مقام‌های اطلاعاتی اوکراین گفته‌اند که تهدیدات اتمی تازه روسیه را هرگز دست کم نمی‌گیرند.

به نوشته وبگاه «یاهو نیوز» «ولادیمر پوتین» رئیس جمهور روسیه روزهای گذشته اوکراین را به نبرد اتمی تهدید کرد و هشدار داد که این یک ادعا نیست.

«وادیم اسکیبیتسکی» معاون سازمان اطلاعات اوکراین، خطر استفاده روسیه از سلاح اتمی علیه اوکراین را «بسیار بالا» توصیف کرده است. اسکیبیتسکی گفت: «آنها احتمالاً مکان‌هایی را در امتداد خط مقدم از جمله مراکز مهم فرماندهی و زیرساخت‌های حیاتی هدف قرار خواهند داد. برای متوقف کردن روس‌ها، ما نه تنها به سامانه‌های ضد هوایی، بلکه به سامانه‌های ضد موشکی نیاز داریم.»

ژنرال «کوین رایان» وابسته سابق نظامی آمریکا در روسیه نیز گفت: «سلاح‌های ناتو در حال جنگ با  روسیه هستند و مهمتر از همه، دولت روسیه مورد حمله مستقیم قرار خواهد گرفت و همانطور که می‌دانیم، این محرکی برای استفاده از سلاح‌های  اتمی است.»

این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند تهدیدات اتمی پوتین بیشتر برای محدود کردن حمایت غرب از اوکراین طراحی شده است.

ولادیمیر پوتین  اخیراً در سخنرانی تلویزیونی  ضمن اشاره به اینکه آمریکا، آلمان و دیگر کشورهای غربی دستوراتی علیه روسیه به کی‌یف می‌دهند، تاکید کرد: «تهدید کردن نیروگاه زاپروژیا با حمله به این منطقه یک تهدید اتمی است و مسکو هم دارای سلاح اتمی است؛ ما از همه ابزارها برای محافظت از خاک روسیه استفاده خواهیم کرد.»

مقام‌های آمریکایی معتقدند احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای تاکتیکی در جنگ اوکراین بیشتر از هر زمان دیگر از زمان آغاز حمله به این کشور است،  اما هنوز هم بعید است روسیه چنین اقدامی انجام دهد. 

این مقام‌های آمریکایی گفته‌اند دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا به دقت هر گونه نشانه از احتمال تغییر محاسبات «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه را به دقت تحت نظر دارند.

روزنامه «واشنگتن پست» نیز به تازگی  نوشت  که آمریکایی‌ها درباره احتمال استفاده روسیه از سلاح اتمی، هشدارهایی محرمانه به مسکو داده‌اند. روزنامه آمریکایی به نقل از افرادی ناشناس نوشت دولت بایدن تصمیم گرفته درباره عواقب حمله اتمی هشدار دهد و کاخ کرملین اکنون به نحوه پاسخ واشنگتن فکر می‌کند.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد. روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

در تحولی دیگر، کاخ کرملین  پنجشنبه خبر داد که ولادیمیر پوتین طی فرمانی، استقلال دو منطقه زاپوروژیا و خرسون اوکراین را برسمیت شناخت.

رسانه‌های روسی خبر داده‌اند که به‌رسمیت شناختن استقلال دو منطقه خرسون و زاپوروژیا، گام نخست برای پیوستن رسمی این دو منطقه به روسیه به شمار می‌آید. طی روزهای اخیر همه‌پرسی‌هایی در چهار منطقه روسیه شامل دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا برگزار شده‌اند.

در منطقه دونتسک ۹۹.۲۳% از پیوستن به روسیه حمایت کردند. نرخ مشارکت در این همه‌پرسی ۹۷.۵۱% گزارش شد. در لوهانسک هم ۹۸.۴۲% به نفع پیوستن به روسیه رأی دادند. در خرسون، میزان حمایت ۸۷.۵% و در زاپروژیا، ۹۰.۱% بود. همه‌پرسی الحاق مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا به روسیه از جمعه (۲۳ سپتامبر) آغاز شد. این چهار منطقه در مجموع حدود ۱۵ درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.