریعتر غذا و تجزیه مواد غذایی می شود و بدن را نیز آبرسانی می کند.

  • نرم شدن آب مدفوع و پیشگیری از یبوست
  • آبرسانی برای حفظ سطح مناسب ایجاد بزاق و مایعات در معده امری اساسی و مهم می باشد.
  • آب از فیبری که در مواد غذایی وجود دارد که یک ماده اساسی برای هضم غذا می باشد، استفاده موثر می کند.

مصرف غذاهایی که برای هضم غذا مفید می باشد

در قسمت بالا عاداتی را گفتیم تا شما با تغییر سبک زندگی غذاها را بهتر هضم کنید. هم اکنون به شما یاد می دهیم تا چه غذاهایی را مصرف کنید تا بتوانید بهتر غذاها را هضم کنید و این یکی از روش های هضم بهتر غذا در طب سنتی می باشد.

از راه های هضم بهتر غذا در طب سنتی چه می دانید

خوردن ماست

ماست یک منبع عالی برای پروبیوتیک ها می باشد که برای هضم غذا ضروری می باشد. مصرف این غذاها با کاهش یبوست و حفظ سلامت کلی روده، هضم غذا را سریع تر می کند. فواید هضم غذا این گونه می باشد که فعال نمودن رشد باکتری های خوب، سپس مدت زمان لازم را برای مداوای عفونت ها کاهش می دهد. البته پاسخ سیستم ایمنی بدن را در افرادی که به سندروم روده تحریک پذیر مبتلا هستند کاهش می دهد. البته ماست عبور غذا را از روده سریعتر می کند.

استفاده از غذاهای پر فیبر

غذاهایی که دارای فیبر فراوان می باشند، در هضم غذا به ما کمک می کنند. مصرف این غذاها با حفظ سلامت کلی روده و کاهش یبوست سرعت هضم غذا را بالا می برد. به همراه فیبر به مقدار کافی آب بخورید تا دچار یبوست نشوید. غذاهایی که سرشار از فیبر می باشند مانند میوه، غلات سبوس دار، حبوبات، سبزیجات، دانه های آجیل علاوه بر اینکه هضم غذا را سریعتر می کنند، در معالجه نفخ، اسهال و کاهش گاز کمک رسان می باشند.

غذاهای فیبردار از راه های هضم بهتر غذا

استفاده از غذاهای کم چرب

استفاده از غذاهای پرچرب و سرخ شده موجب رفلاکس اسید و سوزش سردل می شوند چون توانایی معده را در تجزیه صحیح محتوای درون آن کاهش می دهند. معده قادر به هضم غذای پر چرب نمی باشد و روند هضم را کند می کند. غذاهای پرچرب مانند سیب زمینی سرخ شده، گوشت های چرب فراوری شده، بستنی، کره و غیره می باشد.

مصرف زنجبیل

زنجبیل از سالیان دور برای هضم غذا استفاده می شود و برای دستگاه گوارش ماده ای مفید می باشد. زنجبیل موجب آزادسازی آنزیم ها در دستگاه گوارش می شود و هضم غذا را آسان می کند. البته زنجبیل انقباضات عضلات در معده را بالا می برد که در انتقال سریع مواد غذایی به روده کوچک فوقانی کمک می کند.

توضثیح در مورد راه های هضم بهتر غذا در طب سنتی

عدم مصرف غذاهای پر ادویه

غذاهای تند قادر هستند گلو و مری را تحریک کنند که باعث رفلاکس و اسید و سوزش سر دل می شود. افزون بر این غذاهایی که سرشار از ادویه می باشند موجب ناراحتی دستگاه گوارش شده و هضم غذا ار کند می کند. به دلیل استفاده زیاد از غذاهای پر از ادویه به اسهال و بیماری های دیگر گوارشی دچار می شوید.

استفاده کمتر از لبنیات

درست است که ماست در هضم غذا موثر می باشد اما اگر دارای علائم عدم تحمل لاکتوز می باشید، توصیه می شود از مصرف ماست در کنار سایر لبنیات اجتناب کنید. عدم تحمل لاکتوز موجب نفخ، گاز و سوء هاضمه می شود که همه اینها موجب کند شدن و اختلال در هضم می شوند.

توضیح درباره راه های هضم بهتر غذا

تغییر عادات غذایی

حال یکی از روش های هضم بهتر غذا در طب سنتی تغییر عادات غذایی می باشد که هم اکنون عاداتی را یاد می دهیم تا با جایگزینی این عادات درست به جای عادات غلط غذایی هضم غذا را بالا ببرید.

غذاهای کامل بیشتر استفاده کنید

غذاهایی که فراوری شده اند در هضم بدن اختلال ایجاد می کنند. توصیه می کنیم غذاهای کامل که دارای مواد نگه دارنده، مواد افزودنی و سایر مواد شیمیایی نیست، بیشتر استفاده کنید. سبزیجات، میوه ها، ماکارونی سبوس دار، برنج قهوه ای، دانه ها، لوبیا و سایر مواد غذایی کامل روزانه زیاد  استفاده کنید تا روند هضم غذا آسان شود و کارایی معده را بالا ببرد.

آشنایی با راه های هضم بهتر غذا در طب سنتی

خوردن وعده غذایی کوچک و مکرر

به جای اینکه دستگاه گوارش خود را با مصرف وعده غذایی های بزرگ سنگین کنید، روزانه وعده غذایی کمتری استفاده کنید تا به هضم سریع شما بهتر کمک کند. توصیه می شود ۴ الی ۵ وعده غذایی کوچک با فاصله مساوی استفاده نمایید. برای اینکه زیاد گرسنه نشوید هر سه ساعت یک بار غذا بخورید.

جویدن صحیح غذاها

جویدن سرعت هضم غذا را بالا می برد. جویدن مناسب میزان سطح ذرات مواد غذایی را چند برابر می کند و به آنزیم ها اجازه می دهد تا بر مواد غذایی در بدن بیشتر تاثیر بگذارند.

افزایش هضم غذا با مصرف داروهای گیاهی

یکی دیگر از روش های هضم بهتر غذا در طب سنتی استفاده از دارو های گیاهی می باشد که از مشکلاتی مانند گرفتگی شکم، اسهال، گاز و یبوست جلوگیری می کند.

نعناع برای هضم بهتر غذا

  • نعناع: نعناع خشک و عرق نعناع برای نفخ معده بسیار استفاده می شود و برای مزاج های سرد بسیار مفید می باشد.
  • دانه رازیانه: بعد از یک وعده سنگین مقداری دانه رازیانه مصرف کنید. این دانه ها گرفتگی، گاز معده و نفخ را کاهش می دهند.
  • جعفری: این گیاه ضدعفونی کننده خون و مجاری ادرار و دستگاه گوارش می باشد.
  • بهار نارنج: گل های بهار نارنج بسیار معطر و در طب سنتی برای هضم غذا در سیستم گوارش بسیار مناسب هستند. شما می توانید از عرق بهار نارنج استفاده نمایید. بهتر می باشد از این گیاه در دوران بارداری و شیردهی استفاده نکنید.

برای اطلاع از درمان دل درد و درمان معده درد می توانید کلیک نماید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو