سایت قرن نو نزدیک به محمد جواد آذری جهرمی در خبری با اشاره به فیلترینگ اخیر و انطباق این فیلترینگ با جزئیات طرح صیانت ، نوشته است عملا این طرج بدون مصوب شدن ، اجرایی شده است.

با فیلتر شدن پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی، کاهش پهنای باند، افت سرعت، قطعی سراسری اینترنت و... به نظر می‌رسد طرح صیانت پیش از تصویب شدن به اجرا درآمده. ماده‌های دوم، سوم و چهارم این طرح که ۲۰ روز پیش به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده بود و بخش‌های دیگری که هنوز تصویب نشده هم پیش از این اجرا شده یا همین حالا در حال اجرا است.
 

ادعای قرن نو: طرح صیانت پیش از تصویب اجرایی شد این هم سند !

مثلا فعال شدن قابلیت سیف سرچ گوگل را می‌توان بخشی از فصل ششم طرح نظام تنظیم مقررات (صیانت) دانست که تیرماه امسال اتفاق افتاد. فصل ششم این طرح به لزوم ایجاد امکاناتی برای صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی اشاره شده و قابلیت سیف سرچ هم با همین هدف فعال شده است. به نظر می‌رسد راه‌اندازی اینترنت کودک و نوجوان که نیمه شهریور از آن رونمایی شد هم در راستای اهداف همین فصل از طرح صیانت انجام شده است.
این روزها که دسترسی به پلتفرم‌های خارجی قطع یا مختل شده اما سایت‌ها و خدمات اینترنتی داخلی در دسترس هستند، کاربران بیش از هر زمان دیگری در حال تجربه حضور در شبکه ملی اطلاعات هستند. ضرورت راه‌اندازی و توسعه این شبکه هم بخشی از طرح صیانت بوده که در بندهای متعددی به آن اشاره شده است. حتما قبل از خواندن این مطلب برای حضور در توییتر مدتی را درگیر اتصال به VPN بوده‌اید. همین عدم دسترسی به فیلترشکن و از کار افتادن آن‌ها در روزهای اخیر بخشی از طرح صیانت است. در ماده ۲۰ این طرح وزارت ارتباطات مکلف شده به‌طور مستمر و مؤثر این نرم‌افزارها را شناسایی و غیر قابل استفاده کند. به همین دلیل است که این روزها VPN ها یکی پس از دیگری از دسترس خارج می‌شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.