احتمال ابتلا به کرونای طولانی مدت قابل پیش بینی شد

46

1401/7/8

12:05


مطالعات جدید نشان می دهد که آزمایش خون می تواند احتمال ابتلا به کووید طولانی مدت را پیش بینی کند . در این مطالعه مشخص شد وجود پروتئین های مرتبط با لخته شدن در پلاسمای خون در طول عفونت اولیه کرونا، دارای نشانه هایی است که برای سال ها باقی می ماند.

احتمال ابتلا به کرونای طولانی مدت قابل پیش بینی شد

به گزارش بهداشت نیوز، نتایج مطالعه ‌ای که در یونیورسیتی کالج لندن انجام شد نشان می ‌دهد که آزمایش خونی که مدت کوتاهی پس از ابتلا به ویروس کرونا گرفته می ‌شود، می ‌تواند افرادی را که احتمالاً از علائم کووید طولانی رنج می ‌برند، شناسایی کند.

به گفته محققان، این یافته می تواند به کارکنان مراقبت های بهداشتی کمک کند تا داروهای ضد ویروسی را در مرحله اولیه عفونت تجویز کنند تا خطر ابتلای بیماران به کووید طولانی مدت را کاهش دهند.

برای دستیابی به این کشف، محققان نمونه های پلاسمای خون گرفته شده از بیش از ۱۵۰ کارمند بخش مراقبت های بهداشتی را با استفاده از طیف سنجی جرمی یک بار در هفته و به مدت شش هفته آنالیز کردند. از این تعداد، ۵۴ نفر در آزمایش پی سی آر برای کرونا مثبت و ۱۰۲ نفر منفی بودند.

در شرایط عادی، سطح پروتئین در بدن ثابت می ماند.به گزارش سیناپرس،بااین حال، محققان در طول دوره شش هفته ای تفاوت های چشمگیری را در پروتئین افرادی که تست کووید ۱۹مثبت داشتند، پیدا کردند. علاوه بر این، اختلالات بزرگتر در پروتئین ها با علائم شدیدتر مرتبط بود.

 از ۵۴ شرکت ‌کننده ‌ای که آزمایش آن ها مثبت بود، ۱۱ نفر حداقل یک علامت پایدار را گزارش کردند که با کووید طولانی یک سال پس از عفونت سازگار بود.

تیم محققان همچنین دریافت که این شرکت کنندگان سطوح غیر طبیعی ۲۰ پروتئین خاص را در نمونه های اولیه پلاسمای خون خود نشان دادند. بیشتر این پروتئین ها با فرآیندهای ضد انعقاد و ضد التهابی درگیر هستند.

دکتر گابی کپچر، محقق ارشد این تیم مطالعاتی از مرکز  سلامت و پیری در یونیورسیتی کالج لندن در این رابطه گفت: مطالعه ما نشان می دهد که حتی کووید-۱۹ خفیف یا بدون علامت، پروفایل پروتئین ها را در پلاسمای خون ما مختل می کند.

این بدان معناست که حتی کرونای خفیف حداقل تا شش هفته پس از عفونت، به‌ طور چشمگیری بر فرآیندهای بیولوژیکی طبیعی تأثیر می ‌گذارد،.

به گفته محققان، از آنجایی که روش مورد استفاده در این مطالعه می ‌تواند هزاران نمونه را در یک بعد از ظهر تجزیه و تحلیل کند، می‌ توان آن را در کنار آزمایش‌های پی سی آر برای پیش ‌بینی احتمال ابتلای بیمار به کووید طولانی مدت ارائه کرد.

کپچر در این رابطه گفت: ابزار ما برای پیش ‌بینی طولانی کووید هنوز باید در یک گروه مستقل و بزرگتر از بیماران تأیید شود. با این حال، با استفاده از رویکرد ما و انجام آزمایشی که کووید طولانی را در زمان عفونت اولیه پیش ‌بینی می ‌کند، می ‌تواند به سرعت و به روشی مقرون ‌به ‌صرفه اجرا شود.

منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو