معرفی جزیره غوطه ور در نخلستان

معرفی جزیره غوطه ور در نخلستان "جزیره مینو"


منبع: آکا

42

1401/7/9

07:43


«جزیره مینو»، مرکز ثقل رزمندگان دوران دفاع مقدس در عملیات غرورآفرین کربلای چهار بود؛ عملیاتی که در آن رزمندگان پر توان ارتش اسلام با عبور از رودخانه اروند یکی ا

 

 

معرفی جزیره غوطه ور در نخلستان "جزیره مینو"

آکاایران: جزیره مینو با نام قدیمی صلبوخ از جاهای دیدنی خرمشهر در استان خوزستان است و بین خرمشهر و آبادان قرار دارد. این جزیره با نخلستان‌های زیبا هر بیننده‌ای را مسحور زیبایی خود می‌کند و با نخل‌هایی سوخته از جراحت‌های به‌جا مانده از دوران جنگ می‌گوید. این نخلستان‌های انبوه در فصل خاصی از سال میزبان پرندگان مهاجر می‌شود؛ پرندگانی که با حضور خود بر زیبایی این جزیره می‌افزایند. در ادامه این مقاله از مجموعه مقالات آکا, به معرفی این جزیره و جاذبه های گردشگری آن خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

جزایر آبادان

جزیره مینو

«جزیره مینو» که در بین آبادان و خرمشهر واقع شده، در گذشته نام «صلبوخ» داشته است. این جزیره که دو شاخه اروندرود آن را فرا می‌گیرد، دارای ۱۰ متر ارتفاع از سطح دریا و به مساحت ۱۷.۸ کیلومتر مربع است. بزرگترین آبادی این جزیره ، مینو شهر است که با جمعیتی 12 هزار نفری در آن قرار گرفته است و تبدیل به تفریح گاه مردم آبادان و خرمشهر شده است. در جزیره مینو 5 نهر جریان دارد که دو نهر آن از رود جرف و سه نهر آن از اروندرود منشعب شده اند.

این جزیره یکی از معدود نقاط جهان است که آبیاری در آن با جزر و مد آب انجام می شود نیازی به وسیله خاصی ندارد.سراسر جزیزه از نخلستان پوشیده شده است ، نخلستان های زیبای این جزیره هم گردشگری را مسحور خود می کند. این نخلستانها در فصلهایی خاص از سال میزبان پرندگان مهاجر هستند که باعث زیبایی دو چندان جزیره می شوند. نیزارهای گسترده و انبوه جزیره محل زندگی گرازهای وحشی است.  زبان رایج مردم این جزیره ، عربی است.

معرفی جزیره غوطه ور در نخلستان "جزیره مینو"

جاذبه های گردشگری جزیره مینو

شاید باورش سخت باشد ولی در این جزیره مضیفی( اتاق پذیرایی مردمان عرب استان خورستان از مهمانان خودشان هست که به طور کامل از نی ساخته شده‌است در این اتاق‌ها می‌توانید طعم اصی غذاهای عربی و جنوبی مانند ماهی شکم پر و دیگر غذاهای عربی و همچنین قهوه عربی را تجربه کنید.) به قدمت چند هزار سال وجود دارد. همان طور که می دانید ساختن مضیف یا مهمانخانه مخصوص از سنت های قدیمی مناطق اعراب نشین است. از آنجایی که این مضیف ها تنها با نی ساخته می شوند، قدمت چندهزار ساله مضیف حاج عبدالله نورانی همه را شگفت زده کرده است. از قدمت آن که بگذریم، ساختار منحصربه فرد و جالبش توجه بسیاری از گردشگران را به خود معطوف کرده است. یعنی تصور کنید با تفریح در جزیره ای که در احاطه رودها و نهرها است چه لحظات ماندگاری را سپری خواهید کرد، حالا با اقامت در یکی از مضیف هایش به سفری در زمان می روید؛ به دوران قبل از میلاد و دوره سومری ها می روید که مردم ساکن در کنار تالاب ها و رودها منازل خود را از نی می ساختند.

جزیره مینو آبادان


جالب است بدانید که در این جزیره ۵ نهر اصلی جریان دارد و این نهرها یا از رودخانه جرف منشعب شده اند و یا اروند رود. این جزیره کوچک به خاطر همین بکر بودن طبیعت و ساده زیستی مردمش پاتوق خرمشهری ها و آبادانی ها شده است.
در این جزیره سواحل، تفرجگاه و اسکله های متعددی وجود دارد که زمینه تفریح و سرگرمی مهمانان را فراهم می کند. مهمانان می توانند به همراه محلی ها ماهیگیری کنند یا داخل اروند رود گشتی بزنند و یا برای پیاده روی به نیزارها و نخلستان ها بروند. در فصل های سرد پرنده های مهاجر به نخلستان های جزیره مینو پناه می آورند و برای همین حیات وحشش مهمانان زیادی را جلب خود می کند. حقیقت جالبی درباره نخل های این جزیره وجود دارد، بعضی از نخل های بی سر را در داخل جزیره مینو می بینید که در واقع زخم خورده های جنگ تحمیلی هستند.
در روزهایی که در جزیره مینو و به همراه مردم محلی زندگی می کنید می توانید بستنی محلی، قهوه عربی، مچبوس، کبه و غذاهای دریایی محلی مثل ماهی شکم پر، میگو، قلیه ماهی و ماهی کباب میل کنید. البته در منوی مضیف حاج عبدالله انواع پیتزا نیز وجود دارد. این جزیره به هنگام غروب به اوج زیبایی خود می رسد و می توانید غروب را در قاب های مختلف و زاویه های متفاوتی ثبت و ضبط کنید.

جزیره مینو آبادان

 

بهترین زمان برای سفر به جزیره مینو

بهترین زمان برای سفر به جزیره مینو بهار و ایام  نوروز است که زیبایی طبیعت جزیره به اوج خود می رسد و میتواند از هوای خنک و دلپذیر جزیره استفاده کنید. 

اگر حوصله شلوغی نوروز را ندارید میتوانید پاییز به این جزیره سر بزنید که هوا خنک باشد و بتوانید  به راحتی در طبیعت قدرم بزنید. 

از آنجا که در فصول بارندگی احتمال بالا آمدن آب و بروز سیل وجود دارد باید زمانی که بارندگی ندارد به جزیره سفر کنید.

جزیره مینو آبادان

مسیر دسترسی به جزیره مینو

بعد از رسیدن به آبادان با سفر هوایی یا جاده ای میتوانید در عرض نیم ساعت از فرودگاه آبادان با ماشین به جزیره مینو برسید.

فاصله خرمشهر تا جزیره مینو کمتر و حدود 15 دقیقه است.

گردشگری آبادان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو