علت آفت دهان چیست؟+درمان

116

1401/7/9

21:34


یک متخصص بیماری های عفونی اعلام کرد: دخانیات می تواند از عوامل بروز آفت دهان باشد که درمان قطعی ندارد، همچنین مصرف آنتی بیوتیک در درمان آفت دهان تاثیری ندارد.

علت آفت دهان چیست؟+درمان

به گزارش بهداشت نیوز، زهراعبدی در مورد آفت دهان، گفت: آفت دهان عارضه‌ای است که ممکن است به هر علتی به وجود می آید و فقط کمبود ویتامین ها، استرس و ویروس های غیرعفونی نمی تواند عامل بروز این عارضه باشد؛ این در حالی است که این عارضه درمان قطعی ندارد.

وی افزود: آفت‌ها، زخم‌های کوچک و کم عمقی هستند که در مخاط دهان ایجاد می‌شود و شروع ایجاد آفت به صورت یک زخم دهانی سفید یا زرد با حاشیه قرمز  و بسیار کوچک هستند که در زبان، لثه، سقف دهان، داخل لب یا زیر زبان افراد است.

عبدی با بیان اینکه آفت دهان بین ۷ تا ۱۰ روز برطرف می‌شود، گفت: در این دوره می‌توان از ژل‌های موضعی برای کاهش درد استفاده شود. اما به یاد داشته باشیم که مصرف آنتی بیوتیک برای درمان آفت دهان تاثیری ندارد و بهترین کاری که افراد می‌ توانند برای رفع آفت دهان انجام دهند، عدم مصرف غذاهای تحریک کننده همچون فلفل، ادویه زیاد و مایعات گرم است.

وی ادامه داد:  آفت دهان عارضه خطرناک و مسری محسوب نمی‌شود، اما اگر افراد دچار آفت‌های ناحیه تناسلی همراه با آفت دهان شوند، بیماری خود ایمنی خاص جدی پدید می آید که برای معالجه باید به متخصص ایمونولوژی مراجعه کنند.

این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه آفت‌ها و  تبخال از بیماری‌های مقاربتی نیست، افزود: این عارضه از طریق بوسیدن یا تماس جنسی پخش نشده و انتقال پیدا نمی کند.

عبدی درباره تاثیر مصرف ماست، عسل، رب انار و داروهای گیاهی در درمان آفت دهان گفت: گزارش قابل استنادی از اثرگذاری درمان آفت دهان با ماست، عسل، رب انار یا سایر داروهای گیاهی در دسترس نیست. اما شاید در طب سنتی این موارد برای درمان این عارضه توصیه شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه علت عارضه آفت دهان عفونی نیست، اظهارکرد: درگذشته پیشنهاد می شد که افرادی که دچار عارضه آفت دهان می‌شوند، مخلوطی از کپسول داکسی سایکلین (نوعی آنتی‌بیوتیک) با شربت آلومینیم منیزیم (آنتی اسید معده) و بی‌حس‌کننده را غرغره کرده و آفت‌ها را بشویند تا موجب کاهش التهاب و درد شود، اما مصرف آنتی‌بیوتیک خوراکی و تزریقی توصیه نمی‌شود.

این متخصص بیماری های عفونی درمورد درمان آفت دهان با نمک، گفت: مقداری نمک یا جوش شیرین را در آب گرم حل و چندین مرتبه طی روز دهان شسته شود. البته این کار بلافاصله و به طور مستقیم آفت را بهبود نمی‌بخشد، اما روند بهبودی را برای بدن شما آسان‌تر می‌کند.

منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو